הפרשן לענייני ערבים, אהוד יערי ('חדשות 12'), התראיין בתוכנית של סיון כהן ב-103FM ושוחח עם גדעון אוקו על הפיצוץ בנמל ביירות. הוא התייחס למתרחש מאחורי הקלעים וניסה לשפוך אור על הסיבות אפשריות לאירוע. "תגובתו המהירה של ראש השב"כ הלבנוני והתייחסותו לאמוניה החנקתית שהוחזקה שם במשך שבע שנים, מעוררות אצלי סימני שאלה", אמר יערי. 

אנחנו יודעים מה הוביל לפיצוץ?
"אנחנו יודעים כמה דברים שלא נותנים לנו תמונה ברורה. אנחנו יודעים שהאיש של חיזבאללה, ראש השב"כ הלבנוני, הוא זה שהזדרז לומר 'זה הכול בגלל האמוניה החנקתית שהוחזקה שם שבע שנים'. הוא עשה את זה מהר מאוד, זה מעורר אצלי סימן שאלה. הדבר השני, כשאתה משווה, ואני עשיתי את זה עם מומחים כימאים, את הפיצוצים שהיו בביירות לאירועים דומים כמו שהיה בטקסס סיטי או בצ'יינה זה פיצוץ מסוג אחר. קודם כל מפני שזה מתרחש בלפחות שני טקטים, דבר שני למשל בטקסס סיטי אנחנו יודעים שמישהו הבעיר שריפה למטרה מסוימת, היא ברחה לו והגיעה אל האמוניה.

מבט מהאוויר על האסון בביירות. צילום: רשתות ערביות

פה אין הסבר מדוע שבע שנים מאז שהאונייה פרקה את המטען הזה בביירות, שבע שנים לא קרה שם שום דבר, מה עשה שם מישהו, יכול להיות לא בזדון, אבל מישהו עשה שם משהו שהביא לפחות לשני פיצוצים, ואת הדבר הזה אין לנו. עד כמה שאני מכיר את לבנון לא תהיה לנו, כשוועדת החקירה המצחיקה הזאת שהממשלה שבשליטת חיזבאללה מינתה, תוציא את המסקנות - יהיו שם כמה עובדי נמל שישלמו מחיר כבד. אבל זה לא ייתן את התשובה".

אז מה יכול להיות? שחיזבאללה קשורים למה שקרה שם?
"החומרים הוחזקו שם, כולם ידעו שהחומרים האלה, הם שבע שנים שם. האונייה הייתה בדרכה מגיאורגיה למוזמביק, בשל תקלה טכנית היא פורקת בביירות, הבעלים נוטשים וכו'. שבע שנים זה יושב שם. החומר הזה משמש לדברים חיוביים כמו הכנת דשנים לחקלאות, אבל מצד שני יכול לשמש לייצור, ומשמש לייצור, חומרי נפץ תעשייתיים. אבל יש להם עוד אספקט, בחומרים האלה אפשר לאלתר דלק לטילים. מישהו היה מוכן להשלים עם זה, והמישהו הזה חייב להיות בחיזבאללה, שהחומר הזה 2,700 טונות שוכב שם ב-64,000 שקים".

בלב אוכלוסייה אזרחית.
"הנמל כולו נהרס, זה נמל שמקבל 3,000 אוניות בשנה. כרגע ללבנון אין נמל, היא לא תבקש את חיפה, אולי משהו בצפון. אבל אני רוצה לומר משהו שנשמט מהדיון האין סופי הזה אצלנו, במה קרה שם. צריך לזכור – מי שמנהל את נמל ביירות בפועל ולא בתואר זה גיסו של נסראללה, ראש שירותי הביטחון של חיזבאללה, נשוי לאחותו של נסראללה - זה האיש. אצלנו, כולנו יזכרו שבחיוך מבטל כזה מסר לנו את הגופות של שני החיילים ההרוגים שלנו בעסקת החליפין. הוא האיש על פיו יישק דבר בנמל לבנון, אותו צריך לשאול וממנו צריך לקבל תשובה, אלא שהוא לא נוהג לדבר בפומבי".

גם נסראללה שמר על שתיקה. המחסן הזה עם כל החומרים באוכלוסייה אזרחית, מישהו יבוא בשאלות לחיזבאללה? זה יפגע באחיזה שלהם?
"אמרתי אתמול שנסראללה שקוע בתוך המדמנה בבוץ עד למעלה ממותניו והוא יודע את זה, זה לא שהוא לא יודע -הוא בבוץ. בלבנון יש זעקה גדולה, 350,000 איש איבדו את מקום המגורים שלהם. אין מדינה בלבנון, כשאתה מדבר על לבנון, אתה מדבר על גוויה של מדינה. זה מדינה בתוך בור של 100 מיליארד דולר חובות שאין לה מאיפה לקחת, אין מי שייתן לה כסף לגמור את החודש, כמו שאומרים. זה מדינה של 3.5 מיליון איש ממעמדות הביניים שצללו למעמקי התחתיות של קו העוני ואני יכול להמשיך ולהמשיך. אין הרבה מה לצפות בעניין הזה, לכן הציבור הרחב בלבנון הוא מתבטא באופן עוצמתי ברשתות החברתיות ובדרכים אחרות, הזעם שלהם יוצא על כל השכבה הפוליטית בלבנון, בין אלה שבצד החיזבאללה ואלה שנגדו. כי הם שדדו את המדינה דרך מערכת בנקאית, במשך שנים הפקירו את התושבים, כפי שהפקירו בנמל. אז כולם חוטפים, ויותר מכולם חיזבאללה חוטף".

מה עמדתך לגבי החלטת עיריית תל אביב להאיר את בניין העיריה בדגל לבנון? זה באמת מעורר זעם כמו שמדווחים?
"לא מעורר שום זעם בלבנון, להפך, להפך. אני לא יודע מאיפה מביאים את הסיפורים האלה. כשראיתי את זה אתמול, זה היה דגל של לבנון, דגל הערבים, זה לא היה דגל של חיזבאללה. מדינה שהיא מוכת אסון, אני אגיד באופן אישי, במקרה אחיו הצעיר של רון חולדאי הוא כבר הרבה שנים יועץ הביטוח שלי. שלחתי לו הודעה, לא רציתי להטריד את חולדאי, 'תגיד לאחיך יפה עשה', וכך אני חושב".