חבר הכנסת לשעבר אופיר פינס פז, המשמש כיום כיו"ר המכון לשלטון מקומי, הזהיר אתמול את שר החינוך יואב גלנט מההשלכות ההרסניות של ביטול התוכנית לתגבור 5 יחידות במתמטיקה ומדעים. התוכניות הופעלו עד היום בעלות של 70 מיליון שקל ונועדו לסייע בעיקר לתלמידים מוחלשים בערי הפריפריה.

"אנו ברשת ערי מצוינות, שבה חברות כ־50 רשויות מקומיות, מודאגים מהידיעות על הקיצוצים הצפויים בתקציבי החינוך, וביתר שאת הקיצוץ הצפוי בתוכנית לתגבור לימודי 5 יחידות במתמטיקה ובמדעים", כתב פינס פז לגלנט, והוסיף כי בשנים 2018־2021 הוכפל מספר התלמידים הזכאים לבגרות ב־5 יחידות לימוד במתמטיקה, ובעקבות כך נרשמה עלייה משמעותית בתחום לימודי הפיזיקה והכימיה. 

לטענתו, הצבת היעד לקידום לימודי מתמטיקה משפיעה לא רק על התלמידים המצטיינים, אלא סוחפת כלפי מעלה את כל תלמידי חטיבות הביניים והחטיבות העליונות בעיקר בערי הפריפריה, במגזר הערבי ובמגזר החרדי.

פינס פז: "על אף העלאת שיעור הניגשים לבגרות ב־5 יחידות לימוד במתמטיקה, המצוינות בישראל עדיין פחותה מכפי שהייתה יכולה להיות. שיעור המצטיינים במבחני הפיז"ה במתמטיקה עומד על כ־9% בלבד, וישראל ניצבת בהישגים אלה בתחתית סולם מדינות ה־OECD. בכל תחומי האוריינות נרשמו במבחן הפיז"ה פערים בהישגיהם של תלמידים מרמות שונות של רקע חברתי־תרבותי־כלכלי".