בלבנון מתקשים לעכל הבוקר (רביעי) את המראות הקשים מביירות לאחר הפיצוץ שהביא למותם של כ-80 בני אדם ולפציעתם של אלפים. יונתן אל חורי, בן למשפחה מצבא דרום לבנון לשעבר, הביא את הקולות מלבנון בתכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, וסיפר כי במדינה "יודעים שישראל לא עומדת מאחורי הפיצוץ". 

אתה מדבר עם אנשים בלבנון?
"כן שוחחתי עם לא מעט חברים ומכרים בעצם, שהכרתי לאורך השנים לאור הפעילות שאני עושה בארץ".

הם בביירות?
"הם נמצאים בלב אזור האסון, במרחק ממש קילומטרים ספורים משם, והם מספרים סיפורים של כאוס טוטלי, מוחלט ורגעי אימה שהם חשבו שעוד שנייה הם פשוט חדלים מלהתקיים. הם לא זוכרים שום דבר שהיה בעוצמה כזאת מעשרות השנים שהם חיו באזור לבנון".

והם למודי מלחמות, אירועים, אסונות.
"הם מעולם לא חוו חוויה כזו, אנשים מצידון שאני מכיר, סיפרו שהרגישו עד לשם את ההדף, חשבו שהייתה רעידת אדמה מטורפת. זה היה פשוט משהו שאף אחד מהם לא ציפה לו, הם לא מעכלים את זה".

בתים לא שרדו, בניינים מתנדנדים כמו באפקט של רעידת אדמה, מה מספרים?
"הם אומרים שפשוט בשנייה אחת פתאום ההדף הענק שהיה שם העיף אותם לצדדים, החלונות התנפצו וגם הפחד, פתאום הייתה הכרזה שייתכן ומדובר בעצם בחומרים כימיים ולאנשים אין חלונות לסגור את הבתים. הם פשוט כיסו את עצמם כדי לנסות לנקות כמה שיותר אוויר שנכנס להם לריאות, הם נמצאים באי וודאות עד עכשיו מה בדיוק קרה שם".

ההנהגה שם מדברים עם הציבור? יש הנחיות? הסברים?
"כמעט בודדים, חוץ מזה שהוכרז היום על יום אבל לאומי בעצם בלבנון, לא באמת היו שיחות עם התושבים. חוץ מר' עיריית ביירות שיצא ודיבר עוד ממש ברגעים הראשונים של הפיצוץ".

הוא השווה את זה לאסון הירושימה ונגסאקי.
"אני חושב שזה ממדים של 11 בספטמבר מבחינת לבנון, זה פשוט אסון מטורף יותר מכמעט 80 הרוגים. נכון לעכשיו יותר מ-4,000 פצועים. זה מספרים שלבנון לא הכירה".

ויש הרבה גופות בהריסות.
"כן עוד אנשים מנסים לחלץ ומכבי האש בעצם עוד מנסים לפלס דרכים שמכבי האש או אמבולנסים יוכלו להגיע לאזורים להוציא אנשים".

הציבור עצמו, האנשים במהלך הלילה בביירות, מה הם מאמינים שקרה שם?
"האנשים איתם שוחחתי בוודאות יודעים שישראל לא עומדת מאחורי זה כי הם יודעים טוב מאוד שישראל לא תעשה דבר כזה".

למי הם מפנים את האצבע המאשימה?
"האצבע המאשימה שלהם זה כלפי הממשלה שנתנה לחיזבאללה להתבסס יותר מדי בלבנון והאשמה על חיזבאללה. לא מעט מהם משתתפים בהפגנות נגד חיזבאללה מספר שבועות, הם בטוחים שהוא יביא את לבנון לאסון, ובגללו יש לא מעט סנקציות בינלאומיות על לבנון".

ומה הם חושבים על אפשרות שישראל תסייע, תפנה פצועים?
"הם מתפללים שהממשל הלבנוני יסכים לאפשר פינוי פצועים לבתי חולים ישראליים או שיעזור להם שם באזור עם פינוי פצועים. זו התקווה שלהם".

זה ייקח שנים להשתקם.
"אני חושב שלבנון כבר לא השתקמה מאז מלחמת האזרחים בשנות ה-70 וה-60, ובכל פעם שרואים ניצוץ קורה משהו חדש. המשבר הכלכלי ממש הביא את האנשים לקריסה כמעט טוטלית, והאירוע הנורא מאתמול בערב לא מראה כל כך הרבה אור".