בדרך לאישור המליאה: ועדת הכנסת אישרה היום (שלישי) בתם דיון סוער את בקשת ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) לזרז את הליכי החקיקה של הצעת החוק שתאפשר לדחות ב-100 ימים את המועד האחרון להגשת תקציב המדינה. ההצעה תובא לאישור מליאת הכנסת בקריאה טרומית ביום רביעי. בעיצומו של הדיון פנה האוזר לחברי הוועדה, ואמר: "גלו בגרות ואחריות ציבורית ותנו לייצב את הקואליציה. הפסיקו לטרלל את הבית הזה".

על פי החוק הקיים, המועד האחרון להגשת התקציב הוא ה-25 באוגוסט. אם עד אז לא יוגש תקציב - הכנסת תתפזר באופן אוטומטי ומדינת ישראל תלך לבחירות. הצעתו של ח"כ האוזר תאפשר לדחות את המועד האחרון להגשת התקציב עד ה-3 בדצמבר ובכך למנוע את סכנת הבחירות ותאפשר לצדדים לנסות ולפתור את המשבר.

ח"כ האוזר פנה לחברי ועדת הכנסת ואמר: "העונש הכי גדול שאפשר להעניש בו את הציבור זה לצאת לבחירות. האופוזיציה רוצה להעניש את הקואליציה אבל לא צריך על הדרך להעניש את הציבור. יש רוב מוחלט בכנסת ובציבור נגד יציאה לבחירות בלי קשר לעמדה האם צריך תקציב חד שנתי או דו שנתי. רוב הציבור בכלל לא מבין את זה. יציאה לבחירות זה נזק דרמטי ליכולת שלנו להיאבק בקורונה בתקופת החורף. אני מבקש לכל אחד לפני שמרים את היד להסתכל לעם הזה בעיניים ולומר לו אני מוכן ולרשום צ'ק של 5 מיליארד לבחירות נוספות". הוא קרא לכל חברי הכנסת מכל סיעות הבית לתמוך ביום ד באישור הצעת החוק בקריאה טרומית.

חה''כ רם שפע בדיון על הצעת החוק הנורווגי  (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
חה''כ רם שפע בדיון על הצעת החוק הנורווגי (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

ח"כ רם שפע (כחול לבן) הביע תמיכה בהצעת החוק ואמר בדיון: "השורה התחתונה פשוטה. אף אחד ממי שלא רוצה להצביע בעד הדחייה הוא בעד הליכה לבחירות. מי שלא רוצה בחירות זה כל מפלגות הבית. מי שמסתכל לציבור שלו בעיניים שיגיד אני לא רוצה בחירות והדבר היחידי שנכון לעשות זה ללכת בעקבות הצעת החוק של האוזר. זה ייקח שבוע, שבועיים, או חודש ובסוף יהיה תקציב למדינת ישראל".

גם ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) דיבר בנימה מפויסת ואמר: "צריך להעביר תקציב. אנו מדברים על ניסיון להגיע להסכמה בשבועיים הקרובים. אני מקווה שכחול לבן יבינו שתקציב דו שנתי הוא הרה אסון ויסכימו לתקציב חד שנתי. הצעת החוק היא כלי שיאפשר לנו לפתור את המשבר".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס אמר: "הדבר היחידי שחשוב זה להעביר תקציב למדינה. זה הכי דחוף וקריטי. לכן עמדת הסיעה שלנו לגבי הצעת החוק טרם התקבלה. מבחינתנו תביאו לשולחן הממשלה תקציב ולא משנה אם זה תלת שנתי או רבע שנתי. אם בסופו של דבר החוק בקריאה טרומית יסייע להגשת תקציב מידיי נהיה בפנים. אם לא, לא נהיה בפנים. הסיפור זה לא לדחות את הבחירות בשלושה חודשים אלא תקציב מיד".

נציגי יש עתיד-תלם בוועדה, בועז טופורובסקי ורד'יר מריח, מתחו ביקורת חריפה על הצעת החוק. "מה שעכשיו קורה זה לא לטובת המדינה", אמר טופורובסקי, שהוסיף: "עכשיו קרה מה שאמרנו שיקרה. יש שני אנשים שלא מדברים אחד עם השני. נותנים אולטימטום בתקשורת אחד לשני בתקופת משבר הכי גדול במדינת ישראל. אחד רוצה לשמור על הכיסא שלו ואחד רוצה לוודא שהשני לא ישב על הכיסא. יש להם אחריות על גורל מדינת ישראל עכשיו. האחד אומר צריך תקציב דו שנתי כדי שיוכל לעשות רוטציה. השני אומר שצריך חד שנתי. מה מביאים לנו בהצעה? בוא נדחה את ההחלטה במאה ימים. לא יהיה תקציב לא חד שנתי ולא דו שנתי. יש כאן ניסיון למשוך זמן. בינתיים מי שמשלם את המחיר זה מדינת ישראל. זה אזרחי ישראל. זה גם הדורות הבאים. אי אפשר לקבל החלטות כל כך גורליות בהליך כל כך מהיר".

ח"כ ע'דיר כמאל מריח אמרה בדיון: "עד כמה אתם יכולים להיות מנותקים? היו לכם 100 ימים לאשר תקציב ואתם אומרים 'נכשלנו, אבל תנו לנו עוד זמן, תנו לנו לקבע את הכישלון שלנו'. במקום שתספקו תקציבים ומענה, במקום שתתנו מענה אתם מבקשים עוד זמן לבדוק את השיקולים הפוליטיים של הפריטטיות הבלתי ניתנת להבנה. זה לא ייאמן שאתם מבקשים בקשה חצופה כזאת! אתם ממשלה תתנהגו כממשלה, כמנהיגים, אתם מדברים על חוזים לא מכובדים? זה לא פלא כאשר אתם לא מכבדים את ההסכמים שלכם עם האזרחים, את החזון שלכם, את מצע שלכם. את התפיסה שלכם, את המהות שלכם כנבחרי ציבור, אז לא פלא שאתם בכלל מציעים דבר כזה. אסור לתמוך בדבר כזה. נכשלתם קחו אחריות, כי אחרת אתם תשלמו פה מחירים".

בתם הדיון אושרה הצעת החוק של ח"כ האוזר ברוב של 10 תומכים מול ארבעה מתנגדים והיא תובא, כאמור, מחר לאישור מליאת הכנסת בקריאה טרומית. אישור הצעת החוק בא על רקע מאמץ בכחול לבן להוריד את גובה הלהבות. בכיר במפלגה אמר היום למעריב אונליין כי בני גנץ לא הציג אתמול אולטימטום לראש הממשלה בנימין נתניהו.