כיצד ניתן לצאת מהתסבוכות הכלכליות שהחריפו בעת המשבר הכלכלי שנוצר בשל התפשטות נגיף הקורונה בישראל, מהי הדרך הטובה ביותר לשווק מוצר מקורי שיצרנו, והאם בגילאים מבוגרים עדיף לקחת הלוואה כדי להשקיע, או למכור נכסים למען המטרה? אלון גל עונה לשאלות המאזינים בתכניתו ב-103FM. כל התשובות בפנים.

אני ובעלי שכירים בני 40 פלוס, ויש לנו שני ילדים מתבגרים. לפני חמש שנים קנינו בית, וכבר תקופה ארוכה אנחנו לא מצליחים לצאת ממינוס של 40 אלף שקלים. אנחנו מרוויחים יחד כ־16 אלף שקלים בחודש, והמצב הידרדר בעקבות ירידת ההכנסות נוכח התפשטות הקורונה. אנחנו מחזירים 2,000 שקלים בחודש על הלוואה שלקחנו, ואף שביקשנו, בבנק לא מסכימים להגדיל לנו את המסגרת. הבעיה הגדולה היא כלכלית, והיא מקרינה על הרבה היבטים אחרים. יתר על כן, יש לנו משכנתה על הבית בגובה של כמעט 4,000 שקלים בחודש, ושוויו של הבית הוא כ־1.9 מיליון שקלים. כיצד נוכל לצאת מהבור הכלכלי? 
“את לא רוצה לחיות במינוס קבוע של 40 אלף שקלים. לעתים מה שצריך לעשות זה לשחק מחדש עם הכלים. אין היגיון להמשיך בתצורת החיים שלכם כפי שהיא. תמכרו את הבית, תסגרו את כל החובות שאתם משלמים עליהם סכומי עתק כולל המינוס, תקנו דירה להשקעה, תשכרו דירה כיפית איפה שאתם רוצים לגור ותתחילו את החיים מחדש בלי מריבות ובלי בעיות. הכל בסדר, אתם לא צריכים לעשות שום שינוי מהותי, רק היערכות מחדש בהתאם למה שקיים, וזה יוביל לחיים הרבה יותר טובים”. 

אני בת 20 והשתחררתי מהצבא לפני שבועיים. יצרתי עבור אחד מחבריי מתנת שחרור שאני רוצה לקחת אותה קדימה - משחק קופסה שחשבתי שיעודד אותו להמשיך לפתח את יכולותיו ויכוון אותו אחרי השחרור. המשחק מתבצע כרגע באמצעות קובייה, אבל אני מחפשת חלופה יותר מעניינת. במשחק שיצרתי השחקן משחק עם עצמו, והמשחק בנוי על משימות בדרגות שונות. כחלק משיווק המוצר, חשבתי לפתוח עמודים ברשתות החברתיות ופורומים לשיתוף המשימות שמבצע השחקן. אך איך אני יכולה לקדם את המוצר שלי? 
“ההצעה הכי טובה שאני יכול לתת לך היא שותפות איתי. זה מרתק להקשיב לך ואת מקסימה ממש, המוח האנליטי שלך מרתק. זה מאוד מעניין אותי, אם את רוצה, אני מוכן שנבחן את הדבר יחד. אני יכול לתת לך טיפים אבל זה נורא רחב, ומהיכרותי עם הענף זה מאוד לא פשוט. אני מוכן להיות איתך במקום הזה באהבה. את מסוג האנשים שאני אוהב להשקיע בהם, וזה נורא מתחבר למה שאני עושה. אני אדאג שיתאמו לנו פגישה. כשבן אדם עושה פעולה, אז העולם נפתח אליו. הבעיה עם רובנו היא שאנחנו לא משחקים באמת על המגרש. כשמזיזים את כלי המשחק, נפתחות מאות אפשרויות. בני האדם בחיים רוצים לשחק בלי להזיז את הכלים, וזה לא עובד. את הזזת את הכלים. אין הרבה אנשים בגילך שמתקשרים לתוכנית, כי הם לא רואים את עצמם כמזיזי כלים”. 

אני בן 65 ועשיתי עסקת קומבינציה שעתידה להתממש בקרוב מאוד. בחודשים דצמבר וינואר הקרובים אני אמור לקבל חמש דירות. בשלב קבלת הדירות אני צריך לתת לקבלן כמיליון שקלים להחזרים, וכעת אני מתלבט בין שתי אפשרויות: האם לקחת הלוואה למשכנתה או משכנתה הפוכה, או למכור דירה של שלושה חדרים? אוסיף ואומר כי יש לי חמישה ילדים ושלושה מהם נשואים, אחת גרה בשכירות ואחת רווקה. 
“עסקת קומבינציה זה אומר שהיה לך שטח שקיבלת בירושה, ואז אמרו לך שאפשר לעשות מהשטח הרבה יותר מבית ישן, ואתה עשית עם קבלן עסקת קומבינציה. כעת אתה מקבל חלק מהדירות בשטח. בהתחשב בכל מה שאתה מתאר, אני לא הייתי מגייס כסף עכשיו. מגיע זמן בחיים שבו יש לך אפשרות ליהנות מהכסף הזה. זה השלב הזה. אלה הן שנותיך היפות, אתה רוצה ליהנות מהכסף ומהאפשרויות. אני הייתי מוכר דירת שלושה חדרים אחת, משלם לקבלן, ואת שאר הכסף הייתי שם בתיק השקעות סולידי. מהכנסות ההשקעה הייתי נהנה או מסייע לילדים”.