נסיון להניע את המשק: איציק שמולי, שר העבודה והרווחה, וראש הזרוע המקצועית במשרדו, הציג היום (רביעי) לראשונה במהלך תדרוך כתבים את התכנית הלאומית להכשרות מקצועיות שגובשה על ידי משרדו. שמולי אמר בפתח דבריו כי מצב ההכשרה המקצועית גם לפני משבר הקורונה היה טעון שיפור, אך כעת עבר טלטלה נוספת שיצרה זעזוע במשק, מה שגרם לעובדים רבים להיות במצב פגיע. 

"המשבר מדגיש את הצורך בהעמדת מערך אפקטיבי להתמודדות עם שיעורי אבטלה שלא ידענו שנים. המטרה הראשונית שלנו כעת היא החזרת מאה אלף עובדים לשוק התעסוקה, לשם כך אנו זקוקים להכשרות רלוונטיות ברמה גבוהה", טען שמולי.

עוד הוסיף כי "אנחנו רואים הרבה מאד מקצועות שמתפתחים לעומת אחרים שנעלמים. בישראל מדברים על מיליון עובדים שנמצאים בסכנת אובדן המקצוע עוד לפני המשבר. בתכנית שאנחנו מובילים, אנחנו שואפים לשותפות הדוקה עם המעסיקים ודרישות שוק התעסוקה. נעשה צעד חשוב בהקשר הזה תוך מתן תמריצים למעסיקים לקחת חלק במערך ההכשרות". 

קורונה בישראל: לשכת התעסוקה (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל: לשכת התעסוקה (צילום: מרק ישראל סלם)

השר ציין כי אחוז הצעירים שיצאו לחופשה ללא תשלום גבוה בכ-30% מכלל האוכלוסייה, וכך גם נשים ובני המגזר הערבי, שעובדים במקצעוות המסעדות, האירוח והפנאי, וכי נוכח ההזנחה המתמשכת של תכנית ההכשרה, משרדו צפוי לבקש העלאה בתקציב בסך מיליארד ש"ח, כדי שהתכנית החדשה תוכל לתת מענה למי שזקוק לה. 

בין היתר, ציין כי מערך ההכשרות יכלול הפשאה של ההליכים הביורוקרטיים, כולל הענקת ליווי אישית עד למציאת עבודה, כולל לימוד השפה האנגלית או אוריינות דיגיטלית במידת הצורך. התכנית תתקיים בשיתוף פעולה עם ארגוני המעסיקים, על מנת לשאוף לאחוזי השמה גבוהים בעבודה בתום התכנית. 

חה''כ איציק שמולי  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
חה''כ איציק שמולי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

מוטי אלישע, ראש זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, טען כי שוק העבודה השתנה כליל בעקבות המגיפה, וזירז כניסה של מגמות טכנולוגיות למשק. "אנחנו בשלב מתקדם של הביצוע והיישום ותוך חודש נצא לדרך עם מלוא המסלולים. התכנית כבר מסובסדת בסיכום עם אגף התקציבים באוצר שרואה איתנו עין בעין. אנחנו לכן מכניסים כמה שיותר כלים דיגיטליים למערך ההכשרות. בנוסף לימודי שפה שהיא היום כלי מרכזי להשתלבות בתעסוקה. אנחנו מדברים על הכשרה מקצועית בשילוב כישורים. יש לנו תכנית שכוללת ששה אשכולות כישורים בהתאם לשוק העבודה המשתנה", אמר אלישע. 

עוד הוסיף כי "המוכשרים יקבלו דמי אבטלה מוגדלים לאורך ההכשרה כדי למנוע נשירה. פתחנו גם תכניות מיוחדות לבני 45 ומעלה ולצעירים, ויווצרו מסלולים רבים שמטרתם להכשיר ולקלוט עובדים, על מנת להגיד להשמה בעבודה בפועל". 

לסיום, אמר שמולי כי בקרוב ימונה ראש לאגף להכשרה המקצועית, וכי הבקשה למימון לתכנית בסך מיליארד ש"ח תאושר על ידי האוצר, וכי יינתנו תמריצים למעסיקים וכן לאנשים שיעברו את תכנית ההכשרה, כמו מימון ההכשרה על ידי המדינה, מענקי התמדה בתעסוקה, סל סיוע להורים בחלק מהמסלולים. 

בהמשך לכתבה שפורסמה במעריב, על חוסר התיאום בין משרד העבודה לבין שירות התעסוקה שעבר לאחריות משרד הכלכלה, אמר השר שמולי למעריב: "השיתוף עם שירות התעסוקה מחוייב המציאות. זאת לא תכנית פרטיזנית שלנו אלא חלק משולחן עגול של פורום מנכ"לים במשרדי הממשלה. האחריות על בניית המערך אצלנו אבל השולחן העגול יקבע את התיאום בין הגופים וייקבע מי עושה מה. חלק יעברו את ההכשרות דרך שירות  התעסוקה".