המשבר בממשלה נמשך: יו"ר הקואליציה, מיקי זוהר, התייחס הבוקר (שני) בראיון לגל"צ לוויכוח אודות התקציב ולהצעת החוק של סיעת דרך ארץ, שנועדה למנוע הליכה לבחירות.

"זה ניסיון אמיתי לתת עוד הזדמנות ולמנוע בחירות. ראש הממשלה לא רוצה בחירות ועושה הכל כדי למנוע אותן. הליכוד לא ימשיך לתפקד באופן הזה. אם הקואליציה לא תתייצב למצב שאפשר לעבוד בשיתוף פעולה, כולל תקציב חד שנתי שהוא טוב למדינה וימנע גרעונות, אז היא תתפרק", אמר זוהר.

עימות בין מיקי זוהר לשאשא ביטון בוועדת הקורונה. צילום: ערוץ הכנסת

"בינינו לבין כחול לבן תהום פעורה בהרבה נושאים ובמיוחד מערכת המשפט, זה לא סוד. כשאנחנו רוצים לעשות שינוי במערכת המשפט הם מיד קופצים ומתנגדים. כשאתה הולך לדרך ציבורית, יש ציבור ששלח אותך ומצפה שתקדם את מה שחשוב לו. כרגע אנחנו מטפלים במשבר הקורונה, שזה הדבר החשוב ביותר, אבל ביתר הנושאים לצערי אנחנו לא מצליחים לקדם כלום. נוכל להמשיך לקיים את הממשלה אם כחול לבן יבינו שלליכוד יש רצונות וציבור ענק שתמך בו, הוסיף.

"אף אחד לא הצמיד אקדח לרקה לבני גנץ כדי שייכנס לממשלה. מערכת היחסים שלו ושל אשכנזי עם יאיר לפיד התקלקלה הרבה לפני, אנחנו יודעים. הפיצול היה קורה בין כה וכה. כחול לבן הגיעו עם מספר מנדטים מועט וקיבלו מחצית מהכוח, וזה יצר לממשלה נכות מסוימת. אין ספק שכל אחד מהצדדים עשה הקרבה גדולה, גוש הימין הקריב הרבה, וכחול לבן הקריבו כשהפרו הבטחת בחירות. זה נעשה באופן הכי חיובי לטובת אזרחי ישראל", המשיך זוהר.

"95 אחוז מהחוקים שעולים היום לדיון עוסקים במשבר הקורונה, זה כורח המציאות. הליכוד לא ויתר על תקציב חד שנתי, וממשיך להתעקש על עמדתו. אני מקווה שראש הממשלה ימשיך להילחם על זה. הדחייה היא רצון להרוויח זמן כדי למנוע בחירות. אפשר יהיה להעלות את הצעת החוק גם ב-24 באוגוסט כדי לבטל את הבחירות. הליכוד לא רוצה בחירות, אבל אם ניגרר לשם נעמוד בצורה הכי חזקה", סיים זוהר את דבריו.

לוין: "אי אפשר לעבוד ככה, אנחנו נמצאים במצב של שיתוק מוחלט"

יו"ר הכנסת יריב לוין ביקר הבוקר את התנהלותה של כחול לבן ברקע המחלוקת סביב סוגיית התקציב. בראיונות שהעניק לגל"צ וכאן ב' אמר כי "אי אפשר לעבוד בדרך הנוכחית, אנחנו נמצאים במצב של שיתוק מוחלט" והוסיף: "לא לזה התכוונו כאשר הממשלה הזו קמה. צריך לעשות מאמץ גדול למנוע בחירות, אבל לצערי אנחנו עדיין רחוקים מאוד מפתרון".

יריב לוין (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
יריב לוין (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

כזכור, אתמול נענה ראש הממשלה בנימין נתניהו להצעת החוק לדחיית תקציב המדינה כדי לאפשר לליכוד ולכחול לבן זמן נסף להגיע לפתרון בסוגייה זו, במטרה להבטיח את המשך תפקודה של הממשלה ולמנוע מערכת בחירות רביעית.

על כך אמר לוין כי "מדובר במחווה של רצון טוב מצד נתניהו. הוא הנחה אותי לעשות מאמץ עליון כדי להגיע להבנות", והוסיף: "סוכם כרגע לא על דחייה למועד אישור התקציב, כי זה יהיה פלסטר, אלא גם על ניסיון להגיע להסכמה רחבה בסוגיות שנויות במחלוקת". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו  (צילום: טל שחר)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: טל שחר)

"אי אפשר לעבוד בדרך הנוכחית, אנחנו נמצאים במצב של שיתוק מוחלט. לא לזה התכוונו כאשר הממשלה הזו קמה", הסביר לוין. "כפי שהדברים מתנהלים, אי אפשר לנהל מדינה. יש בעיות גם סביב כל מה שנוגע לתפקוד השוטף של הממשלה".

"זה נכון שיש הסכם קואליציוני, והוא צריך להתקיים על כל מרכיביו – אבל לצערי זה לא קורה. אני יכול לתת שורה של הפרות בוטות מצד כחול לבן". עם זאת, לוין לא חושב שיש לשנות את ההסכם: "לא צריך חוזה חדש, צריך להגיע להבנות".  

על האפשרות שתוקם ממשלת ימין צרה אמר לוין: "לא יודע אם הדבר הזה בכלל מעשי, לכן אני לא רואה טעם לעסוק במשהו תיאורטי. צריך למצוא את הדרך לעבוד ביחד. הממשלה הזאת קמה במטרה עליונה להיאבק במשבר העצום שאנחנו נמצאים בו בגלל מגפת הקורונה".