יממה לאחר האסון בנמל ביירות, טרם התבררו נסיבותיו. ההערכה המשמעותית ביותר מדברת על התלקחות של מצבור של כ-2,750 טון של אמוניום חנקתי – חומר כימי המשמש ליצור דשנים וחומרי נפש. על פי הערכה זו, מצבור החומר הכימי אשר התלקח והתפוצץ באחד ממחסני הנמל, הוזנח במשך מספר שנים. היום (רביעי) אומר מנכ"ל הנמל בביירות: "ידענו שהחומר מסוכן אולם לא הבנו עד כמה".

ההרס ברחובות ביירות בעקבות הפיצוץ בנמל (צילום: רשתות ערביות)
ההרס ברחובות ביירות בעקבות הפיצוץ בנמל (צילום: רשתות ערביות)

על פי הדיווחים, הגיע מצבור האמוניום החנקתי לנמל ביירות בשנת 2014. מאז ובמשך שש השנים האחרונות היה החומר באותו המחסן, עד אשר התפוצץ אתמול וגרם לאסון הכבד. היום מתקבלים דיווחים, לפיהם עובדי המכס בנמל ביירות ידעו על הימצאות החומר המסוכן במחסנים ואף התריעו על כך במספר הזדמנויות שונות. 

הפיצוץ בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
הפיצוץ בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

רשויות המכס בנמל התריעו שש פעמים לפחות על הימצאותו המסוכנת של החומר במחסנים ודרשו לפנות אותו מהאזור הומה האדם, כך אומר היום בדרי דאהר, מנכ"ל רשות המכס הלבנונית. דאהר טוען כי בסמוך למחסן האמוניום החנקתי אוחסנו זיקוקי דינור וכי רשויות הנמל בביירות הן הנושאות באחריות לאסון הכבד. 

הפיצוצים בנמל ביירות (צילום: רשתות ערביות)
הפיצוצים בנמל ביירות (צילום: רשתות ערביות)

נשיא לבנון, מישל עאון, אמר אתמול כי "זה אינו מתקבל על הדעת ש-2,750 טון של אמוניום חנקתי אוחסנו במחסן במשך שש שנים בלי שננקטו אמצעי הבטיחות הנדרשים". בהמשך דבריו אמר עאון כי כל האחראים לאסון צפויים לעונשים כבדים.