מהומות בבלרוס בעקבות הבחירות שנערכו אתמול, ובהן ניצח הנשיא המכהן, אלכסנדר לוקשנקו, שנבחר לקדנציה שישית. על פי ועדת הבחירות המרכזית של בלארוס, הוא זכה בכ-80% מהקולות, לעומת כ-10% ליריבתו סבטלנה טיכנובסקאייה, מורה לשעבר בת 37. טיכנובסקאייה אמרה הבוקר (שני) כי היא לא מקבלת את תוצאות הבחירות, שזויפו לטענתה, וכי היא רואה את עצמה כמנצחת.

דובר משרד החוץ הגרמני התייחס לבחירות ואמר כי האיחוד האירופי בוחן את התוצאות ושוקל כיצד להגיב. עוד ציין כי "הבחירות בבלארוס לא עמדו בסטנדרטים המינימליים, ישנן אינדיקציות רבות לכך שהבחירות זויפו".  

שוטר גורר מפגין בהפגנות בבלארוס (צילום: רויטרס)
שוטר גורר מפגין בהפגנות בבלארוס (צילום: רויטרס)

אמש, לאחר פרסום המדגם, שבישר על על כך שלוקשנקו זכה, יצאו אלפי תומכי הנשיא להביע את שמחתם על הניצחון, ומנגד גם תומכי אופוזיציה רבים כדי למחות על הבחירות, הלא הוגנות לטענתם.

משטרת בלארוס יצאה אף היא לרחובות והתעמתה עם המפגינים. על פי עדי ראייה, רכב הסעת אסירים של המשטרה פגע בקהל, ומהרשויות לא נמסר על נפגעים בהפגנות, אך ארגון זכויות האדם "אביב 96'" מסר כי לפחות אדם אחד נהרג ו-120 נפצעו במהומות. המשטרה דיווחה כי 3,000 אנשים נעצרו במהלך ההפגנות. 

נשיא בלארוס אלכנסדר לוקשנקו (צילום: Sergei Gapon/Pool via REUTERS)
נשיא בלארוס אלכנסדר לוקשנקו (צילום: Sergei Gapon/Pool via REUTERS)

טיכנובסקאייה, שנכנסה למרוץ לאחר שבעלה, מתנגד משטר שהיה אמור להתמודד בבחירות נכלא, קראה לשוטרים ולחיילים "לזכור שהם חלק מהעם. אני מבקשת מהמצביעים שלי למנוע פרובוקציות. אנא הפסיקו את האלימות". 

כאמור, זאת תהיה הקדנציה השישית של לוקשנקו, ששולט במדינה מאז 1994, אבל ספג סיקורת רבה על ניהולו את משבר הקורונה בארצו, מצב הכלכלה וסוגיית זכויות האדם במדינה. 

מהומות בבלארוס לאחר הבחירות לנשיאות. צילום: TUT.BY VIA REUTERS

עצרות התמיכה במועמדת האופוזיציה לפני הבחירות היו מהגדולות שנראו במדינה מאז נפילת ברית המועצות לפני 29 שנים, מה שגרם לתקווה בקרב מתנגדי המשטר שאולי הפעם יהיה מהפך. אולם ארגוני זכויות אדם דיווח שכ-1,300 בני אדם נעצרו לפני הבחירות, בהם משקיפים עצמאיים ואנשי הקמפיין של טיכנובסקאייה. לוקשנקו מצידו, הכחיש שנקט בצעדים מדראים נגד האופוזיציה וכינה את הדיווחים "פייק ניוז או האשמות מגוכחות". על המחנה של יריבתו אמר כי הוא לא מהווה איום וכי "הם לא שווים מספיק כדי לדכא אותם".