פחות מיממה לאחר האסון הכבד בביירות, גוברות ההערכות לפיהן מקור הפיצוץ היה מיכלי אמוניום חנקתי. בפיצוץ הכבד נהרגו לפחות 100 ונפצעו אלפים. רבים בישראל כבר מודאגים מהסכנה כי אסון דומה יכול להתרחש גם אצלנו. 

על אף שמיכל האמוניה במפרץ חיפה רוקן סופית לפני שלוש שנים, בהוראת בית המשפט העליון, קובע מרכז המחקר הסביבתי חיפה כי הסכנה טרם חלפה. בתגובת המרכז לאסון בבירות אתמול נכתב כי "סקר סיכונים של המשרד להגנת הסביבה קבע כי במפרץ חיפה 1,500 מוקדי סיכון מצרפי ו-800 סוגי חומרים מסוכנים במפעלים הסמוכים לחדר השינה שלנו". לכך מצטרפת מסקנת דו"ח ועדת שפיר מלפני מספר שנים, לפיה בעת חירום יפגעו מפעלים ומתקני חומרים מסוכנים בחיפה. 

הפיצוץ בנמל ביירות, קרדיט: רשתות ערביות

ארגוני הסביבה מביעים דאגה נוכח העובדה כי מיכלי האמוניה עדיין עומדים במרכז נמל חיפה, לא רחוק מריכוז אוכלוסייה גדול, לצד מפעל לייצור דשנים. מרכז המחקר הסביבתי בחיפה קורא הבוקר לממשלה להעלות את תוכנית סגירת המפעלים המסוכנים בחיפה להחלטת ממשלה דחופה. 

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, מיקי חיימוביץ', אמרה הבוקר: "רואה את הדיווחים מביירות ונחרדת. עוצמת האסון וההרס בלתי נתפסים. לנוכח התמונות אי אפשר שלא לחשוב מה עלול לקרות בחיפה, כך נראה אזור אסון אחרי פיצוץ מאגר חומרים מסוכנים. אנחנו צריכים להיות מוטרדים מאוד ולקדם ביתר שאת את תכנית סגירת התעשיה הפטרוכימית בלב המפרץ, בלב אוכלוסיה כפי שהוצהר לא מזמן בדיון בועדת הפנים והסביבה שקיימתי. בכוונתי לזמן בקרוב דיון נוסף עם כל הגורמים הרלבנטיים לבדיקת היערכות המדינה למצבי אסון כאלה, הן ברמת המניעה והפחתת הסיכונים והן בניהול אירוע כזה אם יתרחש חלילה ליד מרכז אוכלוסייה גדול".

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, התראיינה הבוקר בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM. גמליאל נשאלה עד כמה היא מודאגת למראה התמונות הקשות מן האסון בביירות ואמרה: "במקבץ כזה גדול של אוכלוסייה, אין מקום לכל אותם מפעלים של חומרים מסוכנים ועל כן צריך לעשות הכול על מנת לקדם את הפרויקט אותו אני מובילה כרגע. לקחת את כל מפרץ חיפה ולייעד לו מבחינה אסטרטגית את העסקים האחרים מבחינת התעשייה". לדבריה, הצבתם של מפעלי חומרים מסוכנים בקרבת מקבץ אוכלוסייה כה גדול היא דבר הגובל בחוסר אחריות. עוד אמרה השרה כי היא קבעה לוח זמנים לפיו יש לפנות את מפעלי החומרים המסוכנים מנמל חיפה בחמש השנים הקרובות, בחמש השנים שאחריהן יטוהרו הקרקעות במקום ואז ניתן יהיה לקדם במקום "תוכנית אחרת לגמרי - ראויה ונכונה כלכלית".

מאיגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים נמסר בתגובה: "התעשייה בחיפה עומדת בכל הסטנדרטים המחמירים בעולם בהיבטי בטיחות. התעשייה בחיפה תורמת לתעסוקה, פרנסה ולכלכלת העיר הרבה יותר מהפופוליסטים שטובים רק במילים ולא פרנסו אדם אחד בחייהם. מקומם לראות שיש הממהרים להפחיד את הציבור בחיפה, על רקע אירוע, שלא רק שלא ידוע עדיין מה התרחש בו אלא אף שמדובר על אירוע במדינה שאינה מוגדרת כמדינה מפותחת ולפיכך אין מקום להשוות בין הסטנדרטים הבטיחותיים בה לסטנדרטים בישראל שהינם מהמחמירים בעולם".