לפחות 135 בני אדם נהרגו וכ-5,000 נפצעו בפיצוץ שאירע אתמול בבירת לבנון בעקבות הפיצוצים באזור האנגר מספר 12 באזור הנמל. הצלב האדום הלבנוני, שדיווח על הנתונים, אמר גם כי יש לכודים תחת ההריסות. יום לאחר האירוע הקשה נחשפים ממדי האסון. 

כך נראה אזור האסון מקרוב:  

מוקד הפיצוץ בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

מבט מהאוויר על האסון בביירות. צילום: רשתות ערביות

גורמים בלבנון אומרים הבוקר כי הסיבה לפיצוץ היא ריתוך דלת שגרם לניצוצות שהדליקו אמוניום חנקתי שאוחסן בנמל. אמש נשמעו הערכות כי מדובר בזיקוקים שהתפוצצו, ולאחר מכן נטען כי מדובר במחסן נשק של חיזבאללה. שר הפנים הלבנוני אף הוסיף ואמר כי מדובר בחומרי נפץ שהועברו למקום לפני שנים. 

על פי דיווחים, כמות החומר שהייתה במחסן הייתה 2,700 טונות. לשם השוואה, בפיצוץ בניין הממשלה הפדרלי באוקלהומה סיטי ב-1995, השתמש המחבל טימותי מקווי ב-2 טון אמוניום חנקתי. בפיגוע ההוא נרצחו 168 בני אדם. 

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס הלילה לנסיבות שהובילו לאסון. טראמפ אמר בתדרוך לעיתונאים כי על פי הערכות של צבא ארה"ב, "הפיצוץ שאירע ביירות נראה כמו מתקפה איומה", שנגרמה מסוג של פצצה כלשהי. אנחנו שולחים את תפילותינו למשפחות כל הקורבנות". נשיא ארה"ב הציע את הסיוע של המדינה ללבנון. 

גם בריטניה הציעה סיוע ללבנונים. שר החוץ הבריטי דומיניק ראב הכריז היום כי בריטניה תספק ללבנון חבילת סיוע רפואי והומניטרי בסך 5 מיליון לישט, שתכלול אמצעי חילוץ והצלה וכן שירותי רפואה ממומחים, והבטיח כי "נעמוד לצד העם הלבנוני בזמן מצוקתם".

הרס בלבנון בעקבות הפיצוצים (צילום: רשתות ערביות)
הרס בלבנון בעקבות הפיצוצים (צילום: רשתות ערביות)

גורמים בישראל הגיבו לתקרית וטענו כי אין לה כל קשר אליה. בהמשך, הודיעו שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, כי ישראל פנתה ללבנון דרך גורמים בטחוניים ומדיניים בינלאומיים, והציעה לממשלת לבנון סיוע הומניטרי ורפואי, בתוכו קליטת פצועים. דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, צייץ בנושא הצעת הסיוע ללבנון והוסיף: "לישראל יש נסיון רב בתחומים האלה, והיא שלחה בעבר משלחות סיוע הומניטריות לכל העולם. זה הזמן לשים את כל המחלוקות בצד". 

ראש ממשלת לבנון, חסאן דאיב, נשא אמש, נאום לאומה בו טען כי לבנון הרוסה לגמרי, וכי חוותה אסון כבד. "האחראים לאסון ולקטסטרופה הזו ישלמו מחיר כבד, זה לא יעבור ללא עונש וללא לקיחת אחריות. זאת הבטחה לשהידים ולפצועים, וגם התחייבות לאומית. אני קורא קריאה דחופה לכל המדינות החברות ללבנון לעמוד לצידה ולסייע לה לאחות את פצעיה", אמר דאיב.

הרס בלשכת ראש הממשלה בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
הרס בלשכת ראש הממשלה בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

מושל ביירות, מרואן עבוד, פרץ בבכי בשידור חי כאשר התייחס לאירועים וטען כי "העיר היא אזור אסון, מה שקרה דומה להפצצות בהירושימה ונגסאקי". בתוך כך, מצב חירום הוכרז בעיר והקבינט הלבנוני יתכנס הערב בארמון הנשיא. בנוסף, יום אבל הוכרז מחר במדינה.

הפיצוץ בנמל ביירות, קרדיט: רשתות ערביות
 
פיצוץ בנמל ביירות, קרדיט: רשתות ערביות

עוד דווח כי בעקבות האירוע, החל כאוס שהורגש היטב במרכז העיר. כוחות כיבוי והצלה רבים הוזנקו לבירה, ויצרו פקקי ענק ברחבי ביירות. עדי ראייה שהיו נוכחים במקום טענו כי הפיצוצים היו כה עזים, עד שחלונות זכוכית בבניינים שהיו מרוחקים מאד ממוקד האירוע, התנפצו בעקבותיו. על פי התקשורת בקפריסין, אחדים מתושבי ניקוסיה, הבירה, הודיעו כי הרגישו את הפיצוצים וכי ביתם רעד בעקבות המקרה. 

הפיצוץ התרחש שלושה ימים בלבד לפני מתן פסק הדין הסופי של בית הדין הבינלאומי, בפרשת רצח ראש הממשלה הלבנוני לשעבר, רפיק אל חרירי, בו נאשמים ארבעה פעילי חיזבאללה. גורמים בארגון אף הוסיפו כי הטענות שהתקיפה מיוחסת לישראל, אינן נכונות. 

פיצוץ בנמל ביירות, קרדיט: רשתות ערביות
הפיצוצים בנמל ביירות (צילום: רשתות חברתיות)

הפיצוצים בנמל ביירות (צילום: רשתות ערביות)
הפיצוצים בנמל ביירות (צילום: רשתות ערביות)

הפיצוצים בנמל ביירות (צילום: רשתות ערביות)
הפיצוצים בנמל ביירות (צילום: רשתות ערביות)

ההרס ברחובות ביירות בעקבות הפיצוץ בנמל (צילום: רשתות ערביות)
ההרס ברחובות ביירות בעקבות הפיצוץ בנמל (צילום: רשתות ערביות)