"לא ניתוח מסוכן": פרופ' רפי קרסו עלה הבוקר (רביעי) לשידור בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס לניתוח הגב שעובר היום ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, בבית החולים שיבא בתל השומר. קרסו התייחס לסיבות האפשריות שגרמו אותו, לסיכון הכרוך בהליך הרפואי ולמשך ההחלמה הצפוי. "אחרי ניתוח כזה, אנשים בדרך כלל יכולים לחזור אחרי שלושה ימים אחר כך, אך בדרך כלל לוקחים טווח ביטחון. כמובן שלא ממליצים לחזור לפעילות רגילה ישר", הסביר. 

שר הביטחון בני גנץ עובר בשעה זו בבית החולים תל השומר ניתוח בגבו, מדובר בטיפול בפציעה ישנה משירותו הצבאי. פרופ' קרסו, תסביר לנו מה קורה.
"אני לא יודע מה עובר על בני גנץ, אני יוכל להגיד מה הדבר השכיח שיכול לקרות במקרים האלה. אנשים שהיו בצנחנים, קפצו מרכבים, נשאו משקל, רצו הרבה, וגם אנשים שיש להם גנטיקה מסוימת, יש להם שכיחות יותר גדולה לפריצת דיסק בגב. הדיסקים בדרך כלל פורצים בגב התחתון, בחלק התחתון של עמוד השדרה, בחוליות התחתונות, או בחוליות הצוואריות התחתונות C6-5".

בני גנץ בבסיס חיל הים

עד כמה הניתוח מסוכן?
"הוא לא מסוכן. עושים אותו פרופ' לוינקוף וד"ר אלון שהם שני תותחים ואנשים מאוד מנוסים. בניתוח הזה משחררים את הדיסק, דיסק זה כמו רפידה שנמצאת בין חוליה לחוליה ובשלב מסוים היא לוחצת על עצב, וזה גורם לכאב. משחררים את הדיסק או שואבים אותו".

מוציאים לגמרי את הדיסק?
"מוותרים עליו, מוציאים את החלק הפנימי שלו. זה כמו גלגל של רכב שבנוי מחלק חיצוני קשיח יותר, וחלק פנימי שפעם היו כמו בלונים בתוכו. גלגלים מגומי דק שהוא ג'לטין למעשה, והוא פורץ ולוחץ על העצב".

אנחנו לא יודעים מה מצבו הרפואי, אבל כן ידוע שזה פגיעה משירותו הצבאי.
"יכול להיות שהיה לו אז שבר בחוליה".

למה לא טיפלו בזה אז?
"יכול להיות שאפשר היה להתגבר על זה ככה, אם הוא לא היה היום אדם 'יושבני', מלשון ישיבה, ואם הוא לא היה במתח. מתח הוא דבר נורמלי אצל כל מי שנמצא בצמרת ,בלי יוצא מן הכלל, וזה גורם לכיווץ שרירים שמקרב את החוליות".

מה משך ההחלמה?
"זה מאד אינדיבידואלי, ותלוי בעיקר במטופל, יותר מאשר במטפל. אני לא יודע אם יעשו לו קיבוע, כי לפעמים מקבעים את עמוד השדרה עם ברגים".

ידוע שהוא מתוכנן לשהות שם שבוע.
"אם הוא ישהה שבוע כנראה עשו תיקון של פריצת דיסק, וקיבוע מתכתי שיכול להיראות כמו סולם ממתכת שמחברים לחוליות, או ברגים עם פלטה, יש שיטות שונות שאפשר לקבע. הכול בהתאם למצב, לפעמים בגלל תאונה יכולה להיות החלקה של חוליה אחת על חוליה שניה ואז יש לחץ יותר על חלק מהעצבים שיוצאים. לפי ה-CT וה-MRI והבדיקה הקלינית, מחליטים איזה ניתוח".

במקרה שלו כמה זמן אתה מעריך עד שהוא יוכל לחזור לשגרה? הוא ספורטאי. 
"אחרי ניתוח דיסק רגיל אנשים יכולים אחרי 3-2 ימים לחזור הביתה, בד"כ לוקחים עוד טווח ביטחון. אבל לא ממליצים לחזור לפעילות רגילה ישר, וודאי לא ספורטיבית".

מדובר בניתוח שמתבצע על ידי חיתוך או על ידי צינוריות?
"יש אפשרות לעשות ניתוח פתוח, חתך בגודל של חמישה סנטימטר. זה תלוי במנתח ובמקרה. אם זה רק שאיבת דיסק או רק ניתוח דיסק והתנאים טובים - אפשר להיכנס עם ציוד אנדוסקופי, עם צינוריות. אני מניח שאצלו יעשו ניתוח פתוח וקיבוע כי מדברים על ניתוח של כמה שעות. ניתוח של כמה שעות הוא בדרך כלל פתוח עם קיבוע".

זהו ניתוח מסובך?
"הוא בפירוש יותר מסובך ולפעמים הכאבים אחר כך וההחלמה קצת יותר איטית".