הבנקים דחו את פירעונן של חצי מיליון הלוואות, בהיקף כולל של 150 מיליארד שקל - כך עולה מפרטים שנמסרו אתמול על ידי מנכ"ל איגוד הבנקים איתן מדמון בוועדה לביקורת המדינה. כבר כעת ברור שלא כל ההלוואות ייפרעו, ולפיכך צפויים הבנקים להגדיל משמעותית את היקף ההפרשה לחובות בעייתיים בדוחות לרבעון השני שיפורסמו בסוף החודש. 

"הבנקים הם בבואה של המשק, ואם הוא יקרוס, תוצאה דומה תהיה גם אצלנו", אמר מדמון בוועדה. "אנחנו צריכים לייצר תהליכים שייתנו פתרונות לבעיות בעסקים. יש דברים לא מושלמים, אבל כל עסק שייפול זה גם נזק עבורנו".

עיקר הבעיות בהחזרי ההלוואות עלולות להתעורר מצד זוגות צעירים שלקחו משכנתה ומצאו עצמם ללא עבודה. בדוח של מחלקת המחקר בבנק ישראל שפורסם בשבוע שעבר נטען כי המשך המשבר במשק עלול להגדיל משמעותית את חדלות הפירעון. "חייבים להעיר את שוק ההלוואות ביוזמה ממשלתית", אמר יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח. "שמענו שמבחינת הבנקים המדיניות לא השתנתה ושהמסר שעבר אליהם הוא לקחת סיכונים מדודים ומחושבים. כתוצאה מכך עסקים רבים קורסים. ערבות מדינה תעזור".

עוד הוסיף שלח כי "יש צורך מיידי להכניס גם את העסקים בסיכון לתוכנית ההלוואות של הבנקים ולהוסיף שחקנים נוספים שייתנו אשראי חוץ־בנקאי. דבר אחד ברור לנו: זו הולכת להיות יציאה איטית, וצריך לוודא שעסקים יחזרו לעבוד מהר ככל הניתן".

יו"ר איגוד חברות האשראי מיכה אבני טען נגד הבנקים שהם "מושכים את השמיכה מאנשים שצריכים את הכסף, ונותנים לאנשים שממילא יכולים להחזיר. הבנקים לקחו אשראי של לקוחות אמידים והסבו אותו להלוואות בערבות המדינה. החשב הכללי באוצר אפילו לא טרח להשיב לפניות שלנו או להגיב למכתבים ששלחנו, כדי שגם אנחנו נוכל לתת הלוואות בערבות מדינה".

באוצר דחו את הטענות, וטענו כי הם מעוניינים להכניס גם גופים מוסדיים למתן הלוואות בערבות המדינה. "היינו רוצים שהכל יעבוד יותר מהר ולנקות את כל השוק מכל אותם עבריינים שנמצאים בתחום הפיננסים וההלוואות ללא כל רישוי, אך זה עדיין לא קורה", אמרו אתמול באוצר. "המטרה היא ששחקנים חוץ־בנקאיים יתווספו לשוק האשראי בזמן המשבר".

סיימון טנוס, בעל חברת הסעות מהיישוב מראר שבגליל, סיפר שהודיעו לו מהבנק שהם סוגרים לו את האשראי ושהוא לא זכאי לקבל הלוואות עד שלא יעמוד בתשלומים. "הענף שלנו אכל אותה. לקחנו הלוואה של מיליון שקל לכל אוטובוס ואני מפסיד על כל אוטובוס 150 אלף שקל", העיד.
נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר סיכם: "הבעיה הכי קשה היא בעסקים מתנדנדים, שהקורונה הביאה אותם למצב קשה, ושם היד של הבנקים קפוצה. גם בקרן בסיכון גבוה הבנקים מאוד זהירים, ולמרות שיש 60% בערבות המדינה הם לא נותנים אשראי".