הייטק - הזווית החברתית: "חיבורים נכונים בין קצוות שונים יוצרים סינגריה", מסבירה ג'ומאנה נסייר חכים, מנהלת קהילות טכנולוגיות מגוונות בחברת מיקרוסופט, שמתוקף תפקידה, אחראית על שילוב וקידום אוכלוסיות שונות בחברה וכן על יצירת קהילות מקצועיות ברחבי הארץ. 

ג'ומאנה, נשואה לג'אזי, מהנדס אזרחי, ואם לשתי בנות, מאיה ודנה (6 ו-10), נולדה וגדלה בנצרת. "הבית שלי היה מחזק ותומך. תמיד חינכו אותי לשאוף לקידום, לא להתפשר או לוותר", היא מספרת. בגיל צעיר, נמשכה דווקא לאמנות, והלכה ללמוד אדריכלות ועיצוב פנים. לאחר שסיימה את הלימודים, החליטה לעשות הסבה, ופנתה ללימודי מנהל עסקים עם התמחות ביזמות.

במשך השנים היא עברה לא מעט תפקידים המתחככים בעולם היזמות, בין היתר עבדה בחברת התקשורת פרטנר, בה הייתה שותפה בבניית מחלקת שירות ומכירות בחברה הערבית. לאחר מכן, הצטרפה לאתר "בוקרא" והייתה מנהלת השיווק והפרסום באתר, בארץ ובעולם הערבי. האתר, שהיה אז בחיתוליו, הפך ברבות השנים לפורטל חדשות מוביל. 

במסגרת התפקידים הללו, גילתה את משיכתה לעשייה בעלת פן חברתי, הרצון לתרום לקהילה ולהקים מיזמים חברתיים משותפים ליהודים וערבים כאחד. ואז, לפני כארבע שנים, הגיעה למקום שיאפשר לה לממש את החזון בצורה המשמעותית ביותר בעיניה. "בשנת 2016, חברת מיקרוסופט פתחה סניף בעיר הולדתי, נצרת. קיבלתי פנייה ממערך הגיוס של החברה, לנהל את הפעילות בעיר ולהוביל את קשרי הקהילה באזור הצפון. התשוקה להצטרף לחברה בינלאומית בערה בי", היא משחזרת. 

"כשחברה בסדר גודל כזה באה ומציבה שלט באמצע העיר, יש אמירה מאד ברורה על הרצון שלה לשלב את הקהילה הערבית בהייטק הישראלי. יש היום המון סטודנטים מהחברה הערבית שלומדים מקצועות הייטק, והם פוטנציאל אדיר לעתיד הענף. לכן, חשוב לשלב אותם ולהצמיח את הדור הבא", היא מסבירה. 

מיקרוסופט (צילום: רויטרס)
מיקרוסופט (צילום: רויטרס)

כיום, חלק גדול מתפקידה הוא ליצור הזדמנויות ולחזק את הקהילה ולחזק את המערכת עם קהילות מגוונות, גם לנשים, לצד שילוב עובדים מהחברה הערבית, שילוב עובדים בעלי מוגבלויות וכן הלאה. "מיקרוסופט הגדילה פי חמש את כמות העובדים הערבים מאז פתיחת המרכז בנצרת, בכל המרכזים שלה ברחבי הארץ. גרעין העובדים שהצטרפו לחברה משך וימשוך עובדים נוספים. פוטנציאל הגיוס בקרב החברית הערבית עדיין לא ממומש, אנחנו פועלים כל הזמן על מנת שמספר המהנדסים הערבים במיקרוסופט יתקרב לחלקם היחסי באוכלוסייה. אנחנו משלבים אוכלוסיות חדשות שעד כה נעדרו מהתעשייה", היא מסבירה.

במסגרת פעילותה, היא נבחרה לאחת הנשים המבטיחות והמובילות בהייטק הישראלי. "זו תחושת גאווה", היא מספרת בהתרגשות, ומוסיפה "אני מגדילה את תחום האחריות שלי לעוד אוכלוסיות וקהילות בארץ, יש לנו במדינה מערכת מיוחדת, המחברת, על פני בשטח קטן, בין קבוצות מגוונות ותרבויות שונות. חברה המעוניינת להישאר עדכנית ולייצר מתוכה חדשנות ויצירתיות על בסיס קבוע חייבת להכיל את השונות בתוכה, וחייבת להבין שהכלה זו רווחית לחברה בטווח הארוך. התפקיד מאפשר לי לממש חלום אישי ולייצר קהילות שונות שמחברות טכנולוגיה, יזמות וערך עסקי". 

ג'ומאנה נסייר חכים (צילום: נתנאל טוביאס)
ג'ומאנה נסייר חכים (צילום: נתנאל טוביאס)

הסוד: להבין את התרבות, להנגיש את החיבור
מיקרוסופט העולמית ידועה בכך שהיא חורטת על דגלה את ערך הגיוון בקרב עובדיה, ורואה בכך פעולה בעלת משמעות מהותית מבחינה עסקית. "אנו רוצים להקנות לכל עובדינו תחושת שייכות, ולכל המנהלים שלנו יש את ההבנה הזו והם פועלים למימוש האג'נדה הזו", היא מסבירה. 

איך? על ידי יוזמות שונות שמטרתן, על פי ג'ומאנה, לייצר "אקוסיסטם בריא". בין היתר, מדובר על ארגון אירועים טכנולוגיים, האקאתונים, ימי עיון מקצועיים, כנסים והרצאות, שמושכים אנשי הייטק מאזור הצפון וגם מהעולם, יצירת קהילות טכנולוגיות, הפקת סדנאות מקצועיות ייעודיות לנשים וכן הלאה. העשייה לא נפסקה גם בימי הקורונה, על אף הקשיים, והמשיכה על ידי שימוש בתוכנת מסרים מקוונת שיצרה החברה, ומאפשרת קיום שיחות וידיאו.

למרבה ההפתעה, היא מוסיפה, דווקא התקופה המורכבת הזו יצרה לא מעט הזדמנויות, משום שהיא צימצמה את קשיי המרחב הפיזי, מעצם העובדה שרבים עברו לעבודה מהבית, כך שנוצרו הזדמנויות  נוספות למהנדסים ומהנדסות מהצפון להשתלב בעבודה גם מאזור המרכז. ובהמשך? ייתכן כי המודל ההיברידי הזה, של עבודה משולבת מהבית ומהמשרד, תשאר איתנו, כך שהשילוב של העובדים הללו יוסיף להתרחב.

אירוע נשים בחיפה (צילום: מיכה בירקמן)
אירוע נשים בחיפה (צילום: מיכה בירקמן)

התוצאות בשטח מדברות בעד עצמן. בארבע שנות פעילותה, התרחבה הפעילות הטכנולוגית באזור הצפון. "היום, רק בבניין שלנו יש עוד שתי חברות הייטק נוספות שפועלות פה. זה נובע מההשפעה הישירה של האקוסיסטם שבניתי כאן לאורך השנים, וזה מקבל חיזוק על ידי עלייה במספרי העובדים בהייטק מהאזור, אחוזי הסטודנטים הערבים שבוחרים ללמוד מקצועות רלוונטיים לתחום, שילוב נשים ערביות וכן הלאה". 

כעת היא מתמקדת במימוש השאיפה הנוכחית שלה, סגירת הפערים בין המגזרים השונים בישראל, וכן שילוב אחוז גדול יותר של נשים בתעשיית ההייטק, בתוכן נשים וצעירות ערביות. "קידום נשים באופן כללי זה נושא שבוער בי, וקידום נשים בעלות זיקה טכנולוגית, ערביות ויהודיות מאזור הצפון, היא משימה מאתגרת וכיפית במיוחד. במסגרת התפקיד אני משקיעה הרבה מאמצים ומשאבים כדי לפתח פרויקטים ושיתופי פעולה להקניית ידע, כלים ומיומנויות לנשים להצלחה בעבודתן", היא מספרת, ומסכמת: "זו זכות גדולה להיות חלק מחברה שמאפשרת לי, כשותפה מלאה, להוציא לפועל את החיבור המדהים בין עיסוק טכנולוגי לחברתי".