יו"ר CBRE ישראל ג'קי מוקמל חשף לאחרונה בפני מקבלי ההחלטות תוכנית להסבה לדירות של 30% ממגדלי המגורים בישראל. התוכנית הוצגה על רקע הכמות הגדולה של שטחי משרדים פנויים שנוצרו בעקבות משבר הקורונה.

מבדיקת CBRE ישראל, באזור המרכז - כולל ראשון לציון, חולון, תל אביב והרצליה - קיימים 700 אלף מ"ר של שטחי משרדים פנויים, ובמהלך 2021 יתווספו להם 1.5 מיליון מ"ר נוספים. כתוצאה מהמשבר חווה ענף הנדל"ן עצירת שיווק פרויקטים רבים, לצד פינוי משרדים בשל העברת עובדים לעבודה מהבית.

בנייר העמדה טוען מוקמל כי בשל ריבוי שטחי המשרדים הפנויים, ישראל חייבת להסב חלק משטחי המשרדים לדירות מגורים, בדומה למהלכים דומים שבוצעו במדינות אחרות. בחלק מהמקרים מדובר ביחידות מגורים המשלבות גם תעסוקה, ובעיקר במקצועות חופשיים כמו רפואה, מכוני יופי, גלריות לאומנות, יועצי שיווק ומכירה ועוד. במקביל לגידול בשטחים הפנויים מורגשת ירידה במחירי השכירות, וברבעון השני של 2020 נרשמו, לראשונה זה חמש שנים, ירידות של 3%־10%.

בנייר העמדה חוזה מוקמל כי עד סוף 2020 יירדו מחירי השכירות למשרדים, במיוחד באזור המרכז, ב־5% עד 10% נוספים, בהנחה שלא יימצא עד אז חיסון לנגיף הקורונה. בתסריט הפסימי המגמה תימשך גם ב־2021.