על רקע המירוץ שמתנהל בעולם למציאת חיסון לנגיף הקורונה, בישראל נשמעה היום (חמישי) הצהרה משמעותית. בהוראת שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ,  המכון הביולוגי יחל בניסוי חיסון הקורונה בבני אדם אחרי חגי תשרי. 

גנץ בהצהרה במכון הביולוגי. צילום: טל עוז - משרד הביטחון

גנץ ביקר הבוקר במכון הביולוגי, ביחד עם מנהל המכון, פרופ' שמואל שפירא, ועוזר השר להתגוננות. במהלך הביקור הוצגו לשר ההתקדמויות בפיתוח החיסון והנוגדן לקורונה. בסיום הביקור אמר גנץ: "יש להתחיל בניסויים בבני אדם אחרי חגי תשרי. אני מבקש להביע תודה קודם כל לכם, לאנשים במשרד הביטחון ולאנשים במכון שעושים עבודה פנטסטית. כל הניסויים הראשונים שעברו בהצלחה הם בבחינת בשורה מאוד גדולה ותקווה מאוד גדולה. השלב הבא כפי שסיכמנו הוא שהניסויים יתחילו בבני אדם אחרי חגי תשרי. זה יעשה בתיאום עם משרד הבריאות ועל פי כל התהליכים הנדרשים מבחינת בטיחות רפואית".

גנץ בביקור במכון הביולוגי. צילום: טל עוז - משרד הביטחון

"כמו שלצה"ל יש יחידות מיוחדות שפורצות ופותחות לו את הדרך – אתם הסיירת של מדינת ישראל במשרד הביטחון בתחום החיסונים. אני לשירותכם ומבקש לערב אותי בכל נושא שאפשר להשפיע בו"", אמר עוד גנץ. 

גנץ במהלך הביקור במכון הביולוגי (צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)
גנץ במהלך הביקור במכון הביולוגי (צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)


מנהל המכון הביולוגי, פרופ' שפירא, אמר לגנץ בביקור: "יצאנו לדרך לפני 6 חודשים, קיבלנו רוח גבית ממשרד הביטחון, ממשרד ראש הממשלה, ניהלנו אינטראקציה טובה עם משרד הבריאות, וממך כמובן באופן אישי כמי שמלווה אותנו. האצת בנו, אצנו כל הזמן ולמעשה אני גאה להראות שיש קבלות. יש חיסון מצוין, יש תהליכי רגולציה שהחיסון צריך לעבור לפי לוח הזמנים שציינת, אנחנו מתחילים אחרי החגים בניסויי בטיחות ויעילות אבל יש לנו את המוצר ביד". 

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום בשיחת וידאו עם פרופ' שפירא וראשי צוותי המחקר, ובירך אותם על ההתקדמות בפיתוח החיסון נגד נגיף הקורונה, לקראת שלב הניסויים בבני אדם שיתחיל לאחר החגים. "אני שמח לשמוע על ההתקדמות ואני רוצה לברך אתכם על כך", אמר נתניהו. "תמשיכו בנתיב הזה, במהירות המירבית שאתם חושבים שהיא מספקת מבחינה מדעית. הנחיתי לפתח חיסון כאן בישראל מתוך אמונה גדולה באנשינו וביכולות שלנו כמדינה". ראש הממשלה הנחה לקדם את עבודת המטה לבחינת הקמתו של מפעל חיסונים בישראל.

מנהל המכון למחקר ביולוגי ענה: ״לפני שישה חודשים שלחת אותנו לדרך להביא חיסונים ונוגדנים למדינת ישראל. אנחנו מילאנו את המשימה, וממלאים אותה על הצד הטוב ביותר. יש בידיים שלנו חיסון מצויין. זה הבקבוקון הראשון של חיסון - מיום חמישי שעבר יש בידינו חיסון".



במקביל לפיתוח כחול לבן, ישראל נמצאת במשא ומתן עם כמה חברות, שנמצאות בחזית פיתוח החיסון. ההתקדמות המשמעותית עליה הצהיר בני גנץ מתרחשת על רקע הפרסום כאן לאחרונה, כי פיתוח של המכון הביולוגי בנס ציונה מתעכב בשל סחבת בוועדה של משרד הבריאות.