מוסדות החינוך נערכים בימים אלו לשנת הלימודים תשפ"א לפי מתווה "לומדים בביטחון" שגיבש משרד החינוך בשל מגיפת הקורונה. המנהלים מכינים את התשתיות ללימודים בהתאם למתווה, אך חלקם עוד מחכים להבהרות נוספות ממשרד החינוך, בתקווה שאלו יתקבלו בימים הקרובים.

שגיב אלבז, מנהל תיכון יחד במודיעין בשיתוף רשת מיתרים, מספר כי במקום לעסוק בקידום הפרויקטים של בית הספר, עיסוקו מתמקד בהכנה הטכנית של המערכת לאור מגבלות הקורונה. "כרגע אנחנו רוצים לראות איך ייראה 1 בספטמבר. מצד אחד, אנחנו שואפים לבנות את לוח הזמנים הייחודי לנו, ומצד שני, עסוקים בשגרה החדשה. ישנם סימני שאלה שלא מקבלים מענה", הוא אומר.

הרב אמיר סנדלר, ראש אולפנת בני עקיבא הדר גנים בפתח תקווה, הוסיף: "כמנהל, ההרגשה היא שיש קריאת כיוון כללית, אבל ממש לא ברור איך הדברים יבואו לידי ביטוי בשטח. כל ההגדרות של מה יהיה ניתן לעשות מבחינת הפעילות הערכית והחברתית לא ברורות בכלל, ואנחנו נערכים למספר תרחישים שונים במקביל. אנחנו שלושה שבועות לפני פתיחת שנת הלימודים, ויש המון סימני שאלה. אני מקווה שנצליח להפוך אותם במהרה לסימני קריאה".

הנחיות התגוננות מנגיף הקורונה בכניסה לבית ספר (צילום: אבשלום ששוני)
הנחיות התגוננות מנגיף הקורונה בכניסה לבית ספר (צילום: אבשלום ששוני)

מרשת דרכא נמסר ל"מעריב": "במהלך חופשת הקיץ מתקיימות בכל 40 בתי הספר ומוסדות החינוך של הרשת היערכויות אינטנסיביות לפתיחת שנת הלימודים ביחס לכל אחד מהמתווים שנקבעו על ידי משרד החינוך". 

ליאורה מינקה, יו"ר תנועת אמונה, סיפרה כי גם הם ערוכים, וכי פתיחת שנת הלימודים בפנימיות אמונה לילדים בסיכון תתבצע כפועל יוצא גם של הפעלת בתי הספר, שתחייב הפעלת כוח אדם נוסף, והם יעמדו בתנאי המתווה במסגרותיהם. אולם היא הוסיפה: "טרם ברורה הפעלת מעונות היום לגיל הרך בשנה הקרובה, ובהם גם מעונות אמונה".

לצד חוסר ודאות, ישנה גם אופטימיות במערכת החינוך. כזכור, ביום חמישי האחרון ציין שר החינוך יואב גלנט, כי יושם דגש על החינוך המיוחד בשנת הלימודים הקרובה. מלכה וינברג, סמנכ"לית עמותת אהל שרה, בירכה על המהלך: "עבור אוכלוסיית בעלי הצרכים המיוחדים והילדים במערכת החינוך המיוחד, תקופת הקורונה היא תקופה קשה ומבלבלת במיוחד ופתיחת שנת הלימודים היא נקודה קריטית עבורם. הצהרת שר החינוך על יחס מועדף לילדי החינוך המיוחד, היא בשורה מעודדת מאוד עבור הילדים, בני המשפחות ועבורנו - הצוותים החינוכיים והטיפוליים".

בחדשות כאן 11 פורסם כי פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו שוקל לדחות את פתיחת שנת הלימודים בכיתות ד' ומעלה עד אחרי החגים. החלטה בעניין תתקבל בתיאום עם משרד החינוך ובכפוף למצב התחלואה בסמוך ל־1 בספטמבר.

בתוך כך, השר גלנט נפגש אתמול בלשכתו עם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ רם שפע. השניים נועדו לצורך הכנת הדיון בכנסת לקראת פתיחת שנת הלימודים, וזאת לאחר שהדיון הקודם בנושא לא יצא לפועל וגרר עימות בין הצדדים.