יונדאי קונה, אותו ג'יפון קטן ממדים שמשווק בגרסת מנוע בנזין טורבו, הגיע אלינו כעת בגרסה היברידית, שבה, ברשותכם, נתעמק. והשאלה שנשאלת כבר בפתיח היא: מדוע אתם בכלל מעוניינים ברכב היברידי?

אם אתם חובבי איכות הסביבה, ממחזרים כל הדרך לפח האשפה ודוגלים בחיסכון משמעותי בבנזין, הדגם ההיברידי הוא בול בשבילכם. אם אתם עושים תחשיבי מזומנים, ענייני עלויות, ובודקים מה יותר משתלם לעומק הכיס - לא בטוח שבפזילה לירוק נמצאת התשובה הנכונה.

אם נתמקד בתחשיבי עלויות, אז הגרסה ההיברידית של הקונה מחירה מתחיל ב־140 אלף שקל, שזה 13 אלף שקל יותר מגרסת הבנזין. עשו בעצמכם את התחשיב האישי, כמה אתם נוסעים בשנה, כמה אתם משלמים על טנק הדלק, וכמה זמן יעבור עד שתחליפו את הרכב הנוכחי שלכם. שלוש, ארבע שנים? נו, הגעתם ל־13 אלף שקל?

אני מתחיל בשאלה הזו, כי במראה הפנימי והחיצוני אין כמעט הבדלים בין שתי הגרסאות. שינויים ממש קוסמטיים, וזה לא דבר רע, כי גרסת הבנזין של הקונה נחשבת לפופולרית, 5,000 יחידות היא מכרה בישראל, 120 אלף ברחבי העולם. 

מדובר בג'יפון קומפקטי, שמתלבש בול על פלח השוק החם בישראל. 416 ס"מ אורכו, בסיס גלגליו 260 ס"מ. מדובר באח הקצת יותר גדול של הווניו, שעליו כתבנו ממש לאחרונה (404 ס"מ אורך, 252 ס"מ בסיס גלגלים).

יונדאי קונה (צילום: יונדאי)
יונדאי קונה (צילום: יונדאי)

הקונה זכה ללא מעט פרסי עיצוב עם יציאתו, אבל חייב לומר שאם החוץ נאה ומזמין, המפגש עם הפנים נשאר מעט מאכזב. פלסטיקה קשיחה וטיפה קודרת, מסך המולטימדיה בגודל 7 אינץ' לא אטרקטיבי במיוחד, לוח המחוונים די מיושן. 

הישיבה מלפנים אומנם נוחה גם לנסיעה ארוכה, אבל לא מדובר ברכב סופר מרווח. שני מבוגרים יוכלו לשבת מאחור, אבל יותר מזה לא כדאי לנסות, אף על פי שהתעלה באמצע כמעט לא מורגשת.

גם תא המטען פה הוא סביר בלבד - 361 ליטר. בקיצור, אין תחושה של וואו. ומדובר, כפי ששמתם לב, במחיר לא נמוך במיוחד, כזה שהיה מומלץ לפזר סביבו כמה סוכריות מפתות.

מה שכן, האופי של הרכב שונה לחלוטין מהגרסה הבנזינית שכבר הכרנו. לפני שנתיים בדיוק נהגתי בגרסת הבנזין במטרה לגהץ את העליות והירידות של גלבוע. זה לא היה סתם לגהץ ולפהק. בגרסה ההיא יש משהו שובב בהגדרה, כזה שמפתה ללחוץ על דוושת הגז בכל הכוח. מנוע 1,600 סמ"ק, הספק של 177 כ"ס ותאוצה של 0 ל־100 קמ"ש תוך 7.5 ש'. מהיר ועצבני בחבילה אחת.

הגרסה ההיברידית הרבה יותר שאנטי, ומה לעשות, משום שהיא כזו, כנראה שהיא גם יותר מתאימה לנו. הרי מה אנחנו יותר, נועזים ומופרעים, או מרובעים וממושמעים? תירגעו ותסמנו בבקשה ב' בטופס המצורף.

יונדאי קונה (צילום: יונדאי)
יונדאי קונה (צילום: יונדאי)

רכב היברידי מגיע עם החרישיות הנלווית בזמן ההנעה, אבל חייב לציין שדווקא בזמן הנהיגה הקונה לא היה שקט, ואפשר היה לשמוע את רעשי החוץ חודרים להם פנימה. מדובר בג'יפון המסתייע במנוע בנזין בנפח 1,600 סמ"ק והספק של 105 כ"ס שמצטרף אליו מנוע חשמלי בעל הספק של 43.5 כ"ס, מה שיוצר הספק משולב של 141 כ"ס. לא לדאוג, אין פה טעות חשבונית, ולמי שזה נשמע מוכר, אז כן, יחידת ההנעה היא בדיוק כמו זו של האיוניק, המאוד מאוד פופולרית.

מה שבטוח, הרכב הזה לא ממהר לשום מקום, בטח לא כמו אחיו הבנזינאי. כאן ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש אורכת 11.2 ש׳, ואם לא מזמן קראתם על נהג שנתפס כשהוא נוהג במהירות 177 קמ"ש, אז אפשר להוריד את הקונה ההיברידי מרשימת החשודים. ככה זה כשהמהירות מוגבלת ל־160 קמ"ש.

אבל תאמינו לי שהרוב לא צריך יותר. ביום המבחן לקחתי את הקונה לנסיעת סולו שכללה את רחובותיה הצרים של יפו, עלייה לירושלים, ירידה לכיוון מישור אדומים וים המלח, וחזרה בשעות הצהריים לתל אביב. 

במהלך רוב זמן הנסיעה לא האצתי בו, לא שידלתי אותו להגיע לקצה, אלא גררתי את הקונה למהירויות שיוט שלא מטריפות את דוושת הגז, והפעם היחידה שבה עברתי למצב נהיגה ספורטיבית היה כשעלינו את הקסטל לכיוון עיר הקודש.

נו? מתברר שיש אמת בפרסום. הרכב הצליח לסיים את היום המשותף כשהוא לוגם ליטר בנזין על כל 20.1 קילומטר, נתון בהחלט מכובד. אפשר לשחק ברכב במצבי הנהיגה. בשגרה מדובר במצב “אקו" חסכוני. אפשר להעביר לנהיגה ספורטיבית, לידנית ואפילו לשלוט על ההילוכים עם קאליפרים בצדי ההגה.

אבל כמו שאמרנו, ספורט לא ממש קשור למפגש הזה. אם חיפשתם ריגושים, לא תמצאו אותם כאן. לכו ישר לגרסת הבנזין טורבו. פה מדובר ברכב לאנשים מהוגנים, בעלי משפחה, וכיאה למעמד יונדאי דואגת פה לשלל אביזרי בטיחות: ממערכת בלימה אוטונומית בזמן חירום ועד מנגנון מניעת סטייה מנתיב, כולל תיקון היגוי. בקרת שיוט אדפטיבית, פריט שהפך לכמעט חובה, לא תמצאו פה.

לקונה ההיברידי יש סיכוי טוב להפוך ללהיט, כי יונדאי עם הווניו ושאר הדגמים פשוט פורשת סביבכם רשת דייגים צפופה שלא משנה מה, בסוף תצליח לדוג אתכם. אין קטגוריה שאין לה עליה תשובה מתאימה. גודל רכב, צורת הנעה, מחיר מתאים. 

הקונה ההיברידי משתחל בדיוק לפלח השוק הכי חם. יש לו המראה הנכון, הגודל המתאים, והוא היברידי, מילת מפתח שלא מעט קונים מחפשים. מה לעשות, זה מתחבר להם בדיוק לתדמית שהם מנסים למכור. 

יונדאי קונה היברידית

מנוע 1,600 סמ"ק
הספק (כ"ס/סל"ד) 5,700/141
מומנט (סל"ד/קג"מ) 27/4,000
תאוצה (100-0 קמ"ש) 11.2 ש׳
מהירות מרבית (קמ"ש) 160
משקל (ק"ג) 1,430
בסיס גלגלים (ס"מ) 260
אורך (ס"מ) 416
קבוצת מיסוי ירוק 2
מחיר: 140 אלף שקל
למה כן? עונה על כל הקריטריונים במכרז
למה לא? יש לכם כזה, רק בפחות משעמם?

אאודי A3 (צילום: יצרן)
אאודי A3 (צילום: יצרן)

גלגלים רזרביים

צ׳מפיון מוטורס החלה לשווק את הדור הרביעי למשפחתית הקומפקטית אאודי A3 ספורטבק, חמש דלתות (בתמונה למעלה), שמחירה יעמוד על 198 אלף שקלים. יחידת ההנעה של הרכב מציעה מנוע 1,500 סמ"ק בעל הספק של 150 כ"ס ותאוצה של 8.4 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש. כמו כן הרכב מתגאה בטכנולוגיית מיילד הייבריד, שמאפשרת שיוט במהירויות של 55־160 קמ"ש כשמנוע הבעירה הפנימית כבוי, מה שמוביל כמובן לחיסכון בדלק. 

כלמוביל הודיעה שדגמי מיצובישי החדשים, שישווקו בישראל בשנה הבאה, יהיו תחת תקינה אמריקאית. מיצובישי, שממוקמת במקום החמישי בטבלת המכירות בישראל, תמשיך לייצר את דגמי ה־SUV ביפן, ביניהם האאוטלנדר, האאוטלנדר PHEV והאקליפס קרוס FL, שיגיעו אלינו במהלך 2021. מיצובישי הודיעה שבמסגרת התוכנית העסקית היא מתכוונת בשנתיים הקרובות להתמקד בין היתר בשוק הדרום אמריקאי, במזרח התיכון ובאפריקה ומנגד להתייעל בשווקים של יפן, סין וצפון אמריקה. 

הנה ידיעה מעניינת. GAC הסינית, שכבר משווקת בישראל רכבים חשמליים מתוצרתה, חשפה רכב ראשון בהנעת מימן, פרי פיתוחה. מדובר ב־SUV מהודר מדגם איון LX, שגרסתו החשמלית תגיע לישראל ברבעון הראשון של השנה הבאה. לא נרבה במילים על שיטת ההנעה החדשנית, רק נספר שהיא לא מזהמת, ואם למילוי סוללה ברכב חשמלי דרושות כמה שעות טובות, כאן זמן המילוי אורך 3 עד 5 דקות, כשטווח הנסיעה הוא כ־500 קילומטר. הדגם יעלה עוד השנה על כבישי סין כפיילוט להדגמת היכולות.