פחות משלושה חודשים לבחירות לנשיאות ארה"ב: מנהל המרכז הלאומי לביון נגדי של ארצות הברית, ביל אוונינה, מסר במהלך הלילה (בין שישי לשבת) הצהרה פומבית וחריגה, במהלכה חשף כי ישנם ניסיונות של גורמים זרים להתערב בבחירות לנשיאות. לדבריו, גורמים ברוסיה מנסים לפגוע במעמדו של המועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן, בעוד שסין ואיראן פועלות נגד בחירתו מחדש של הנשיא טראמפ. כמו כן, טען כי אנשים הקשורים לקרמלין מסייעים לטראמפ.

"שחררנו את המידע הזה לציבור כדי לסייע לאמריקאים למלא תפקיד קריטי בהגנה על הבחירות שלו", אמר והדגיש: "אנחנו מודאגים בעיקר מהפעילות השוטפת והפוטנציאלית של סין, רוסיה ואיראן". אוונינה הוסיף עוד כי "מדינות זרות ימשיכו לעשות שימוש באמצעים סמויים וגלויים, במטרה לנסות ולהשפיע על דעותיהם ועמדותיהם של אזרחים אמריקאים, לשנות את המדיניות של ארצות הברית, להגביר את חילוקי הדעות ולערער את האמון האמריקאי בהתהליכים הדמוקרטיים". הוא ציין כי "מאמצעים זרים למעורבות בבחירות שלנו מהווים איום ישיר על המרקם הדמוקרטי בחברה שלנו".

מדובר בהכרזה הישירה ביותר של קהילת המודיעין האמריקאית שקושרת את הקרמלין למאמצים לבחירתו מחדש של טראמפ עד כה. מדובר כאמור בנושא רגיש לנשיא, שכבר דחה הערכות של סוכנות הביון שרוסיה ניסתה לעזור לו ב-2016. הדוח המדובר מתפרסם פחות מחודש אחרי שביידן עצמו אמר כי הוא מקבל "תדרוכים מודיעינים שונים, מהם עולה כי רוסיה ממשיכה לנסות ולהתערב בבחירות לנשיאות ארצות הברית". לדבריו גם סין ביצעה פעולות שנועדות כדי לגרום לנו לאבד אמון בתוצאות של הבחירות לנשיאות 2020.

פוטין הכחיש לא פעם את המעורבות של מדינתו (צילום: רויטרס)
פוטין הכחיש לא פעם את המעורבות של מדינתו (צילום: רויטרס)

הוא הוסיף, במהלך שיחה מקוונת שקיים עם תומכי הקמפיין שלו: "אנחנו יודעים מלפני כן, ואני מבטיח שאני יודע גם עכשיו, כי אני מקבל תדרכוים בנושא, כי הרוסים עדיין עסוקים בניסיון גרימת דה-לגיטימציה של תהליך הבחירות שלנו". המועמד הזהיר כי "גם אם ינצח את טראמפ בנובמבר, רוסיה תשלם מחיר אמיתי במידה ותמשיך להתערב בבחירות.

כזכור, בתקופה שלקראת סוף קמפיין הבחירות בנובמבר 2016 צצו פרסומים רבים, לפיהם גורמים ברוסיה נמסים להתערב בצורה מסוימת בבחירות, לטובתו של טראמפ, שלבסוף ניצח בהן. בין היתר, האקרים רוסים, שנקשרו לקרמלין, פרצו למייל של המועמדת הדמוקרטית דאז הילארי קלינטון.

כמו כן, גורמים במדינות שונות (בעיקר רוסיה, אך לא רק) הואשמו לא פעם בהפצת דיס-אינפורמציה בנושאים שונים הנמצאים במחלוקת בחברה האמריקאית, במטרה להשפיע בצורה כזו או אחרת על ההליך הדמוקרטי. הפרשה זכתה לכינוי "רוסיה-גייט" ובמסגרתה הוגשו מספר כתבי אישום נגד גורמים רוסים, וגם מקורבים לטראמפ עצמו נקשרו אליה.