נשיא המדינה ראובן ריבלין מזהיר היום (שלישי) את נבחרי הציבור מפני הליכה לבחירות. ריבלין נפגש עם שר התקשורת יועז הנדל כדי להכריז על קידום שיח לכינון אמנה שתסדיר את תפקידם של עיתונאים בהפגנות ובמוקדי חיכוך מול אנשי ציבור, מפגינים וכוחות הביטחון. אמנה שתעסוק בגיוון ואיזון השיח, בשמירה על חופש העיתונות וביטחון העיתונאים ותייצג את החברה הישראלית כולה. 

בסוף הפגישה התייחס השר הנדל לאפשרות קיומן של בחירות נוספות ואמר: ״אחדות היא אידיאל, לא הכרח. מדינת ישראל לא צריכה עכשיו בחירות. היא במשבר שכמוהו לא היה מאז מלחמת יום הכיפורים. עכשיו הזמן לעשות הכל כדי למנוע בחירות, ולא ליפול לבורות שיזרזו בחירות. אדוני הנשיא, אני יודע עד כמה המדינה הזאת חשובה לך, זו לא ממשלה אידאלית, יש פה הרבה תופעות שהייתי מעדיף להרחיק מהזירה הפוליטית והשלטון, אבל אחריות משמעותה לעשות מה שניתן למען הקיים לטובת האזרחים. נשמור על הקווים האדומים, על תפיסת הצדק והמוסר, אבל נעשה הכל כדי לחלץ את הציבור הישראלי מהמדמנה שבה הוא נמצא".

על כך השיב לו ריבלין, כי "אני מבקש להתייחס לאמירה הנכונה והברורה שלך באשר לסכנה ששבה ופוקדת אותנו בדמותה של מערכת בחירות נוספת. לא אכביר באזהרות שידועות לך היטב, רק אומר לך, כאזרח בין אזרחים - זו אינה אפשרות. לא ייתכן שנמשיך ונעסוק באפשרות הזו, כאילו היתה תרחיש הגיוני, בעוד שאנו סופרים את מתינו. אם לשם תיקחו אותנו, אתם, הדרג הנבחר, מכל מפלגה שהיא, אם תובילו אותנו אל נקודת השפל המבהילה הזו, תכו את המדינה במכה קשה, מכאיבה ובלתי נסלחת. השמרו לכם מפניה, השמרו היטב".

על מצב העיתונות אמר הנדל כי "בשבועות האחרונים אנו עדים לצבר פגיעות ואיומים כנגד עיתונאים ואנשי תקשורת מימין ומשמאל בעת מילוי תפקידם. לצערי, הפגיעה בעיתונאים מדאיגה פוליטיקאים מסויימים רק כאשר הם שייכים למחנה שלהם. פעם אחר פעם גיניתי, אך ניראה כי גינויים אינם מספיקים. אני רואה בחשש את השחיקה במעמדה של התקשורת ובמקומה הקריטי במארג החברתי במדינת ישראל.

"המקרים האחרונים צריכים לשמש לנו כנורות אזהרה. בסוגיה זו נוגעים שותפים רבים מקרב הממשלה, גופים אזרחיים ואנשי ציבור רלוונטיים נוספים. לכן פניתי אליך, אדוני הנשיא, כדי שנעשה סוף לתופעה בכל האמצעים העומדים לרשותנו. בתור התחלה, אני שמח לפעול כדי לייצר אמנה לגבי תפקידם של עיתונאים בהפגנות ובמוקדי חיכוך מול אנשי ציבור, מפגינים וכוחות הביטחון. אמנה משותפת שתעסוק בגיוון ואיזון השיח, בשמירה על חופש העיתונות וביטחון העיתונאים. בשולחן זה יקחו חלק בעלי תפקידים ומובילי דעה אשר ייצגו את כל גווני החברה הישראלית.״

הנשיא הודה לשר על היוזמה ואמר: ״בתוך הדיון הציבורי הנוקב, שאכן ראוי שיתנהל בחברה דמוקרטית, אנחנו נחשפים גם לשיח מכפיש, אלים, לאווירה רעילה ומרעילה, שאף הגיעה לכדי מקרים חמורים, חמורים ביותר, של תקיפת עיתונאים. עוד הוסיף הנשיא: ״אין כאן עניין של ימין או שמאל, של מחנה כזה או אחר. השתקה, השחרה, התנכלות ולחילופין ניצול לרעה של הכח התקשורתי, ליצירת אווירה שאינה מאפשרת שיח, ולהשמעה של דעות חד צדדיות וחסרות גיוון, הם מעשים חמורים".

״חופש הביטוי והעיתונות, החופש לדווח על הנעשה בשטח, לפרשן ולבקר, הם אמת מידה מרכזית לבחינתה של דמוקרטיה. אם חשובה לנו המדינה היהודית והדמוקרטית שלנו, של כולנו, עלינו להבטיח את ביטחונם ואת חירותם של העיתונאים, המבקרים, הפובליציסטים, האזרחים והאזרחיות, להביע את דעתם. אוי לנו אם אלה יהיו מאויימים על ידי השלטון מזה, או על ידי יחידים מזה". אמר הנשיא. 

הנשיא התייחס לדבריו של השר הנדל באשר לאפשרות שתתקיימנה בחירות נוספות ואמר: