עולם התרבות ספג פגיעה בלתי נתפסת בתקופה האחרונה, כאשר רק בחודש האחרון - בתום חמישה חודשי הדממה מוחלטת - החליטו האומנים לשבור שתיקה ולמחות נגד החלטות הממשלה בטענה כי היא לא סופרת אותם. 'תתנו לנו להתפרנס בכבוד' זעקו האומנים ובצדק בעוד המסעדות, הקניונים וחופי הים נפתחו לקהל הרחב.

השחקן והקומיקאי ישראל קטורזה היה אחד הקולות הבולטים במחאת תעשיית הבידור. קטורזה התייצב לראשונה בחייו בחודש שעבר במחאת עובדי תעשיית התרבות בירושלים, העלה פוסטים וסרטונים מרגשים ברשתות ואמר "אנחנו כל השנה תורמים ועובדים בהתנדבות, תורמים לבתי החולים, תורמים לצבא, אבל כשאנחנו צריכים אותם, הם לא נמצאים". 

קטורזה אף התארח בוועדת הקורונה של הכנסת והצליח לרגש מדינה שלמה כשאמר "סגרתם אותנו כמו אקווריום, נעלתם אותנו בלי שום סיבה. כשאמא שלי היתה נותנת לי עונש היא הייתה אומרת 'ישראל, אתה מקבל עונש כי....פה אני מרגיש שנתנו לי עונש ואני לא יודע על מה, לא עשיתי שום דבר, כלום".

ישראל קטורזה בערוץ הכנסת

אלא, שלהבדיל מאומנים אחרים כמו הזמר אסף אמדורסקי שגידף וקילל את ראש הממשלה וכינה אותו "קוקסינל קירח" מול המצלמות, או הבדרנית אורנה בנאי שהפגינה מול בית ראש הממשלה , כינתה את הממשלה אכזרית וקראה לבינימין נתניהו להתפטר, קטורזה דווקא נמנע מלהביע עמדה פוליטית והעביר את מצוקת האומנים בדרך אישית מרגשת ובסטייל.

הבדרן גם נתקל בלא מעט תגובות קשות ברשת של אותם מטקבקים שזעמו כי לאור מצבו הכלכלי אין לו זכות להפגין או לרטון, אבל קטורזה היה מספיק אותנטי וכן כשהודה כי מצבו הכלכלי אכן מבוסס לשנה הקרובה, לפחות עד שיימצא החיסון לקורונה. אך הוא הוסיף והדגיש כי זה לא מונע ממנו לרצות לחזור ולהופיע, ובטח שלא מונע ממנו להפגין עבור חבריו לתעשייה ועובדים שנמצאים מאחורי הקלעים, תוך שהוא מדגיש שוב ושוב כי הוא מבין את חשיבות השמירה על הנחיות משרד הבריאות ודואג לשלומם של החולים הנאבקים על חייהם בבתי החולים.

המחאה המרגשת והמכבדת של קטורזה גרמה למשרד הבריאות ללהק אותו לקמפיין הטלוויזיוני החדש שרץ השבוע על המסך, הקורא לשמור על הנחיות משרד הבריאות ולחבוש מסיכה על הפה וגם על האף. וודאי הופתעתם לראות את הבדרן שעד לפני מספר ימים מחה נגד החלטות הממשלה, מככב בקמפיין הקומי החדש של משרד הבריאות.

הקמפיין של קטורזה למשרד הבריאות

אז מדוע בחרו במשרד הבריאות דווקא בקטורזה כפרזנטור לקורונה ולא באומנים שמצבם הכלכלי יותר קשה? חוץ מהסיבה הברורה כי קטורזה הוא דמות אהובה וראויה שתצליח להשפיע על קהל הצופים לעטות מסיכות, לי זה מריח כמו קמפיין השתקה, השתקה לכל אותן הטענות של האומנים שהממשלה מתעלמת מהם. הנה, לא רק שאנחנו לא מתעלמים, אנחנו גם דואגים לכם לקמפיין בתקופה סבוכה זו וגם לחשבון מנופח בעו"ש. לפחות לכל מי שמשמיע קול.

אבל אם ננסה לנתח יותר לעומק את הדברים, אני חושבת שהבחירה בו הייתה לגמרי אסטרטגית. הממשלה מנסה להעביר מסר חד וברור לאומנים הנחשבים כמובילי דעת קהל שיש דרך למחות. בעצם היא אומרת: זכותכם להשמיע את קולכם, זכותכם לדרוש ולזעוק , כל עוד אתם לא מערבים עמדות פוליטיות, ואם כך תעשו, זה ישתלם לכם. או במילים אחרות, תפגינו כמה שאתם רוצים, גם אם קיימת סכנת הדבקה בהתקהלויות ההמונים שצובאים על הבית בלפור, אבל בתנאי אחד בלבד, אל תשמיצו את ראש הממשלה, ואם תעשו כן, נדאג גם לכם.