האסון בלבנון: נשיא צרפת עמנואל מקרון עזב היום (חמישי) את פריז והגיע ללבנון. מדובר בביקור הרשמי הראשון של מנהיג אירופי במדינה לאחר הפיצוץ. מקרון נפגש עם "כל השחקנים הפוליטיים", כפי שציין אתמול, כולל הנשיא הלבנוני, מישל עאון, וראש הממשלה חסן דיאב. בהקשר זה יש לציין כי בין ההרוגים גם אזרח צרפתי ששהה במדינה. 

מקרון התקבל על ידי אזרחים לבנונים רבים, שקיבלו את פניו בקריאות אוהדות, לצד קריאות לשינוי המשטר במדינה. הוא לחץ את ידיהם של התושבים ושמע את דבריהם. אחד האנשים אף צעק לעברו של מקרון: "יחי צרפת - אתה היחיד שיכול לסייע לנו, התקווה היחידה שלנו". בתגובה, הבטיח המנהיג הצרפתי הבטיח לקהל הזועם כי "ביירות המרוסקת תיבנה מחדש. הסיוע לא ייפול לידיים מושחתות". לאחר שביקר באזור הנמל ההרוס, הבטיח לשלוח אספקת ציוד רפואי למדינה. מאוחר יותר היום, הוא צפוי להיפגש עם נציגי המפלגות השונות במדינה ולהציע כאמור את פרטי התכנית עמה הגיע. 

לאחר הצעת הסיוע ההומניטרי שהועברה מישראל וטרם נענתה, החלו היום מספר מדינות להעביר ציוד לביירות. משרד החירום הרוסי הודיע על שליחת חמישה מטוסים עם צוות מומחים וסיוע הומניטרי למדינה, בהם ציוד להקמת בתי חולים ניידים, תרופות ואספקה. 

עמנואל מקרון בזירת הפיצוץ בביירות (צילום: Thibault Camus/Pool via REUTERS)
עמנואל מקרון בזירת הפיצוץ בביירות (צילום: Thibault Camus/Pool via REUTERS)

מהמט גולוגלו, ראש רשות החירום הטורקית, נחת הבוקר במדינה במטוס שהועמס באספקה רפואית, תרופות וציוד מתקדם לטובת חיפוש אחר נעדרים. הגנרל הלבנוני מוחמד ח'יר, מי שהופקד על ניהול קבלת הסיוע מהעולם, שיבח את טורקיה ואת "כל המדינות שמיהרו לעזור ללבנון בתנאים הקשים הללו".

גם באוסטרליה נרתמו לטובת מדינת הארזים, והתחייבו להעביר בתור התחלה סכום של 1.4 מיליון דולר על מנת לסייע בטיפול בנפגעים. ראש הממשלה, סקוט מוריסון, אמר לכתבים כי מדובר בכסף שיועבר לצלב האדום לטובת סיוע במזון, טיפול רפואי ומוצרים חיוניים. 

פיצוץ בנמל ביירות, קרדיט: רשתות ערביות

באופן דומה, הודיעה בריטניה על כוונתה לשלוח מומחים רפואיים וסיוע הומניטרי ללבנון. שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב, אמר כי מדינתו "תעמוד לצד העם הלבנוני בשעת הצורך הזו". בממלכה נערכים להעברת סיוע בסך 5 מיליון לירות שטרלינג לביירות, לצד צוותי הצלה וספינות של הצי המלכותי שיסייעו אף הן במאמצי החילוץ.