שר הבריאות יולי אדלשטיין ערך היום (שלישי) סיור במחלקת הקורונה בבית החולים וולפסון ובבית החולים הבינלאומי לילדים על שם סילבן אדמס. בסיום הביקור נשא השר הצהרה לתקשורת, בה הצהיר כי נבלמה העלייה בתחלואה בקורונה והבטיח להסיר את ההגבלות והסגרים החלקיים בסופי השבוע.

"אתמול קיימנו ישיבה של קבינט הקורונה. לקראת מחר יכינו פרופ' גמזו ופרופ' לוי את ההמלצות לפעולות לפעולות שעלינו לנקוט כדי להמשיך במגמה החיובית שאנחנו רואים. הצלחנו לבלום את העלייה במספרים, אבל לא נוכל לחיות לאורך זמן עם המספרים האלו גם אם אין עלייה לכן, עלינו להוריד את העקומה", אמר השר בהצהרה שנשא בתום הביקור.

"יהיו המלצות איך עושים את זה. היה רעיון ללכת לסגר בסופי השבוע, היה דיבור על הגבלות במסחר. אנחנו ניפטר מזה, אני חושב שחוץ מלהפריע לציבור זה לא עושה כלום. אין הוכחה לכך שההגבלות בסופי השבוע עוזרות - אנו נפסיק אותן".

שר הבריאות יולי אדלשטיין בביקור בבי''ח וולפסון (צילום: שלומי יוסף)
שר הבריאות יולי אדלשטיין בביקור בבי''ח וולפסון (צילום: שלומי יוסף)

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי התייחסה לדבריו של אדלשטיין על כך שאין הוכחה שהמגבלות בסופי שבוע יעילות: "מוטב מאוחר מאשר אף פעם. לאחר שבועות ארוכים שאנחנו בוועדת הקורונה דבקים בכך שהמגבלות שהממשלה הטילה לא עוזרים בכלום ואותה הממשלה תקפה אותנו בכך שאנחנו נהיה אחראים לעשרת אלפים מתים, מגיעה ההודאה משר הבריאות על עוד טעות שנעשתה על ידם בניהול המשבר".

נושא נוסף שעלה בהצהרתו של אדלשטיין הוא תוספת התקנים למערכת הבריאות: "לפני כשבועיים השגנו הישג נאה של תוספת תקנים למערכת הבריאות, של 400 רופאים, 2,000 אחים ועוד כ-750 תקנים של כוחות עזר. כידוע, בין הסכם חתום לבין ביצוע עובר בדרך כלל מרחק רב, אבל אנחנו לא בימים רגילים, ואני שמח לומר שכבר במהלך היום יקבלו בתי חולים מכתבים עם מספר מעודכן של תקנים".

"באותה נשימה אני רוצה לומר שעם כל הגאווה שלנו על ההישג, ברור שהוא לא מספק את כל הצרכים של מערכת הבריאות. צריך לקחת בחשבון את שחיקת הצוותים שנמצאים כבר חמישה חודשים במצב של 'ריצה עם משקולות על הרגליים'. צוותים רפואיים נמצאים גם הם בבידוד".

אדלשטיין התייחס גם למתקפות על פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו ועל הביקורת לפיה הגיע לא מוכן לישיבת קבינט הקורונה שנערכה אמש: "ההתקפות האלה יוצאות כנראה מגורמים פוליטיים שונים. אני רוצה לומר בצורה ברורה - אנחנו ביחד במאבק הזה. כל ניסיון לגלגל את האחריות על מישהו אחר ולהראות על ידי כך ש'אני לא קשור או לא אשם בשום דבר' - הניסיון הזה ייכשל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפקדת הקורונה בפיקוד העורף  (צילום: לע''מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפקדת הקורונה בפיקוד העורף (צילום: לע''מ)

בתוך כך, ערך ראש הממשלה בנימין נתניהו סיור במפקדת הקורונה בפיקוד העורף והתייחס גם הוא לעלייה בתחלואה בקורונה: "יש הרבה פינות שאנחנו לומדים אותן כרגע ומטפלים בהן. יש עניין של טיסות החוצה ופנימה. אנחנו חייבים להגיע למצב של שליטה בתחלואה. אני מדבר עם פרופ' גמזו לפחות שלוש פעמים ביום. אני מאמין שקבינט הקורונה יקבל החלטות טובות".

"יש דבר אחד, אני לא רוצה לגמד אותו או לצמצם אותו - בלי שיתוף פעולה של הציבור אין לנו שום סיכוי להצליח. חיסול המחלה הזו נמצא בידינו", הדגיש נתניהו. "מדינות שהצליחו להרגיל את האזרחים שלהם לשתף פעולה - התחלואה בהן ירדה. אנחנו צריכים להדק את ההקפדה על הכללים".

שר הבריאות יולי אדלשטיין בביקור בבי''ח וולפסון  (צילום: שלומי יוסף)
שר הבריאות יולי אדלשטיין בביקור בבי''ח וולפסון (צילום: שלומי יוסף)

ד"ר ענת אנגל, מנהלת בי"ח וולפסון, מסרה בתום ביקורו של אדלשטיין: "אנחנו מודים לשר שהגיע למרכז הרפואי וולפסון וראה את מה שקורה עכשיו בשטח, נפגש והקשיב לכל הצוותים. מה שלומדים ועושים בשבוע של קורונה זה כמו שנה בשגרה נטולת קורונה. הקשב של השר והסיוע שלו מאד משמעותיים וחשובים למטופלים של בית החולים וולפסון, שחלקם אוכלוסיה מאד מבוגרת ועם גורמי סיכון רבים".

"בית החולים הבינלאומי ע"ש סילבן אדמס עומד להיפתח השנה ונבנה בזכות משרד הבריאות ועמותת 'הצל ליבו של ילד' הולך להיות "גיים צ׳יינג׳ר" פה בסביבה מבחינת הרפואה החדשנית והמתקדמת שתינתן לילדי הסביבה ולילדי העולם בניתוחי לב בפרט וברפואת ילדים בכלל. הצוות בוולפסון גאה להיות חלק ממערכת הבריאות ולהעניק את הטיפול הטוב ביותר בשגרה ובימי חירום".