הדרום מתחמם: אתמול היה יום מתוח במיוחד בעוטף עזה, שהחל בחילופי אש על הגדר, המשיך בשיגורי בלוני נפץ ותבערה שגרמו לשריפות והסתיים בתקיפה לילית של צה"ל על יעדי חמאס בצפון הרצועה. הפרשן הצבאי טל לב רם שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM, עדכן בפרטים נוספים על האירועים בגזרה והסביר: "תקיפת צה"ל הייתה איתות בלבד, כדי לא להגיע להסלמה".

ספר לנו, מה קרה?
 "צה"ל תוקף אתמול בלילה עמדה של חמאס, סמוך לג'באליה, עמדה אחת דרך אגב. נדמה לי שבדרך שבה מעבירים במזרח התיכון מסרים, זו תקיפה אולי ברף הכי נמוך שאפשר לייצר כדי לא להגיע להסלמה. כלומר, צריך להסתכל על התקיפה הזאת יותר בהיבט הסמלי שלה מאשר על האפקטיביות המבצעית שלה. איתות בלבד. תקיפה שבסוף בוחרים אותה כנראה בשביל לייצר אפקט יחסית נמוך מבחינת תגובה משמעותית בהיבט הקינטי שלה".

תקיפת צה"ל בעזה (ארכיון). צילום: רשתות ערביות

אבל גם הם מאותתים משהו, זו לא פעם ראשונה ששולחים בלונים עוד פעם. זו כבר אולי פעם חמישית בימים האחרונים.
"בוודאי, הרי זה הסיפור המשמעותי. החל מיום חמישי ששם ראינו כ-20 שיגורים, שלוש שריפות, אמנם הייתה איזו שהיא ירידה בימים האחרונים, אבל עדיין, גם הלילה אנחנו ראינו כמה ניסיונות. כאשר מישהו משגר בלונים לרצועת עזה, זה רק חמאס עומד מאחורי הדברים הללו. זו איזו שהיא שיטה שיחיא סנוואר לכאורה מצא כדי לא להגיע לירי רקטות, אבל לייצר לחץ על ישראל".

אבל מה הם רוצים עכשיו? זה שוב עניין של כסף קטארי שאיך שהוא נתקע וישראל לא מעבירה לטענתם?
"לא חייבת להיות טענה ישירה כלפי ישראל. מספיק שהקטארים מעבירים פחות כסף ממה שהם היו רוצים, מספיק שהמצב הכלכלי בהיבטי הקורונה, שדרך אגב משפיע על כולם, משפיע גם על רצועת עזה. נכון, מבחינה בריאותית, היא אולי עוברת כאן במזרח התיכון את משבר הקורונה בצורה הטובה ביותר, אבל מבחינת הכלכלה, המצב שם הוא רע".

אבל המשוואה הזאת של בלון שווה תקיפה, זאת משוואה חדשה? כי אנחנו פחות מכירים אותה מלפני תקופת הקורונה. זה לא בדיוק היה ככה.
"הבעיה בעניין הזה, שזו מדיניות לא יציבה של ישראל בשנים האחרונות. זאת אומרת, לפעמים זה כן, גם הזיכרון שלנו בעניין הזה הוא קצר. היו מקרים בעבר, לפני שנה, שנתיים וכדומה, שישראל תקפה".

כן, כשהייתה הצטברות של אירועים, אבל לא הייתה תקיפה תמורת בלון.
"אז תראה, אתמול היה עוד אירוע, וכשמתחילים בלונים, אז השלב הבא מתחיל לאט לאט להתכרסם ולהגיע. היה אירוע על הגדר. כוח של חיילים זיהה קולות של ירי כאשר הוא אבטח עבודות על הגדר, לא בטוח דרך אגב שבשלב הזה היה ירי, ירו פצצות מרגמה למיסוך עשן לצד השני, וכוח אחר של הצנחנים הגיע לגדר. כוח של חמאס, חושבים שאולי בצה"ל הבינו שיורים לעברו, אז הוא ירה לעבר החיילים. החיילים דרך אגב, ירו טיל לאו, טיל נ"ט ולא פגעו במי שירה לעברם. האירוע הזה נגמר ללא נפגעים. אבל ככל שיתרחשו יותר אירועי בלונים וכדומה, הסיכוי שזה ילך ויגלוש לירי רקטות, לאירועים על הגדר, הולך וגובר. כך שוב פעם אנחנו מקבלים את אותו תרחיש שלאט לאט, לא מחר בבוקר, הרצועה הולכת ומתחממת".

בצפון, נרגע רף המתיחות?
"עדיין שומרים על רף כוננות גבוה, שמענו את נסראללה עצמו אומר שהוא לא מתייחס כרגע למתיחות בצפון, שיש דברים יותר חשובים. עוד לא הסבירו את זה באופן רשמי, אבל אין ספק שהאירוע בטווח הזמן המיידי מוריד את רמת המתיחות".      

בגלל האירוע בביירות?
"בוודאי".