אני עומד לכתוב כאן דבר אשר אפילו אני עצמי לא לחלוטין מאמין בו: הממשלה הנוכחית הקיימת כיום בישראל היא הממשלה הטובה ביותר שיש לנו עד סוף שנת 2021. כן, זוהי הממשלה הטובה ביותר שיש לנו, ולא כל כך קשה להגיע למסקנה זו, אם כי לרבים מאיתנו יהיה קשה לקבלה.

היא הממשלה הטובה ביותר שיש לנו משלוש סיבות עיקריות: ראשית, לאחר תקופה כה ארוכה של חוסר יציבות פוליטית של למעלה משנה וחצי; שלוש מערכות בחירות רצופות ויקרות אחת לאחר השנייה; ממשלות מעבר עם סמכויות קצוצות או הצהרות על סמכויות קצוצות; התגבשות של גוש אזרחי חדש, אשר סימן שינוי מסוים במבנה הפוליטי; והצהרות חגיגיות ובלתי פוסקות על הצורך להקים ממשלת אחדות לאומית - מה שנולד פה בישראל זוהי הממשלה הנוכחית.

אז כנראה שעלינו להגיע למסקנה ההגיונית כי לאחר שאנחנו כל כך מתאמצים במשך תקופה כל כך ארוכה, זה הטוב ביותר שאנו יכולים להשיג.
שנית, זוהי הממשלה הטובה ביותר משום שלאף אחד מאיתנו, גם אלה שחושבים שמערכת בחירות חדשה מהווה מוצא מבעיות עכשוויות, אין שום ביטחון שמערכת בחירות חדשה תוביל אותנו לממשלה שהיא טובה יותר מהממשלה הנוכחית, ואין גם שום ביטחון שהיא לא תוביל אותנו לממשלה שהיא גרועה יותר מהממשלה הנוכחית.

שלישית, אין כיום שום היתכנות ושום בשלות אמיתית בציבור הרחב ובמערך הפוליטי המצביעות על כך שיש אכן מוכנות ציבורית ללכת לבחירות חדשות ולשנות את ההכרעה הפוליטית שהתקבלה לאחר שלושה סבבי בחירות. אנו זקוקים לתקופת זמן נוספת, משמעותית, כדי ליצור שינוי.
משלושת הנימוקים האלה מתחייבת המסקנה שלאחר התפתלויות, חישובים, הצהרות ובחירות חוזרות ונשנות, זוהי הממשלה הטובה ביותר אשר הציבור בישראל והמערכת הפוליטית יכולים לייצר. לכל אלה שמאוכזבים מתוצאה זו, צריך להציע אלטרנטיבה: להמשיך את קיומה של הממשלה הנוכחית לפחות עד סוף שנת 2021.

כן, כמות שהיא מול איומי תקציב, מול הנחות עבודה חדשות שאנו הולכים לבחירות ומול מדיה שמנתחת לנו בתבונה בלתי רגילה שייתכן שאנו הולכים לבחירות חדשות; ונוכח הדלפות ממחנה פוליטי זה או ממחנה פוליטי של מי שרוצים לנגח את המחנה הנגדי, בהמשך לכל ההסכמות או אי־ההסכמות בין הליכוד לכחול לבן, ובהמשך לביקורת ולאינטרסים של המפלגות החרדיות. למרות כל זאת, על הממשלה הנוכחית להמשיך לעבוד ביחד ולהפסיק לנסות להרשים את הציבור. שיפסיקו הפוליטיקאים למיניהם לנסות לעשות הון פוליטי, כאילו הם מקדמים את האינטרסים של מפלגתם גם במחיר של ערעור היציבות של הממשלה.

אין אלטרנטיבה של בחירות חדשות. שום תירוץ לא יעזור ולא יכול לשנות דבר בסיסי זה. הליכה לבחירות חדשות היא מעילה בציבור הבוחרים. הציבור לא צריך היום להיקלע לשום מערכת בחירות שאין לה שום ערך ושום תכלית, זו הוצאה תקציבית מיותרת.

אין לכנסת הנוכחית ואף לא לשום קבוצת חברי כנסת את הכוח להוביל לשינוי בשיטת הבחירות הנהוגה בישראל, שהיא שיטת הבחירות היחסית הכלל־ארצית.

אנו כלואים בשיטת הבחירות שלנו כמו בגורל היסטורי, בטרגדיה עתיקת יומין. בהיעדר שינוי בשיטת הבחירות, ולאחר שידענו לקטול את חוק הבחירה הישירה, אין שום סיכוי לתוצאות אחרות במרכז הכובד של המבנה הפוליטי.

השינוי יכול לבוא רק מקרב הציבור עצמו, ועל שום שזו הממשלה הטובה ביותר שעם ישראל הצליח לייצר, היא צריכה להמשיך עד סוף שנת 2021. אולי בסוף שנת 2021 ייווצר שינוי שיצדיק הליכה לבחירות חדשות.