ח"כ גדעון סער (ליכוד) שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית ורוני בר און ב-103FM אודות המשבר הפוליטי סביב סוגיית תקציב המדינה.

שמעתי אותך אתמול בריאיון בערוץ 13 נוקב מאוד, ומיד אחרי בעצם הליכוד הודיע שיתמוך בהצעת הפשרה של דרך ארץ, הנדל והאוזר, לדחות במאה יום. זה נראה לך פתרון נוח, זה צעד בכיוון הנכון? או בזבוז זמן?
"זה צעד בכיוון הנכון אבל בהחלט לא פתרון. אני מברך על הנכונות של הליכוד, ולהבנתי גם של כחול לבן לתמוך בהצעה מתוך ניסיון למצוא פשרה ולמצוא פתרון. כמובן שאין תוחלת להצעה לבדה, אלא יהיה צורך להגיע לפתרון במחלוקת עצמה. זאת אומרת בנושא תקציב המדינה, ואם הדבר הזה יקרה - זה מצוין. לפעמים כשאתה נכנס לתהליך נוצרת דינמיקה, שסך הכול זה חדשות טובות, וצריך עדיין להמתין ולראות איך הדברים יתפתחו".

בואו נעביר תקציב בראשונה, נמתין עם השנייה-שלישית, נכין תקציב ל-2021 ונאחד ביחד. עכשיו אתה מסתפק ברעיון של דחייה? זה תרגיל של נתניהו?
"אני בהחלט לא מסתפק בהערכת לוחות הזמנים לכשעצמה. המתווה שלי אומר שני דברים פשוטים. קודם כל משרד האוצר ערוך עם תקציב 2020, מביא מיד לממשלה את תקציב 2020, מתקדמים במהירות לאישורו. לפני קריאה שניה ושלישית יש דיונים בוועדת הכספים וכדומה - אתה נותן את המיידיות. במקביל, מאחר וכרגע משרד האוצר אומר, ואני מכבד את זה, שלא מוכן לתקציב 2021, מכינים את תקציב 2021 ומביאים אותו לאישור הממשלה עוד לפני אישור תקציב 2020 לפני קריאה שניה ושלישית בכנסת. זה נותן את האופק הכלכלי שעליו מדברים בימים האחרונים אנשי כחול לבן.

"אני חושב שזה פתרון שנותן מוצא לשני הצדדים, אני חושב שזה פתרון פרקטי ואני מאוד מקווה שהוא יתקבל. גם אם יהיה פתרון אחר אני אברך עליו, אני חושב שפשוט ללכת בתקופה הזאת לבחירות ולהתעסק חצי שנה בבחירות ומשא מתן קואליציוני, בלב המשבר הכלכלי הזה, אנשים לא מבינים את המשמעויות המעשיות של זה. אני מסתכל על הצווים והתקנות רק בנושא הקורונה, שבאים חדשות לבקרים בתקופה זו לאישור הכנסת, אני לא יודע מה יאושר ומה לא יאושר. שיקולי בחירות בכל דבר, פשוט אנחנו נפגע ביכולת שלנו להתמודד עם המשבר הכלכלי החברתי הכי חמור שידענו מזה עשרות שנים".

נאום נתניהו במליאה

אנחנו מסתובבים כולם סביב קרנף שיושב בחדר, אני רוצה לשאול אותך בכנות. הרי נתניהו שחיזר אחרי כחול לבן שתתפרק ותצטרף, הוא דיבר, הסתכלתי אתמול על כל הסרטונים, הוא דיבר על המשבר הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. לכן היום התירוץ 'לא ידעתי' - לא נכון. 'לא הייתה קורונה' - לא נכון. לקיים הסכם חתום לא קורה כיום?
"אתם מטילים את האחריות באופן מוחלט על צד אחד, אני חושב שגם בני גנץ הוא שותף לאחריות וגם לא יוכל להמשיך ולעמוד".

יש נוכל ויש שלומיאל.
"אתם רוצים להגיד את עמדותיכם, בשביל זה אתם לא צריכים אותי. נניח מחר בבוקר רוצים להעביר תקציב דו שנתי, אין דבר כזה כרגע, אז מה נעשה? נלך לבחירות ולא יהיה תקציב חד שנתי, ולא דו שנתי ולא תקציב בכלל. פגיעה כלכלית, אולי דירוג האשראי של מדינת ישראל יפגע כתוצאה מזה.

"לכן, עזבו את הוויכוח על מה הצדדים חשבו בהסכם הקואליציוני כי בחודש מאי או באפריל, אינני יודע מתי נוסח אותו סעיף, התחושה הייתה שהגל דועך ויכול להיות שבהחלט לא הייתה ראיה להסלמה של המשבר בטווח כל כך קצר, ולמצב כלכלי בו כל חודש יש מיליארדי שקלים של הוצאה לא מתוכננת, פלוס בעיה בלחזות את ההכנסות כתוצאה מהמשבר הכלכלי הזה עמוק לתוך 2021. לכן, לא הייתי מזלזל בטיעונים של אף צד, אבל זה לא עניין של משפט שצריך להוציא צד אחד צודק וצד אחד לא צודק. אנחנו צריכים למצוא פתרון לטובת המדינה ולטובת אזרחיה, זו המטרה"

לא הגיע הזמן שיהיה לליכוד מנהיג שעומד בדיבורו? אולי המגשר צריך להיכנס למים הקרים?
"קודם כל אני לא חושש מהמים הקרים, ואזכיר לך שאני קפצתי למים הקרים לפני פחות משנה והתמודדתי מול רה"מ על ראשות התנועה, כשהוא גובה בכל שרי התנועה ללא יוצא מן הכלל, ולא הצלחתי לנצח בהתמודדות הזאת. אז אין פה שאלה של מים קרים וכדומה. אבל כרגע אני לא רוצה לדבר בשפה של בחירות או פריימריז, כי כמה שאנחנו מחממים את האירוע הזה - אנחנו דוחקים את מדינת ישראל לבחירות. יש רגעים בפוליטיקה שאתה אומר – הולך לקרות דבר נורא ואיום, צריך להתרכז קודם כל שזה לא יקרה, כך אני מרגיש".

שביבי ירשום לעצמו שאם הוא הולך לבחירות אז תקפוץ למים?
"אתה יכול להגיד את מה שאתה רוצה, הפרשנות היא שלך בלבד. אני אומר מה שאני רוצה, אני לא עוסק בדברים הללו בשלב הזה, כאשר היה צורך לקבל החלטות בנושאים האלה, אני קיבלתי. אני מקווה שלא יתעורר צורך לקבלת החלטות בסוגיות האלה בקרוב".