בשבוע האחרון של יולי נהרגו 11 בני אדם בתאונות דרכים, והדבר התקבל באדישות בקרב חברי הממשלה. איש לא זעק, לא נקבע דיון מקצועי, ואנשי המקצוע ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא נדרשו להסביר לציבור מדוע נוספו 11 משפחות שכולות בשבוע אחד. 11הרוגים בכבישים בתוך שבוע הוא נתון חריג גם לתקופות נטולות קורונה, קל וחומר בתקופה שבה נסועת כלי הרכב נמוכה יחסית לשגרה. 

הכישלון של המדינה בצמצום ההרוגים בתאונות זועק לשמיים עוד יותר כאשר בוחנים כיצד מתמודדות מדינות אירופה עם תאונות הדרכים בתקופת הקורונה. דוח חדש שפרסמה לאחרונה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) חושף כי מדינות אירופה הצליחו לצמצם את הרוגי תאונות הדרכים בתקופת הקורונה בשיעור ממוצע של 36%.

 הדוח סוקר את הנתונים שסיפקו 25 מדינות באיחוד האירופי ומראה שב־18 מדינות נרשמה ירידה במספר מקרי המוות בדרכים באפריל 2020 לעומת ממוצע ההרוגים במהלך חודש אפריל במשך שלוש שנים קודם לכן (2017־2019). ישראל נעדרת מרשימת המדינות שהמועצה קיבלה לגביה נתונים, אך מבדיקת עמותת "אור ירוק" עולה כי בחודש אפריל 2020 נרשמה ירידה של 19% במספר ההרוגים בהשוואה לממוצע בחודש אפריל בין השנים 2017־2019. באפריל 2020, חודש של סגר, נהרגו בכבישים 21 בני אדם לעומת 26 הרוגים בממוצע לחודשי אפריל בשלוש השנים שלפני כן. ניתוח הנתונים מראה כי הירידה הממוצעת במספר ההרוגים במדינות אירופה כמעט כפולה מהירידה במספר ההרוגים בישראל.

בוחני המשטרה בזירת התאונה (צילום: אלון חכמון)
בוחני המשטרה בזירת התאונה (צילום: אלון חכמון)

מהדוח האירופי עולה תמונה המצביעה על קשר ישיר בין הסגר (צמצום נפחי תנועה) ובין הירידה במספר הרוגי תאונות הדרכים. איטליה, שחוותה סגר ממושך, הציגה ירידה חדה של 86% במספר ההרוגים. בספרד, עוד מדינה שסבלה קשות מהקורונה, נרשמה ירידה של 63% במספר ההרוגים בתאונות דרכים. 

מדינות נוספות שהציגו ירידה חדה במספר ההרוגים הן בלגיה (68%), צרפת (61%) ויוון (59%). מן הצד השני, מדינות שככל הנראה הסגר בהן היה פחות נוקשה רשמו ירידות קלות, ובחלקן אף נרשמה עלייה כמו בשוודיה (עלייה של 2%), צ'כיה (5%) ודנמרק (6%). מחברי הדוח מספקים הסבר אפשרי לעלייה במספר ההרוגים באותן מדינות בשל העלייה בנהיגה במהירות מופרזת. 

דנמרק פרסמה נתונים המראים על עלייה של 10% בשיעור הנהגים שנסעו במהירות מופרזת בהשוואה לשגרה. בצרפת נרשמה עלייה של 16% בעבירות מהירות חמורות שנצפו על ידי מצלמות המהירות. בספרד נרשמה עלייה של 39% בעבירות המהירות אשר תועדו על ידי מצלמות המהירות הנייחות בכבישים בין־עירוניים.

משטרת התנועה (צילום: דוברות המשטרה)
משטרת התנועה (צילום: דוברות המשטרה)

הקורונה משנה סדרי עולם גם בבטיחות בדרכים. ניתן דגש רב יותר על ניידות אישית מאשר ציבורית. פחות שימוש ברכבות ובאוטובוסים ויותר הליכה ברגל, רכיבה על אופניים או על כלים חשמליים. רחובות שלמים נסגרים לטובת הולכי רגל, וכניסתם של כלי הרכב נמנעת. יותר מסלולים ושבילים מוקצים לטובת רוכבי האופניים כדי לשמור על בטיחותם. 

ישראל בינתיים כמעט לא מגיבה למגמות המתרחשות בעולם. אין תוכנית לאומית לצמצום הקטל בדרכים, התקציב לשיפור התשתיות לרוכבי האופנועים והקטנועים צומצם, וכל שינוי שימנע מעוד ועוד משפחות שכולות מלהצטרף למשפחת השכול - לא נראה באופק. 

את המצב הזה חייבים לשנות על ידי החזרת התקציבים שנלקחו והתמקדות בצמצום הנפגעים בקרב רוכבי האופנועים והקטנועים, אזרחי החברה הערבית, הילדים, הצעירים והאזרחים הוותיקים. ממשלת ישראל צריכה להילחם בנגיף הכרוני של הקטל בדרכים בדיוק כפי שנלחמים בקורונה, כי כאשר זו תיגמר התאונות עדיין יהיו איתנו. 

הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק.