מפעילים לחץ: ועד עובדי המעבדות הרפואיות הודיעו היום (ראשון) כי יחלו בימים קרובים. בצעדי מחאה כדי להפעיל לחץ על משרדי הבריאות והאוצר, כדי לשפר את תנאי העסקה ולגייס עוד כוח אדם למעבדות. ביום שלישי צפויות להתחיל אסיפות מחאה בנות שעתיית של עובדי המעבדות, שייערכו בכל יום בבית חולים אחר.

לטענתם, בשבוע שעבר, "לאחר פגישה נדירה, וראשונה", של יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים הביוכימאים ועובדי המעבדות, אסתר אדמון, עם שר הבריאות, יולי אדלשטיין ועם מנכ"ל המשרד, פרופ' חזי לוי, העבירה אדמון למשרד מתווה לשימור ולגיוס עובדי מעבדות, במסגרת התגברות תחלואת הקורונה וההיערכות לחורף, אולם "עד היום, המשרד לא הגיב, בעוד שעובדי המעבדות חשים שעליהם להגביר לחץ מול הממשלה, במרוץ נגד הזמן".

אדמון מסרה כי "ההסכמים הקיבוציים של עובדי המעבדות נחותים לעומת חלק מהחוזים האישיים של העובדים החדשים, שנקלטים במעבדות. נחיתות ואפליה לרעה זו של הוותיקים עלולות להוביל להתפטרות המונית. אין לנו ברירה, אלא להתחיל מחרתיים, ביום שלישי, בצעדי מחאה". 

קורונה בישראל (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
קורונה בישראל (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

לדבריה, "בדיקות מעבדה הן מרכיב מרכזי ומוביל בבניית תוכניות טיפול והתמודדות עם תחלואות שונות. נגיף הקורונה חיזק וחידד את החשיבות. ובחלוף השנים, גדלה הדרישה לעובדי מעבדה מקצועיים, בעלי תארים מתקדמים. אבל, מבנה השכר מרתיע מפני מילוי השורות ויש לנו קושי רב בגיוס ושימור העובדים, ודאי בימים אלו". 

עוד הוסיפה: "העובדים שלנו, בעיקר המנוסים והוותיקים, מתפוצצים לגלות שמעבר לכביש, במעבדה של מיי הריטג' משלמים לשעת עבודה למעלה מכפליים מאשר לשעת עבודה דומה במעבדה ממשלתית. ועל הפרק, כניסת מעבדות פרטיות נוספות, שיגרמו להתפטרות המונית ולהעדפת שכר גבוה יותר באופן משמעותי במעבדות הפרטיות. מי רוצה להיות פראייר?".

המתווה שהעבירה אדמון למשרד כלל ביטול החלוקה לשתי מעמדות במעבדות הממשלתיות - מעמד של עובדים חדשים, שנקלטים בשכר שעתי, מעט משופר, במעבדות, שמשוועות לכוח אדם, ומצליחות להרים במקצת את השכר השעתי העלוב, בעזרת חוזים אישיים ומולם כלל העובדים הוותיקים, המועסקים בהסכם הקיבוצי עם שכר שעתי אותו כינו שכר "משפיל".

קורונה בישראל (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
קורונה בישראל (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

לפי המתווה שהוגש למשרד הבריאות, הפערים בין השכר השעתי שבהסכמים האישיים, המשופרים מעט, לבין השכר השעתי בהסכמים הקיבוציים הנחותים -יעלה, ותעריפי השכר השעתי, בכל הדרגים, יעלו גם הם. כך למשל, שכר עובד ותיק עם תואר ראשון, בהסכם קיבוצי המשתכר 31 ש"ח לשעה, יושווה לשכרשיקבל עובד חדש שנקלט במעבדות מסוימות, בהסכם אישי של 37 ש"ח לשעה.

בתכנית המוצעת, שכר כלל העובדים יעמוד על 37 ש"ח. בנוסף, יעלה מעט שכרם של בעלי תואר דוקטורט, המצויים בהסכמים קיבוציים, ומועסקים בשכר שעתי  של 35 ש"ח לשעה. הם ישתכרו, לפי המתווה החדש, 41 ש"ח לשעה, כמו חלק מעמיתיהם הנקלטים במעבדות בהסכמים אישיים. הודעה זו הגיעה אתמול במקביל להודעת משרד הבריאות על חתימת הסכם עם מעבדת מיי הריטג' על הכפלת הבדיקות ל-20,000. כמו כן, יצא מכרז לשתי מעבדות פרטיות נוספות ותוגדל קיבולת המעבדות של קופות החולים ל-30,000 בדיקות.

הדבר כולל יציאה למכרז לפתיחת שתי מעבדות פרטיות ייעודיות לקורונה. כל אחת מהן תייצר יכולת של עד 10,000 בדיקות ביום עד ספטמבר. המכרז צפוי להסתיים בתוך שבוע. שנית, סיום משא ומתן עם מעבדת מיי הריטג' שהוקמה ביוזמת משרד הבריאות והגדלת הקיבולת שלה ל-20,000 בדיקות ביום. שלישית, הגדלת הקיבולת של מעבדות הקופות ובתי החולים באמצעות רכש ציוד על ידי משרד הבריאות למעל  30,000 בדיקות. בנוסף משרד הבריאות מקדם טכנולוגיות נוספות שיגדילו בצורה משמעותית אף יותר את יכולת המעבדות.