רפאל ומיקרוסופט פיתחו את Rstream - מערכת מבוססת ענן ובינה מלאכותית לשידור מדדים ונתונים רפואיים וניהול ושליטה במידע מכל מקום באופן מאובטח. היתרון במערכת, שבולט בימי מגיפת הקורונה, הוא צמצום החשיפה בין הרופאים למטופלים.

המערכת נפרסה בבית החולים רמב"ם בחיפה, והיא נבנתה על בסיס מיפוי צרכים ואתגרים שהעלו בפני החברות הצוותים הרפואיים מבית החולים. היא מתמקדת בהזרמת וידיאו ועיבוד תמונה, לצד שימוש בבינה מלאכותית ויכולות ראייה ממוחשבת בענן של מיקרוסופט Azure. באמצעות הכלים האלה ועוד המערכת יכולה לחלץ מידע על מדדים חיוניים של החולה ישירות מתוך ניתוח הווידיאו.

בעזרת מצלמות המותקנות מול המכשור הרפואי, או באמצעות התחברות ישירה, מועבר המידע לצוותים הרפואיים דרך מערכת המזרימה את המידע מענן Azure, מנטרת מידע חיוני על החולה ומציגה בצורה פשוטה את הנתונים על גבי מסך בקרה עם אפשרויות סינון.

המידע מכל חולה מאובטח ומוזרם למערכות במרכז הבקרה ובאפליקציה ייעודית שפותחה לשימוש במובייל. כך המערכת מאפשרת זרימה של מידע רפואי מבוסס וידיאו מכל מקום וללא חשיפה או סיכון של המידע או של המטפל.

קובי כץ, סמנכ"ל מחשוב ומערכות מידע ברפאל, הדגיש כי "בעבודה עם רמב"ם הבנו כי בדיוק כמו בשדה הקרב, כך גם בבתי החולים, יש צורך לשלוט בזמן אמת בהמון מידע. השתמשנו בטכנולוגיות כמו הזרמת וידיאו, עיבוד תמונה, AI וענן, טכנולוגיות הנמצאות בשימוש רב ברפאל לפיתוח מערכות מבצעיות. אני שמח וגאה שהצלחנו במספר ימים בודדים להביא פתרון שכזה".

אלון חיימוביץ׳, סמנכ״ל המגזר הציבורי במיקרוסופט ישראל, הוסיף: "בשיא הגל הראשון של הקורונה ראינו בכל העולם, ולא רק בישראל, כי צוותי הרפואה נדרשים לקבל החלטות מיידיות שמצילות חיים. האתגר האמיתי היה להפחית את החשיפה הפיזית בין המטופלים לרופאים ככל הניתן.
"כשחברת רפאל פנתה אלינו בבקשה לחבור יחדיו כדי למצוא פתרון מיידי ויעיל, נרתמנו באופן מיידי", אומר חיימוביץ׳. "חוויית העבודה בין שני צוותים שמכירים ועובדים כבר שנים יחדיו הייתה מאוד טבעית ופרגמטית, וייצרה פתרון מהיר שיעביר מידע מהימן לרופא המטפל ללא תלות במיקומו ותוך זמן קצר.

"זאת באמצעות טכנולוגיות הענן Azure, יישומי AI, הזרמת וידיאו ועוד, שסיפקו פתרונות ניטור והפקת מידע חיוני לקבלת החלטות בצורה פשוטה ומהירה, מתוך מספר רב של מקורות מידע מסוגים מגוונים. אנחנו שמחים שניתנה לנו ההזדמנות לתרום תרומה משמעותית לתחום הרפואה עם פתרון שישמש את בתי החולים גם בשגרה".