שלושה שבועות לפני פקיעת המועד להעברת תקציב המדינה רבים במערכת הפוליטית משוכנעים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שואף להוביל להקדמת הבחירות. אומנם באופן רשמי נתניהו חוזר על חשיבות העברת התקציב והמשך קיומה של ממשלת אחדות, אולם מאחורי הקלעים מקורביו טוענים כי הוא מאוכזב מאוד מההתנהלות של שותפו בני גנץ ושל חבריו לסיעת כחול לבן בכנסת ובממשלה, וכי הוא לא רואה הרבה סיכויים לשיפור המצב הקיים. 

נתניהו במסעדה ברמלה. צילום: מתוך דף הפייסבוק של ראש הממשלה



נוכח ההערכות הגוברות והולכות במערכת הפוליטית על כך שהבחירות לכנסת יוקדמו, המפלגות החרדיות מביעות עמדה נחרצת נגד הפלת הממשלה. בכיר ביהדות התורה אמר ל"מעריב": "היינו נאמנים לנתניהו, נתנו לו אשראי בלתי מוגבל – והוא מתכוון לבגוד בנו בכך שהוא שוקל ברצינות את ההליכה לבחירות. אם נגיע למצב הזה והכנסת תתפזר, לא נשתוק ונסיק מסקנות בהתאם".

סגן השר אורי מקלב, אף הוא מיהדות התורה, אמר ל"מעריב": "אנחנו תומכים בנתניהו גם כעת, בנושא של התקציב החד־שנתי, אך לא במחיר של בחירות. נעשה הכל כדי למנוע את זה. ישראל צריכה תקציב באופן מיידי, אך לא נתמוך בתקציב שיביא לבחירות". בש"ס נמנעים מלהתבטא ברוח דומה, אף שגם שם מתנגדים בתוקף להקדמת הבחירות. יו"ר המפלגה, שר הפנים אריה דרעי, פועל כדי לנסות לגשר בין נתניהו לגנץ, אך לפי שעה ללא הצלחה.

גנץ עצמו חזר אתמול על העמדה שהשמיע שלשום בישיבה סגורה של סיעתו בכנסת, כפי שדווח אתמול ב"מעריב", ואמר כי יתעקש על קיום ההסכם בין הליכוד לכחול לבן על העברת תקציב דו־שנתי ולא תקציב עד לסיום 2020, כפי שדורש נתניהו. בכחול לבן חושדים כי נתניהו עומד על דרישתו לתקציב חד־שנתי כדי שבעת אישור התקציב הבא תהיה לו נקודת יציאה מההסכם הקואליציוני - וזאת כדי למנוע את קיום הרוטציה בינו לבין בני גנץ. על הלכי הרוח בכחול לבן אפשר היה ללמוד אתמול מדברי השר מיכאל ביטון, בעת שבירך במליאה את חברתו לסיעה מיכל קוטלר וונש על נאום הבכורה שלה: "ימינו בכנסת ספורים. עדיף שנהיה הרבה אבל אי אפשר לדעת, גם לא הכל תלוי בנו".

בני גנץ  (צילום: אלי דסה)
בני גנץ (צילום: אלי דסה)

שר החקלאות אלון שוסטר אמר כי "ההתעקשות של נתניהו על תקציב חד־שנתי, למרות הסיכומים שעליהם חתם, נועדה לעשות דבר אחד בלבד - לשמר את חוסר היציבות של המערכת הפוליטית. אנחנו מתעקשים על כך שהוא מסוגל, למרות הכל, לעמוד בהסכם שעליו חתם".

על רקע אווירת הבחירות קיים אתמול נתניהו סיור עבודה ברמלה, שהפך לסיור בחירות כשראש הממשלה נכנס למסעדה מקומית והזמין מנת שווארמה, ודוברו דאג להעלות את קטע הווידיאו מהביקור במסעדה לרשתות החברתיות. בסרטון נראה נתניהו נכנס למסעדה ופונה לעובדים בשאלה האם הם קיבלו את המענק. העובדים מודים לו על כך, בעוד שתומכיו מוחאים לו כפיים. לדברי העיתונאים שנכחו בסביבה, כמה ממעריצי נתניהו גם קראו קריאות גנאי וקללות נגד "השמאלנים", כשנתניהו לא מגיב ולא מגנה. 

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד צייץ בעקבות "ביקור השווארמה" של נתניהו ברמלה: "אני מאמין לראש הממשלה שהוא לא שמע. הוא מנותק". מנכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני הוסיף: "מי שסובל מבעיות שמיעה זה נתניהו בעצמו, שגם לפני 25 שנה עמד על המרפסת בכיכר ציון ולא הצליח לשמוע את הקריאות 'רבין בוגד' ו'מוות לרבין' - וכולנו זוכרים איך זה הסתיים".