בעקבות הטענות לניגוד עניינים: נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות שלחה הבוקר (שישי) הנחיות לכלל השופטים ולרשמים, שנועד לסייע להם לקראת גיבוש רשימות המניעויות שלהם. המסמך הוכן בהתייעצות עם ד"ר לימור זר-גוטמן, ראש המרכז לאתיקה במכללה למנהל, וכן חבר שופטי ביהמ"ש העליון ונשיאי ביהמ"ש ובתי הדין לעבודה.

המסמך הוכן בעקבות שאלות רבות שהתקבלו על שולחנה של חיות, משופטים שלא ידעו מה נכלל בתחום ניגודי העניינים. כדי לייצר אחידות ועקביות, הוכנו אמות מידה שיהיו לעזר בעת הכנת הרשימה העדכנית. לאחרונה הודיעה חיות כי החל מהחודש הבא כי המניעויות יפורסמו מעת לעת, זאת לאחר שורת תחקירים של קלמן ליבסקינד, שפורסמה במעריב, בהם נחשפו מקרים בהם שופטים דנו בנושאים בהם היה להם ניגוד עניינים.

מסמך אמות המידה מבוסס בעיקרו על הוראות חוק בתי המשפט וכללי האתיקה לשופטים בנושא. רשימת המניעויות של כל שופט תכלול כאמור את כל מי שקיים לגביו "חשש ממשי למשוא פנים". ההנחיות יחולו במקרים בהם יש לשופטים קרבה מסוימת למי מהצדדים או לעורך הדין. במקרה כזה - חובה עליהם לגלות לצדדים מטעמים של "מראית פני צדק".
 
כמו כן, הדברים תקפים במקרה של מי שהיה שותף של השופט בעבר ולא עברו חמש שנים מאז שותפותם. המניעה תימשך גם במידה שבין השופט לעורך הדין יחסי חברות הדוקים גם בתום החמש שנים הללו. בנוסף, תהיה מניעה לטיפול בבני משפחה, בתוכם בני זוג, הורים של בני הזוג, ילד של בן הזוג, וכמובן קרובי משפחה מקרבה ראשונה, וייאסר טיפול בתיקים בהם מעורב משרד עורכי דין בהם עובד או מתמחה בן משפחה של השופט. 

אסתר חיות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אסתר חיות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, לפני כחודשיים, הרשות השופטת הוציאה תצהיר, בו היא מודיעה על כך שתפרסם "מעת לעת" ובאופן יזום רשימה שתפרט את ניגודי העניינים של כלל השופטים. כזכור, במהלך מאי פירסם עיתונאי מעריב, קלמן ליבסקינד, את אוסף ניגודי העניינים של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ושל שופט העליון מני מזוז.

בהודעת הרשות השופטת שפורסמה היום נכתב כי: "הנהלת בתי המשפט תפרסם את רשימת ההימנעויות של כלל השופטים והרשמים באתר הרשות השופטת כבר בשנת המשפט הקרובה שתחול בספטמבר 2020, בנוסף לפרסום הקיים באתר בתי המשפט ובאתר חופש המידע הממשלתי".