נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שוקל לבחור באשה שתתמודד לצדו כמועמדת לכהונת סגן הנשיא. יש לנשיא שמות של נשים שהוא חושב עליהן כראויות להחליף את סגן הנשיא הנוכחי מייק פנס. אחת מהן היא ניקי היילי, מי שכיהנה כשגרירת ארה"ב באו"ם.

לדברי גורמים בכירים בושינגטון, טראמפ סבור ומשוכנע כי מהלך דרמטי של מינוי אשה כמועמדת לסגן נשיא עשוי לעורר גל של אהדה כלפיו בקרב אמריקאים רבים. מסקרי דעת קהל אחרונים עלה שהפער לרעתו מול ג'ו ביידן אמנם הצטמצם באחרונה וירד להיקף חד ספרתי, אבל ההפרש ביניהם עדיין גדול. הנשיא והחוג הפנימי של יועצים ועוזרים שלו מודאגים וחרדים מגילויים של ביקורת והתנכרות נגד הנשיא שגוברים ומתפשטים באחרונה גם במדינות הנחשבות רפובליקניות.

"הנשיא מסתכל בכדור קריסטל ורואה בבעתה כישלון צפוי בבחירות לנשיאות", כתבו זוג פרשנים בטור משותף שפורסם בניו יורק טיימס. "זאת הסיבה שהוא מתבטא נגד הבחירות. הוא בונה אמתלה וסיבה להפסד שלו בבחירות". העיתון ציטט יועץ בכיר בבית הלבן שאמר בשיחה סגורה כי "הנשיא יכול להלהיט ולהגביר את הקמפיין שלו במינוי אשה כמועמדת לסגן נשיא".

ניקי היילי באו''ם (צילום: רויטרס)
ניקי היילי באו''ם (צילום: רויטרס)

לדברי הגורמים, חינו של מייק פנס סר ונחלש זה כבר בעיני הנשיא. ג'ון בולטון מספר בספרו, כי בעת שנתלווה לנשיא בטיסה לעיראק בחג  המולד 2018  הנשיא שאל אותו מה דעתו על סילוק פנס מתפקידו. סגן הנשיא נתגלה כדמות חיוורת, אפורה. לא זכורים משפט או התבטאות שהשמיע בשנות כהונתו לצדו של טראמפ. גם לא נראה אף פעם מחייך. חודשי התפרצות נגיף הקורונה חשפו והבליטו את נוכחותו הנלעגת בסביבת הנשיא. בהופעה לא כבר השמיע נתון שקרי בהקשר לנגיף הקורונה. כשעתונאית העירה את תשומת לבו לכך השיב לה, "אבל ישחופש הדיבור".

מי שלא אוהב את פנס בסביבת הנשיא, הוא חתנו יועצו ג'ארד קושנר. קושנר הוא גם ידיד קרוב של ניקי היילי ודוחף את שמה כמועמדת לכהונת סגנית נשיא. שם נוסף שעלה כמועמדת להחליף את פנס הוא של כריסטי נואם (Kristi noem), מושלת מדינת דרום דקוטה, שהפכה לאחרונה לדמות אהודה ופופולרית בבית הלבן. היא זאת שאירגנה את טקס יום העצמאות האמריקאי בהר ראשמור בהשתתפות הנשיא. טקס שהנשיא מאד אהב. המושלת גם יזמה ואירגנה לאחרונה אירועים וכינוסים שנועדו להגברת האהדה ותמיכה בנשיא טראמפ. על פי הניו יורק טיימס, נואם מבקרת באחרונה באופן תכוף בבית הלבן.

ניקי היילי התפרסמה כשגרירת ארה"ב באו"ם באופן המתריס, התקיף והלעומתי שבו מילאה את תפקידה. היא פרשה במפתיע מתפקידה באו"ם והערכות הן, שהסיבה לפרישה היתה אכזבתה ותיסכולה מהזלזול והביטול שהנשיא טראמפ הפגין כלפיה. לדעת הגורמים, לא בטוח שהיילי תיענה להצעת הנשיא להיות מועמדת לצדו לכהונת סגן הנשיא.

בינתיים, המועמד הדמוקרטי ביידן דחה את המועד להודעתו במי מהרשימה הארוכה של נשים שהוא שוקל כמועמדות לסגן נשיא הוא בחר. סגן הנשיא לשעבר אמור היה לפרסם את שמה בשבוע הראשון של אוגוסט. אך נראה כי יפרסם את בחירתו לקראת סוף החודש.