אם יש בזירה הפוליטית בישראל מי שאינם צריכים בכלל לחשוש מתוצאות בחירות נוספות בישראל, הם ראשי מפלגות ש"ס ויהדות התורה. העתיד הפרלמנטרי של חברי הכנסת של שתי המפלגות החרדיות וכהונות ראשיהם בממשלה מובטחים. בשתי מפלגות האלו אין פריימריז. 

ליעקב ליצמן, משה גפני ואריה דרעי אין מתחרים למקומות הראשונים ברשימות מפלגותיהן. במקרה של בחירות, מועצות גדולי התורה של יהדות התורה ושל ש"ס יפרסמו כנהוג וכמקובל קול קורא, חוות דעת הקוראת ומצווה ליהודים חרדיים וחסידים להצביע בעד רשימות שתי המפלגות ולהבטיח את בחירתם של נציגיהן לכנסת ולממשלה.

מדוע אם כן, ליצמן, גפני ודרעי מתנגדים כל כך לבחירות ויוצאים מגדרם להביע, לפרסם ולהפיץ את התנגדותם הנחרצת לבחירות חדשות? אפשר לקבל את נימוקם, ש"זה טירוף ללכת לבחירות" בתקופה של מאבק במגיפת הקורונה. נימוק הגיוני בהחלט.  אבל לשלושה הפוליטיקאים
החרדים נימוקים נוספים, שהם אינם מדברים עליהם בפומבי, שיוצרים ומזינים את ההתנגדות לבחירות, שהם משווקים כגזירה שמדינת ישראל לא יכולה לעמוד בה.

אריה דרעי (צילום: יהונתן ולצר/TPS) (צילום: יהונתן ולצר/TPS)
אריה דרעי (צילום: יהונתן ולצר/TPS) (צילום: יהונתן ולצר/TPS)

ראשית, ליצמן, גפני ודרעי  פוחדים ומבועתים מתוצאות של בחירות חדשות שעלולות לטלטל, לערער ולזעזע עוד יותר את מעמדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בעיני השלושה נתניהו הוא לא רק סתם ראש ממשלה. הוא הפטרון, האפוטרופוס, נותן ומגן החסות, מי שמבטיח את מעמדם, את שאיפותיהם, את האינטרסים שלהם. 

ליצמן, גפני ודרעי פשוט אינם מסוגלים לקלוט ולהפנים מציאות פוליטית בישראל בלי נוכחותו השלטת של אביר חייהם, הקשוח ועז הרוח בנימין נתניהו. לא עולה בדעתם לשבריר של שניה שהם קיימים ומתפקדים בזירה הפוליטית בלעדי צל קורתו וחסותו של נתניהו. בחירות חדשות, מי יודע, עלולות, רחמנא ליצלן, להחליש את מעמדו. בשביל יעקב ליצמן אין חיים בלי בנימין נתניהו. זה לא מוגזם. 

החלטה על בחירות היא חדשות לא טובות למפלגת יהדות התורה. זה מצב שעלול לעורר לראשונה מאבק על המקום הראשון ברשימה לכנסת. תוצאות הבחירות המוניציפאליות האחרונות העלו שהמיגזר הליטאי ביהדות התורה חזק, מוביל ומשפיע יותר מאשר המיגזר החסידי. חסידות גור יצאה מהבחירות המוניציפאליות מובסת, מוכה ומושפלת. הפלג הליטאי בהנהגתו של גפני יצא מנצח באופן מרשים. מזה זמן כבר רווחים דיווחים, שגפני ידרוש את המקום הראשון ברשימת יהדות התורה לכנסת. 

כנס יהדות התורה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
כנס יהדות התורה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עסקני ופעילי חסידות גור אינם ידועים דוקא כנחמדים ולא נראה שהם יוותרו על ההגמוניה הותיקה של הפלג 'אגודת ישראל' שבהנהגתם על ראשות יהדות התורה. תהליך הרכבת הרשימה של יהדות התורה לקראת בחירות חדשות עלול להצית מאבק אישי קשה בין ליצמן לגפני ואפילו לפילוג בין אגודת ישראל לדגל התורה.

בחירות חדשות  מעוררות חששות בצמרת יהדות התורה גם בעקבות דיווחים שמעקבים ובדיקות בקרב שני המיגזרים, הליטאי והחסידי, המזוהים כמצביעים הנאמנים של יהדות התורה, גילו הלכי רוח של ביקורת ותחושות של הסתייגויות מהתנהלותם של ראש המפלגה. לדברי פעיל חסידי ותיק ובכיר,  יש סימנים שמתחזקים והולכים, שלא מעטים מהמצביעים המסורתיים של יהדות התורה מתכוננים בבחירות חדשות לערוק מאופן הצבעתם הישנה ולהצביע בעד הליכוד או מפלגת ימינה. 

"חרדים לא מעטים טוענים שהגיע זמנם של ליצמן וגפני לפרוש", סיפר האיש."יש בחסידות גור ובמחנה הליטאי כוחות צעירים ומוכשרים 
שמתאימים להנהיג את המפלגה".  לדבריו, "מדובר בציבור של מאוכזבים גדול שיתן ביטוי למיאוס שלו מהפוליטיקאים הישנים בהנהגת יהדות התורה באופן הצבעתו בבחירות חדשות", אמר הפעיל.