ספינה רוסית המכילה 2,750 טון של אמוניום חנקתי עגנה בנמל ביירות במשך שבע שנים, ועלולה להיות אחד המקורות לפיצוץ ההרסני שארע בו ביום שלישי, כך דווח היום (חמישי) ברשת CNN. הדיווח מעורר שאלות ותהיות, למרות שהרשויות בלבנון חוקרות האם מקור הפיצוץ הוא משלוח מסיבי של דשן חקלאי, שלדבריהן הכיל גם הוא את החומר המסוכן ואוחסן בנמל ללא אמצעי בטיחות במשך שנים - למרות אזהרות גורמים מקומיים.

הספינה, ששמה MV Rhosus, הגיעה לביירות בשנת 2013 והייתה אמורה להגיע למוזמביק, אך נעצרה בביירות בגלל קשיים כלכליים, מה שיצר מתיחות עם צוות הספינה.

לדברי מנהל המכס בלבנון, בדרי דאהר, לאחר הגיעה, הספינה מעולם לא עזבה את נמל ביירות, למרות אזהרות חוזרות ונשנות מצדו ואחרים כי המטען, המכיל את החומר המסוכן, מקביל  ל"פצצה צפה".

קודמו של דאהר, צ'אפי מרחי, כתב במכתב משנת 2016 לבית המשפט, כי "בגלל הסכנה הקיצונית הנשקפת מפריטים המאוחסנים בתנאי אקלים בלתי מתאימים, אנו חוזרים על בקשתנו לייצא מחדש את הסחורה באופן מיידי, כדי לשמור על בטיחות הנמל והעובדים בו".

אמנם הרשויות בלבנון לא קבעו כי מקור החומר שהתפוצץ הוא בספינה, אך ראש הממשלה חסן דיאב אמר כי הפיצוץ העצום נגרם על ידי 2,750 טון אמוניום חנקתי. הוא הוסיף כי החומר נאגר במשך שש שנים במחסן הנמל ללא אמצעי בטיחות, מה שמסכן את ביטחונם של האזרחים".

ראש הביטחון הכללי של לבנון אמר  כי "חומר הנפץ" הוחרם שנים קודם לכן ונשמר במחסן, שנמצא במרחק דקות הליכה בלבד ממרכזי הקניות וחיי הלילה של ביירות. 

אתמול אמר שר ההסברה הלבנוני, מנאל עבד אל סמאד נג'ד, כי ישנם מסמכים משנת 2014, אשר מוכיחים את קיומם של חילופי מידע בעניין ה"חומר" שהוחרם על ידי הרשויות בלבנון.