פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו, הציג היום (חמישי) את עיקרי התוכנית "מגן ישראל" שהציג אתמול בקבינט הקורונה. תוכנית "הרמזור" של גמזו יוצרת מערכת לתיוג רמות התפשטות נגיף קורונה באזורים שונים במדינה, תוך קטלוג של רשויות מקומיות לפי צבעי רמזורים: ירוק, צהוב, כתום ואדום. הרעיון הוא לאפשר לעיריות לקחת חלק פעיל יותר בניהול התושבים ולשתף פעולה עם משרד הבריאות וצה"ל כדי להפסיק את ההתפשטות. 

לאחר הצגת התוכנית והמודלים, שזכו לתמיכת קבינט הקורונה, ה"ג'רוזלם פוסט" בדק עם כמה מומחים בכירים מתחום הרפואה את ההערכה שלהם לתוכנית של גמזו.  

נתניהו מסמן מטרה בדרך לחיסון לקורונה. צילום: לע"מ

סיריל כהן, ראש מעבדת האמיונילוגיה באוניברסיטת בר אילן, אמר כי גמזו נמנע ממה שהיה יכול להיות סגר בלתי מוצדק ולא יעיל. "אני שומע הרבה אנשים אומרים שאם נכנס לסגר נעצור את הנגיף". כהן ציין כי אם שום דבר אחר לא ישתנה, תוך שבועיים מרגע הכניסה לסגר, ישראל תחזור למקום בו התחילה בכל הנוגע לשיעור הנדבקים - ואף גרוע יותר מבחינה כלכלית.

יתר על כן, אמר כהן, אם מסתכלים מקרוב על הנתונים, אנחנו רואים סוג של השטחת העקומה. לדבריו, גמזו לא מסתכל רק על המספר הכולל של חולים חדשים אלא על מספר החולים הקשים. "כרגע, בתי החולים אומרים שהם מסוגלים לשמור על זה - זה לא הכי טוב, אבל הם יכולים להתמודד עם זה", אמר כהן.

כהן הדגיש כי "אנו רואים, בהתבסס על הנתונים, שיש נקודות חמות – שגורמות למוקדי הדבקה בישראל. לכן הרעיון לנסות להיות ממוקד יותר - דוגמת הרמזור - הוא דבר טוב. עם זאת, אמר כהן כי הוא מאמין שתוכנית כזו עשויה להיות מסובכת ליישום. "ישראל היא מדינה קטנה ויש פוליטיקה המעורבת בהצבת מגבלות על קהילות מסוימות ולא על אחרות", אמר. 

 מנהל המרכז הרפואי הדסה, זאב רוטשטיין, אמר "לג'רוזלם פוסט" כי מספר החולים הקשים נמצא במגמת ירידה, וכך גם המספר הכולל של החולים. בנוסף, יחס הדבקה ממשיך לרדת מתחת ל-1. "תחת מעקב כזה לא נדרשות מגבלות נוספות", אמר רוטשטיין, בדגש על "נוספות". כלומר, הוא לא ממליץ להסיר אף אחת מההגבלות שנותרו. "קריאות לסגר מצד הממשלה אינן מוצדקות", אמר פרופ' רוטשטיין. 

עם זאת, הוא ציין כי מספר החולים בירושלים פחות משביע רצון, כמו גם יחס הדבקה, שעומד על כ-1.5. רוטשטיין הדגיש שאם חלק מהאוכלוסייה לא רוצה להיבדק אז זה יכול להוביל להכריז על שכונות שלמות כאדומות במקום ירוקות. רוטשטיין ציין עוד כי דחיית הסגר תסייע להשגת אחת המטרות החשובות והדחופות ביותר של גמזו - השגת אמון הציבור.

מומחה נוסף, ארנון אפק, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא - תל השומר, חיזק את דבריו של רוטשטיין. "אנו מנסים ליצור מחדש הסכם עם הציבור בדבר החשיבות של עשיית כל הדברים הנכונים כדי למנוע את הסגר. אני מקווה שהציבור מבין את הצורך לשתף פעולה כדי למנוע סגר. 
אפק הדגיש כי "איננו בטוחים שלא נצטרך ללכת לסגר", אבל אם זה יקרה, הוא רוצה שעם ישראל יידע שהממשלה ואנשי המקצוע הרפואיים במדינה "עשו כמיטב יכולתנו למנוע זאת".