מניעים את הכלכלה: השבוע הראשון של חודש אוגוסט מצביע על מגמת התאוששות בולטת בכל ענפי המשק והמסחר. מנתונים שהגיעו ל"מעריב" מחברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), המבצעת סליקת כרטיסי אשראי, עולות תוצאות מעודדות.

מחזור הקנייה ברשתות מזון הסתכם ב־4 לאוגוסט ב־153 מיליון שקל, בהשוואה לממוצע יומי של 147 מיליון ביולי. ההוצאות במסעדות הסתכמו השבוע ב־57 מיליון שקל, בהשוואה לממוצע יומי של 45 מיליון ביולי. בסעיף הוצאות הדלק נרשמה ב־4 באוגוסט הוצאה של 43 מיליון שקל (38 מיליון שקל ביולי), והקניות בפארם הסתכמו בשבוע הראשון של אוגוסט ב־33 מיליון שקל (על בסיס יומי), לעומת ממוצע יומי של 27 מיליון.

הבורסה לניירות ערך בימי קורונה (צילום: אבשלום ששוני)
הבורסה לניירות ערך בימי קורונה (צילום: אבשלום ששוני)

בשבוע הראשון של אוגוסט נקנו כלי חשמל ובית בהיקף של 94 מיליון שקל (83 מיליון), וגם בענף המלונאות נרשם זינוק. ההוצאה על פנאי ובידור הכפילה את עצמה - מ־2.8 מיליון שקל ביולי ל־5 מיליון שקל באוגוסט. בסעיף ההלבשה וההנעלה נרשמה בתחילת אוגוסט הוצאה של כ־70 מיליון שקל, לעומת ממוצע יומי של 58 מיליון שקל ביולי.

כל הנתונים הללו מוכיחים כי המשק חוזר להתאושש, אם כי בזהירות. הקניות ביולי היו נמוכות מהממוצע, בין השאר בגלל ההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה. חלק מההתאוששות באוגוסט נובעת מההקלות ומחגיגת הקניות הנהוגה לקראת ט"ו אב. למרות האופטימיות הזהירה, נתוני אוגוסט אינם מצביעים בהכרח על המגמה השנתית כולה. אם לקראת החורף תהיה התפרצות, מצב הצריכה הגרוע עלול לחזור לקדמותו.