שר הבריאות יולי אדלשטיין הציג הבוקר (רביעי) בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, שינויים משמעותיים ברפורמת הקנאביס הרפואי, במסגרתה המחירים יופחתו בעד 50 אחוזים. הרפורמה צפויה להיטיב עם ציבור המטופלים בהיבט הכלכלי והבירוקרטי, כאשר בין השינויים הצפויים בה, פרט לירידה במחירים: מעבר מרישיון למרשם, דרישה לסל תקציב ייעודי ממשרד האוצר, שיווק ישיר שלא באמצעות בתי המרקחת, הוצאת ה-CBD מפקודת הסמים המסוכנים, שקיפות מרכיבי המוצר למטופלים.

"עד לכניסתי למשרד הבריאות היו לי שתי הזדמנויות להיחשף לנושא: הראשונה היתה לפני 10 שנים. כשהייתי שר ההסברה והתפוצות הציעו לי לקחת עיתונאים זרים למקום שמייצרים ומגדלים תרופות. היתה הצלחה גדולה וישראל קיבלה הרבה מאוד שבחים בעולם", סיפר אדלשטיין, "הפעם השניה היתה הרבה יותר עצובה. כשאשתי המנוחה, טניה, היתה בחודשיה האחרונים והכאבים היו קשים הרופא הציע לה להשתמש בקנאביס רפואי". הוא הוסיף: "לא יודע אם היו לו אפקטים רפואיים או לא, אבל אני עד לכך שזה עזר לה מבחינת הכאבים, וכבר אז חשבתי שצריך לעשות סדר, כי לא לכולם היה קל לקבל את האישור לשימוש בקנביס רפואי".

לדבריו, עם כניסתו לתפקיד קיבל פניות רבות בנושא. "היה לי נהיר שצריך לתת טיפול מקצועי ומהיר ושעם הקורונה לא אצליח להגיע לזה לבד בשנה הקרובה. לכן ביקשתי מסגני יואב קיש לרכז את כל הטיפול בנושא ולטפל בנושא כמה שיותר מהר עם גורמי משרד הבריאות ומחוץ למשרד", הדגיש, "זאת הזדמנות להודות לסגן השר שהקדיש לכך את הזמן והמאמץ". 

גידולי קנאביס (למצולם אין קשר לכתבה) (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)
גידולי קנאביס (למצולם אין קשר לכתבה) (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)

"ביקשתי ממנו לראות איך ניתן לחסוך את התקציב הדל שיש בלאו הכי לאנשים הזקוקים לכך, ולראות גם באופן כללי מה הצליח ומה לא ברפורמה", סיכם אדלשטיין. 

סגן השר יואב קיש הסביר: "המשימה הראשונה שהשר הטיל עליי עם כניסתי לתפקיד היא טיפול ברפורמת הקנאביס הרפואי. ראיתי כמה זה חשוב לשר ואני רואה את המשימה כזכות הגדולה ומודה על התמיכה ועל הגיבוי של השר". הוא הוסיף כי "אין איש שיכול להישאר אדיש למציאות הקשה שבה חיים המטופלים. לצערנו כפי שפורסם הנושא המוביל בתלונות הציבור הוא הקנאביס הרפואי. הובלנו פה שורת צעדים שתקל באופן משמעותי בהיבט הכלכלי ובמקביל אנחנו מסירים את הסבל הבירוקרטי שממנו המטופלים סובלים סבל רב".

בסיום דבריו אמר: "גאה ושמח להציג היום בוועדת הכלכלה, העבודה והבריאות את הצעדים שיתקנו את העוולות שנוצרו בשל הרפורמה החדשה ויטיבו עם ציבור המטופלים".

שלומי סנדק, יועץ בכיר ב״עץ הדעת״ המרכז לקנאביס רפואי, אמר: "אנחנו מברכים על כל פעולה לטובת המטופלים בישראל, בטח כזו שתפשט את קבלת האישור המיוחל לכל מי שזקוק לו. מרכז עץ הדעת הוקם בשל הצורך לעזור למטופלים בתהליך קבלת רישיון לקנאביס רפואי, על מנת שיוכלו לקבל את הטיפול המתאים, שכיום אינו נגיש לכולם. המרכז עצמו פועל בכמה מישורים של ליווי וייעוץ וימשיך במלוא המרץ גם בהתאמות אל מול השינויים המיוחלים, כאשר בעתיד הקרוב יכלול גם בית מרקחת ייעודי ומועדון חברים״.