יושב ראש אסותא, פרופסור שוקי שמר, שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית ורוני בר און ב-103FM אודות ההגבלות החדשות של קבינט הקורונה.  בין הדברים שאמר, הביע ביקורת כנגד המשבר בממשלה והשפעתו על ההתמודדות עם הנגיף. בנוסף, ציין את כל ההשלכות הכלכליות והחברתיות שיגרום סגר נוסף, והביע את התנגדותו המוחלטת לפיתרון זה.

יו"ר אסותא פרופ' שוקי שמר, שלום. אנחנו קצת מבולבלים, קבינט הקורונה ממשיך עם ההגבלות, ויש דיווחים על כך שראש הממשלה לוחץ על סגר. מה אתה חושב?
"אני חושב שסגר זה דבר רע מאוד, צריך לעשות הכול כדי להימנע מסגר. זה נשק יום הדין שיש לו השלכות כלכליות, חברתיות ורפואיות, ואסור להגיע למצב הזה, זה מחד גיסא. מאידך גיסא, הפעולות שכרגע עושים כדי להגביל זה ניסיון, שלפי הערכתי, בהחלט אפשרי להפחית את התחלואה והתמותה. יש מגמה כזאת, אנחנו מתחילים להגיע למקדם שאדם אחד מדביק אדם אחד, לכן כל זמן שאתה יכול להגדיל חלק מההגבלות, שלא פוגעים במרקם הכלכלי, בתעסוקה, לא פוגעים בחיים החברתיים שלנו - בהחלט אני לא חושב שיש אסון בזה שיסעו רק לשני אנשים בנוסף לנהג. כדי למנוע צפיפות, כי רכב הוא בדרך כלל סגור, וזה לא חלל משפחה, למה? כי ממילא המשפחה נמצאת סגורה בבית. יש בזה היגיון רב".

ארחיב את השאלה ברשותך, אתה רופא בעל שם ענק אבל לא רק, אתה גם מנהל נורא מנוסה, אתה יו"ר דירקטוריון, סגר או לא? תסביר לי.
"אני יכול לומר, אני יכול לצטט פעם נוספת את מה שאמר מי שניהל את הטיפול במגפת הקורונה בטאיוואן. שאלו אותו- 'תן לנו עצה אחת לישראל מה צריך לעשות?', הוא אמר 'את המאבק בקורונה צריכים לנהל אנשי מקצוע ולא פוליטיקאים', וזה הדבר היחיד שאני יכול לומר".

אתה וגמזו ענקים, למה מתערבים לכם?
"אני חושב שפרופ' גמזו לקח את התפקיד בעוצמה, במרץ רב, באסרטיביות, הוא איש מאוד מוכשר וכרגע מצליח לו. אחרי דיון ארוך שהיה לו עם מה שקוראים 'הקבינט שלו', הצליח למנוע את הסגר. אני לא בטוח שאנחנו הולכים לסגר, סגר זה לא אסטרטגיה, מה הבעיה? בצורה מלאכותית אתה חונק את התחלואה, אבל יום אחרי היא תתפרץ שוב. כל זמן שאין לנו תוכנית מסודרת של חקירה וקטיעת שרשרת ההדבקה, שעדיין לא נבנתה, אין מה לדבר על סגר".

היא תבנה לפני או אחרי המשיח? יש פרויקטור, אתה שומע שבכירים במשרד הבריאות מדברים נגדו ומתדרכים נגדו וכו', אני קורא ב'הארץ' שיש עליה תלולה במספר חסרי הבית, צריך לעשות איזון בין הבריאות והכלכלה.
"לכן אני אומר לך שאני גם הייתי מהמתנגדים, אולי הבודדים, והתבטאתי בתקשורת ואצלכם ובסגר הקודם הייתי נגד הסגר, בטח במשכו הרב. גם היום אני חושב שסגר זה דבר רע, שאסור להגיע אליו בגלל אותן תופעות שליליות כלכליות ובריאותיות. ראינו יותר ויותר אנשים שהטיפול בהם נדחה, אחוזי הדיכאון באוכלוסייה הולכים וגדלים וצריך ככל שאפשר - לאפשר חיים נורמליים. אני שמח שאתמול הייתה החלטה לאפשר את חיי התרבות, במגבלות כאלה ואחרות, ואני חושב שאלה הכיוונים הנכונים".

 17,000 אברכים מניו יורק אתה שמח? זה כיוון נכון?
"אני לא שמח, יש מי שהחליט - אז החליט. אלה שאלות שצריך להפנות למישהו אחר. אני כן מצפה ממשרד הבריאות שידאג לזה שכל מי שנכנס לפה יעבור בדיקת קורונה בשדה התעופה ושיאכפו את עניין הבידוד לשבועיים. ברגע שהתקבלה החלטה - זה נכפה עליהם".

וזה תופס מקום במלוניות לאנשים שצריכים, ממשפחות מרובות ילדים, מערים אדומות
"מה לגבי חתונות רבות משתתפים, כמו שחזינו לפני שבוע? זה דבר שקשה להבין ולקבל אותו, הוא מרתיח, עם כל המאמצים שאנחנו עושים. אם אנחנו לא נמנע התקהלויות ואני מאמין, איש החלונות השבורים, בדברים הכי בסיסיים. אם אנחנו לא נרכוש את אמון הציבור ונעמיק אותו, המסכה והמרחק ומניעת התקהלויות, כל אדם צריך לעשות לעצמו סגר אישי - רק אז לא יהיה סגר לאומי. כל אדם צריך לדעת – אם הוא לא רוצה להידבק, הוא לא ידבק. אם הוא לא רוצה להיות חולה, הוא לא יהיה חולה. המחלה היא קשה, המחלה היא קשה, אנא - בואו נדאג לעצמנו".