השימוש בסוסים על ידי המשטרה כאמצעי לפיזור ההפגנות ההמוניות במוקדים השונים מעורר זעם בקרב פעילים למען בעלי חיים, שדורשים להפסיק להשתמש בהם לאלתר. בסוף השבוע הקרוב צפויה להיערך הפגנה של פעילים למען זכויות בעלי חיים מול מחוז תל אביב של משטרת ישראל, ביוזמתו של כסיף דקל, פעיל למען זכויות בעלי חיים, תחת הכותרת "נלחמים למען חסרי הקול - שמים סוף לניצול הסוסים במשטרת ישראל!".

בתחילת השבוע שלחה יעל ארקין, מנכ"לית עמותת "תנו לחיות לחיות", מכתב למ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, ולשר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, בקריאה להפסקה מיידית של השימוש בסוסים. "בפיזורי ההפגנות, שאותם מבצעת המשטרה, נעשה שימוש באמצעים שונים, בהם גם בפרשי המשטרה ובסוסים", נכתב במכתב, בין היתר.

"השימוש בסוסים באירועים קשים אלה מהווה פגיעה חמורה ברווחתם של הסוסים ובזכויותיהם, ובהינתן קיומן של חלופות אחרות לפיזור ההפגנות, אני קוראת לך להורות על הפסקת השימוש בהם במצבים מורכבים אלה. כידוע, סוס הוא חיה רגישה במיוחד, והובלתה ללבה של הפגנה סוערת גורמת לה סטרס חמור וקשיים פיזיים ומנטליים".

״סעיף 2 לחוק צער בעלי חיים אוסר התעללות מכל סוג שהיא, ואין לנו ספק שהשימוש בסוסים בתוך הפגנות סוערות - כשהם סובלים ממצוקה מנטלית חמורה שנובעת מהרעש, הלחץ והדוחק, לצד המאמץ הפיזי של נוכחות במקום צפוף במיוחד, בעמידה ארוכה מאוד וכו' - כל אלה נוגדים את החוק ומהווים התעללות לשמה", אומר עו״ד ארז וול מהמחלקה המשפטית של "תנו לחיות לחיות".

מהן החלופות שאתם מציעים?
"קיימות היום חלופות טובות, ואת חלקן אף ראינו בשימוש, דוגמת השוטרים הרגליים שתוחמים את ההפגנות ומפזרים אותן, ואף רכבי פיזור ההפגנות של משטרת ישראל, שעבורם נכתבו נהלים מסודרים לשימוש נכון ויעיל. אנחנו סבורים שמדובר בסבל שאינו מידתי ולחלוטין מיותר. לצד החוק, יש להעמיק את השיח גם על שימוש בסוסים בתוך קהל צפוף, דבר שעלול לסכן גם את המפגינים״.

סוס בהפגנה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני (צילום: אבשלום שושני)
סוס בהפגנה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני (צילום: אבשלום שושני)

לא המחלוקת שלהם

"כאגודה למניעת צער מבעלי חיים, אנו מתנגדים בתוקף לשימוש בבעלי חיים לפיזור הפגנות ואירועים הומי אדם", אומרת הילמה שמושקוביץ, יו"ר האגודה לצער בעלי חיים. "בעלי חיים, בעיקר סוסים וכלבים, מאולצים להיות נוכחים בהמולות של הפגנות ואירועים גדולים, לעתים כאלה שכוללים אלימות, זריקת אבנים, וגז מדמיע. זה אינו מקומם הטבעי של בעלי החיים. במאה ה־21 ישנם אמצעים טכנולוגיים לשמירה על הסדר ואין שום צורך בניצול בעלי חיים".

"הסוסים שבהם משתמשים היום השוטרים הם מגזע פריזיאן", אומרת ד"ר גילה סוטון, מומחית ברפואת סוסים, מבית הספר לרפואה וטרינרית בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה באוניברסיטה העברית בירושלים. "זהו גזע של סוסים נוחי מזג, שאינם נבהלים בקלות ואינם מתרגשים כל כך מקולות ומכל מה שקורה מסביב. זה האופי שלהם, ובגלל זה משתמשים בסוסים האלה. בזמנו, בשנות ה־70, היו משתמשים בסוסים ערביים, אחר כך עברו לסוסים מגזע וורמבלאד - בעלי מזג יותר נוח מהסוסים הערביים, אבל מתרגשים יותר מהפריזיאן. הפריזיאן הוא הגזע שהכי מתאים לזה".

כלומר הסוס אינו נרתע מהסיטואציה?
"אני לא יכולה להגיד לך מה עובר בראשו של הסוס, אבל סוס שמתרגש יכול לעמוד על שתי הרגליים האחוריות, הוא יכול לבעוט אחורה או לברוח. ממה שאני יודעת מהתקשורת, לא היו כאן מקרים כאלה. נראה לי שאם סוס היה דורס הרבה אנשים בהפגנה, הייתי שומעת על זה. אם זה גזע מתאים, אין בעיה להשתמש בהם בהפגנה".

יגיעו לחוות שיקומיות

לעתים סופגים הסוסים את נחת זרועם של המפגינים, שמנסים להתנגד לשוטרים או להגן על עצמם. בעבר אף נעשה ניסיון, שלא צלח, להגיש הצעת חוק שלפיה מי שיתקוף בעלי חיים משטרתיים, דינו כתוקף שוטר. "הסוסים האלה הם מסכנים, הם לא שייכים להפגנות, אין להם חלק במחלוקות בין בני אדם", אומר כסיף דקל, כאמור ממארגני ההפגנה הערב. "הסוסים לא רצו לבוא להפגנה, הם לא רצו להיות בין המפגינים, ובכל זאת הם משתתפים בהפגנות ועוברים התעללות. מכריחים אותם להיות בכל כך הרבה אירועים עם לחץ פיזי ונפשי אדיר. הם גם חשופים לכל הזמבורות, המגפונים, רימוני עשן, רעש, אורות מהבהבים. זו לא הסביבה הטבעית שלהם, הם לא רגילים לזה. היום יש אמצעים אחרים. אנחנו חיים ב־2020, כבר לא צריכים להשתמש בסוסים בהפגנות. אנחנו לא צריכים לנצל בעלי חיים בשביל מחלוקות בין בני אדם. כמו שאנחנו לא משתמשים היום בסוסים בשביל נסיעות או כדי לחרוש את השדה, אז גם לא צריכים להשתמש בהם במשטרה".

מהי מטרת ההפגנה?
"אני מאוד מקווה שנצליח להעלות את הנושא לסדר היום ולעורר מודעות לעניין הזה. אני מקבל תגובות שהסוסים האלה נועדו למטרה הזאת, שהם מאומנים לזה, אבל אני גם מקבל עדויות מחבר'ה שהיו מעורבים בתהליך האימון של הסוסים שזה תהליך מאוד קשה, כי צריכים להרגיל אותם לכל הסטרס הזה. גם בעולם עדיין משתמשים בסוסים בהפגנות, ואשמח אם בכל העולם יפסיקו להשתמש בסוסים ולנצל כל בעל חיים. אבל קודם כל נדאג למה שקורה כאן בארץ".

סוסים בהפגנה בירושלים (צילום: יונתן זינדל)
סוסים בהפגנה בירושלים (צילום: יונתן זינדל)

"כדי לגרום לסוס להיכנס לכזה המון זועם ורועש - צריך להכאיב לו", אומרת שרון כהן, מייסדת עמותת "להתחיל מחדש" - מקלט שיקומי לבעלי חיים. העמותה מחלצת ומשקמת בעלי חיים, בעיקר חיות משק כמו סוסים וחמורים. "הסוסים כמובן עוברים אילוף כדי להיות מוכנים להיות בהפגנות, אבל הם מסכנים, ואני עוד לא מדברת על הפציעות שנגרמות להם תוך כדי. אנשים פוגעים בהם, מושכים להם בזנב. ראיתי דברים איומים בארץ. בעולם רואים לא פעם תמונות של סוסים שמתמוטטים בהפגנות, נופלים מלחץ ההמון, דורסים את המפגינים, רצים מלחץ. בסופו של דבר, סוס לא רוצה להיכנס לתוך המון זועם, לתוך רעש כזה נוראי, ובטח לא לתוך מפגינים. המשטרה משתדלת מאוד להגן על הסוסים עד כמה שאפשר, אבל להגיד שהם לא נבהלים בהפגנות - זה לא נכון. את גם יכולה לראות סוסים שנדקרים וסוסים שהגז המדמיע משפריץ עליהם בטעות".

מהו עתידם של סוסים אלה?
"בעבר, אחרי שהסוסים האלה היו מסיימים את תפקידם, היו מוציאים אותם למכרזים. היו קונים אותם סוחרים, ואז השד יודע לאן הם היו מגיעים. לאחרונה המשטרה יצאה בהודעה שהם לא יוציאו אותם למכרזים, והם מוכנים לתת אותם לעמותות ולחוות שיקומיות, שיתחייבו להמשיך להחזיק אותם אצלם. גם אנחנו הגשנו בקשה לאחרונה לקבל אלינו לעמותה את הסוסים האלה כשיסיימו את תפקידם".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מאז קום המדינה, במשטרת ישראל מופעלים בעלי חיים במגוון משימות שיטור לצד השוטרים, בהם סוסים ביחידות הפרשים של המשטרה המבצעות משימות מבצעיות רבות בתחום הביטחון השוטף, איתור נעדרים, הצלת חיים, שמירה על הסדר הציבורי וכיוצא בזה, כפי שנהוג גם במשטרות מתקדמות רבות ברחבי העולם. הטיפול המשטרתי והשמירה על בעלי החיים מקצועיים וברמה גבוהה. פרשי המשטרה פועלים לצד הסוסים והסוס הוא השותף של הפרש בכל משימה ובכל אתגר".

"נציין כי יעילות השימוש בפרשים וסוסים במניעת הסלמה וטיפול באירועי סדר ציבורי ומחאות מוכחת, מצמצמת את הצורך בשימוש בכוח כלפי מפירי סדר, ותורמת רבות למאמצי המשטרה בשמירה על הסדר הציבורי ועל שלום הציבור. הלכה למעשה, מיגון גופם של הסוסים באמצעים מגוונים ושימוש מידתי, הדרגתי ונקודתי בסוסים בהתאם לנוהלי המשטרה, מצמצמים כמעט לחלוטין את אפשרות הפגיעה הפיזית בהם".

"לצד כל אלו המשטרה דואגת לסוסים המשטרתיים לסביבת מחיה הולמת, שגרת אימונים מתאימה, מעקב רפואי רצוף ומנוחה. נמשיך לדאוג לרווחתם, שלומם, בריאותם ואיכות חייהם של הסוסים המשרתים במשטרה נאמנה, החל משלב ההכשרה ועד למציאת בית חם ואוהב לאחר סיום השירות במשטרה".