ישיבת הממשלה בוטלה: על רקע המשבר הפוליטי והאיום בהליכה לבחירות, גורמים בכחול לבן אמרו אמש (שבת) כי "ישיבת הממשלה לא תכונס מחר (ראשון), אלא אם כן יעלו נושאים הקשורים למאבק בנגיף הקורונה". מאוחר יותר, מטעם מפלגת הליכוד נמסר כי: "ישיבת הממשלה לא תתכנס מחר (ראשון) בשל סירובם של כחול לבן להעלות לסדר היום תוכנית סיוע כלכלית ממשלתית של ראש הממשלה ושר האוצר להתמודדות עם משבר הקורונה בהיקף של 8.5 מיליארד ש״ח, הכוללת בתוכה סיוע לאוכלוסיות בסיכון". 

נאום נתניהו במליאץ הכנסת

עוד נמסר בהודעת הליכוד כי: "בתוכנית יועברו 700 מיליון שקלים בעבור הבטחת ביטחון תזונתי למשפחות מוחלשות ו-600 מיליון שקלים לטובת הארכת מענקי ההסתגלות לבני 67 ומעלה שהוצאו לחל"ת עד לחודש יוני 2021. הליכוד דורש מכחול לבן שלא לסכל את העברת הכספים לאזרחי ישראל בעת הזאת של התמודדות עם משבר הקורונה".

כחול לבן מיהרו להגיב: "ישיבת הממשלה מחר לא תתקיים לאור התעקשות הליכוד לא לקיים את ההסכם הקואליציוני ולא לאשר את תקנון הממשלה המבטיח את יציבותה. זו לא הפעם הראשונה בה הליכוד לא עומד בהתחייבותו, וכל תירוץ אחר הינו שקר מוחלט לציבור הישראלי. כחול לבן הודיעה לליכוד שכל הצבעה הקשורה בקורונה לא תסבול דיחוי ותעבור בהצבעה טלפונית".

"לגבי תוכניתו של שר האוצר, מדובר בתוכנית בעלות של מיליארדים הנוגעת לטווח הארוך שטרם הוצגה במלואה וטרם גובשה סופית. הנסיון להעלות אותה מהיום למחר הוא לא יותר מאשר ספין לא אחראי. אנו מצפים מהליכוד לעמוד בהסכם ולאשר את תקנון הממשלה שיאפשר את המשך היציבות שכל כך נדרשת בעת הזו. תשעה מיליון אזרחי ישראל מצפים מהממשלה ליציבות ואמינות, וכחול לבן לא תסכים לערער זאת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אלי דסה)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אלי דסה)

ומה אומר התקנון? אין תקנון

גורמים בליכוד טוענים בשיחה עם מעריב כי דווקא כחול לבן מנעו החלטה על תקנון הצבעות לישיבות הממשלה. צוות התקנון הוקם והורכב על ידי שר המשפטים ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) והשר להשכלה גבוהה ח"כ זאב ואלקין (הליכוד), והשניים ניסו להגיע להסכמות באשר לקיומן של הצבעות בממשלה, זאת על מנת להתגבר על חוסר השיוויון הנובע מיתרון הליכוד בכמות השרים.

המשנה למזכיר הממשלה הציע מנגנון של רוב מיוחס המאפשר לכחול לבן להתגבר על המצב שבו יש להם שלושה שרים פחות, כך שיווצר שיוויון בהצבעות, אך, לטענת גורמים בליכוד, ניסנקורן היה זה שהודיע כי המנגנון הזה לא מקובל על מפלגתו, וביקש שלא להעביר אותו.

כתוצאה, עד היום אין מנגנון הצבעה בממשלה המוסכם על שתי הסיעות. במצב זה אי אפשר להעלות שום נושא לסדר יום ללא הסכמה מוצלבת בין הליכוד לכחול לבן, כך שטענתה של מפלגתו של גנץ, שבמידה ואכן תתקיים ישיבת ממשלה, נתניהו יוכל להעלות את נושא התקציב החד-שנתי ולהעביר אותו ברוב קולות של שרי הליכוד, לדברי גורמים בליכוד, אינה מבוססת ולא תואמת את המציאות.

‏בכחול לבן, מנגד, אומרים כי הגרסה האחרונה בנוגע למנגנון ההצבעה הפריטטי הועברה לשר אלקין באמצע יולי. מאז, לדברי אותם הגורמים מחכים לתשובה, שלא ניתנה עד היום.

מחפש עורקים?

בנוסף, בחדשות 12 דווח כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש עם שרת העלייה והקליטה מטעם כחול לבן, פנינה תמנו שטה, במטרה לשכנע אותה "לערוק" ולעזור בהקמת ממשלת ימין צרה.

על פי הדיווח, בחמישי האחרון גורמים פוליטיים הבחינו כי השרה תמנו שטה ערכה פגישה עם נתניהו שנמשכה כשעה וחצי. סיבת הפגישה הרשמית הייתה ענייני עלייה לישראל בתקופת הקורונה, אך במערכת הפוליטית ראו בפגישה ניסיון לגשש בניסיון להקים ממשלה צרה. עוד דווח כי בסביבתה של תמנו שטה אמרו  שמי שבונה עליה לממשלה צרה צריך "לחשב מסלול מחדש".

תמנו שטה מסרה בתגובה: "ביום חמישי התקיימה פגישה ביני לבין ראש הממשלה נתניהו, הפגישה היתה מקצועית נטו על הערכות משרד העלייה והקליטה בתקופת הקורונה, ולקראת גלי העלייה הצפויים לשנים הקרובות. הפגישה התקיימה  בידיעת בני גנץ, כל ספקולציה אחרת אינה קיימת. לא אתן את ידי לממשלה צרה הדבר היחיד שצריך לעשות עכשיו זה להעביר תקציב לשנת 2020-2021".