קבוצת הבריאות במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח פיתחה פרויקט בשם New Hope, מבוסס על AI, שמחבר בין מטופלים, רופאים וארגוני בריאות לבין ניסויים קליניים המתקיימים ברחבי העולם, במטרה להתגבר על הקושי במציאת מועמדים מתאימים. בכל רגע נתון מתקיימים ברחבי העולם כ־50 אלף ניסויים קליניים, אשר הכרחיים ליצירת תרופות וטיפולים למצבים רפואיים שונים, בהם נגיף הקורונה, כשמחציתם לא מצליחים לגייס משתתפים פוטנציאליים.

"ניסויים קליניים הם לא אלטרנטיבה לטיפולים המסורתיים, אבל הם בהחלט יכולים לתת תקווה לחולים, שמתקשים לעתים להבין את הקריטריונים של הניסויים הללו, ולהבין אם הם מתאימים", מסבירה ראש הקבוצה הדס ביטרן. "אנחנו רוצים למנוע מצב שבו ניסויים חשובים, כמו אלה הנערכים היום במסגרת חקר הקורונה, נופלים משום שלא מצאו משתתפים. הטכנולוגיה שפיתחנו מסייעת לקדם את עולם הרפואה, ומצאנו אלפים רבים ברחבי העולם שהסכימו להתנדב לניסוייים השונים".

ביטרן עובדת שנים במרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל. "אני בוגרת יחידת 8200 אבל תמיד התעניינתי ברפואה", היא מספרת. "חשבתי אפילו להתחיל ללמוד רפואה, אבל בשלב ההוא זה לא התאים, כי הייתי אמא לילדים קטנים. אז הבנתי שהפוטנציאל שלי נמצא בפיתוח בטכנולוגיות בריאות, כי מאז ומתמיד הייתה לי שאיפה לעזור לפתח את התחום הזה". על תחומי העבודה של הקבוצה, שהיא הקימה לפני חמש שנים, היא מספרת: "אנחנו משלבים את הבינה המלאכותית עם תחום הבריאות, תחום לא פשוט. בימים אלה אנחנו עובדים על המון פיתוחים משמעותיים שעדיין אי אפשר לספר עליהם".

הדס ביטרן (צילום: יח''צ)
הדס ביטרן (צילום: יח''צ)


אחד הפיתוחים שעליהם עבדה הקבוצה נקרא Text Analytics, שבמסגרתו הצוות שבראשותה החיל מודלים של הבנת שפה על כל מיני סוגים של טקסטים רפואיים, תיאורים של ניסויים קליניים, סיכום מפגש בין חולה לרופא, מאמרים רפואיים ועוד. 

"הטכנולוגיה מאפשרת לארגוני בריאות, ארגוני טכנולוגיה בתחום הבריאות, חוקרים ועוד לחלץ מידע ותובנות ש"מוחבאים" בטקסטים רפואיים ועל ידי כך לייעל מערכות בריאות וטיפול בחולים", היא מציינת. "מדובר באנליזה שמבינה אלמנטים בטקסט, האם זה סימפטום, דיאגנוזה, מחלה, תרופה? האם זה מוזכר במובן חיובי או שלילי? היא גם מחברת את האלמנטים שזיהתה למערכות קידוד רפואי, שכל העולם וגם ישראל משתמשים בהן, ומזהה קשרים בין האלמנטים האלה".

ביטרן הוזמנה ב־2019 לבית הלבן, עם שניים ממדעני הנתונים של קבוצת הבריאות, דני כרמון ושחר אדמתי, כדי להציג את הפיתוחים שלה בפני בכירים בממשל האמריקאי. "הוזמנתי לשם ביחד עם כמה חוקרים מהצוות שלי, כחלק מפרויקט של הממשל הפדרלי שמטרתו לפתח פרויקטים ולשפר מערכות שונות בתחום הבריאות - ואין ספק שזה קידם וסייע רבות", היא מספרת. "אני מאוד גאה בקבוצה שלי, ויודעת שאחד הדברים המיוחדים אצל ישראלים זה השילוב של חדשנות ויוזמה". 

בסיום השיחה היא מוסיפה כי "אנחנו עושים שינוי משמעותי, ובמיוחד בימי הקורונה. בכל פעם שהמנהלים בארה"ב רצו שמשהו יקרה מהר - הם פנו ל'כוח הקומנדו הישראלי'. למשל, פיתחנו תוך יומיים בוט שמסייע בבדיקת התאמה של תרומות פלזמה של מחלימים מקורונה".