פרשת ההתעללות בפעוטון ברמלה: הסרטונים שעומדים בלב פרשת החשד להתעללות בפעוטון ברמלה הותרו היום (רביעי) לפרסום. מדובר במאות סרטונים המתעדים, לכאורה, שורה ארוכה של מעשי אלימות קשים ומזעזעים כלפי פעוטות בגן. המשטרה הצהירה כי עם סיום החקירה, הגישה היום הפרקליטות הצהרת תובע לפיה יוגש כתב אישום כנגד שבעה מהחשודים.

שופטת בית משפט השלום בראשון לציון אפרת פינק החליטה לשחרר את בעלת הגן, ליטל ברסי, למעצר בית. המשטרה בקישה עיכוב ביצוע כדי לערער על ההחלטה. השופטת פינק טענה, בניגוד לשופטת זוהר דיבון סגל, כי "הואיל וכל המיוחס לחשודה הוא מכוח ניהול הגן, ולא הייתה לה מעורבות במעשה התקיפה ממש, אני מורה על שחרורה". מעצר חמש מתוך שבע הסייעות, וכן בן זוגה של בעלת הגן, משה ברסי, הוארך בארבעה ימים עד יום ראשון כשיוגש נגדן כתב אישום. שתי סייעות שוחררו למעצר בית מלא למשך שבעה ימים.

פרקליטתה של בעלת הגן ושל בעלה, עורכת הדין סוזי עוזסיני ארניה, מסרה בתגובה: ״אכן אני ערה לסרטונים שפורסמו במהלך היום והם בהחלט קשים לצפיה. יחד עם זאת, העובדות, אשר אשר ידועות היטב גם ליחידה החוקרת הן, כי מרשיי, להבדיל מהסייעות, מעולם לא נהגו בכל צורה של אלימות כלפי הפעוטות ששהו בגן, וחלילה מעולם, אבל מעולם, לא הרימה יד. צר לי על כוונתה של המשטרה לערער על החלטת בית משפט השלום הנכבד שלא להאריך את מעצר - שכן בדין שיחרורה. אני שמחה שבית המשפט קיבל את עמדתנו לפיה יש לעשות הבחנה ברורה בין הגננת לבין הסייעות. עלינו להיזהר ממצב שבו הזעזוע הציבורי מהמעשים גובה מחיר ממי שלא ביצע אותם״.

התיעוד המזעזע: 

ההתעללות בפעוטון ברמלה: סרטוני מצלמות האבטחה נחשפים

פרשת ההתעללות ברמלה: סרטונים ממצלמות אבטחה

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לתיעוד הקשה ולצורך להחמיר את הענישה נגד מתעללים בחסרי ישע. "התמונות של ההתעללות בפעוטות מזעזעות כל אדם נורמלי. לכן אני תומך בהצעת החוק של ח״כ אופיר כץ להחמיר בעונשים ולא לאפשר עבודות שירות, וגם לקדם את התקנת המצלמות לפיקוח. אלה דברים שאני אתייצב מאחריהם בכל הכוח. נשמור על הילדים שלנו".

ח״כ אופיר כץ, יוזם החוק, אמר: "הסרטונים שכולנו ראינו פשוט מזעזעים. זה נורא לראות את היקרים לנו מכל עוברים התעללות מהסוג הזה. הצעת החוק שלי באה לשים סוף לזה. כל מי שמתעללת תשב בכלא, לא פחות מכך, בלי קנסות ובלי עבודות שירות או מאסר על תנאי. מחובתנו לשמור על הילדים שלנו".

נתניהו מתייחס לחוק החמרה בענישה נגד מתעללים בחסרי ישע

הורי הילדים בגן ברמלה, בו על פי החשד בוצעה התעללות סדרתית בפעוטות, ממשיכים במקביל להלחם בתופעה הקשה של אלימות נגד ילדים. הם הפגינו גם מחוץ לדיון בבית המשפט היום (רביעי), והערב הם יקיימו הפגנה לאחר שצפו בסרטונים בפעם הראשונה. "למה? תראי תראי היא הורידה לו כאפה לפנים. אני בשוק פשוט לא ייאמן", אמר אליאור ספרני, אחד האבות בעת צפיית הסרטון.

פרשת ההתעללות ברמלה: אחת האימהות צופה בסרטון. צילום: אלון חכמון

הורי הילדים מהפעוטון ברמלה מספרים על התחושות לאחר הצפייה בסרטון. צילום: אלון חכמון

"הבטן שלנו מתהפכת", אמרה למעריב אחת האימהות, ג'ני אלבו, "אתה לא ישן בלילה, אתה לא מבין עד כמה זוועה. זה אגרוף לבטן וזה מפחיד אותי. חלק גדול ראיתי. את הסרטונים של הבת שלי החלטתי לא לראות. כשאתה רואה את הדפוס אתה רואה שזה לא פסח על אף אחד. הייתה שם אלימות שיטתית". 

הורי הפעוטות בגן ברמלה צופים לראשונה בסרטונים. צילום: אלון חכמון

אליאור ספרני, אחד האבות שנחשפו לסרטוני הפעוטות, אמר למעריב: "אני בשוק, אני בהלם. זהו, אני לא רוצה יותר לראות, לא מסוגל יותר. אני לא רוצה לראות את הילד שלי בפנים, אני לא יודע איך אגיב. אני מפחד". הורים אחרים שנחשפו לסרטונים אמרו למעריב: "תהיה רעידת אדמה היום, תתעוררו".
 
פרויקט מימון ההמונים של ההורים

אמש סיפרה אם לילדה בגן: "עצם העובדה שהסרטונים הותרו לצפייה מעוררת בהורים חשש, שכן התיאורים קשים להם מאוד. צפייה בכלל הסרטונים יכולה לתפוס אותם במצב קשה ביותר, מבלי יכולת להתמודד עם מה שיתגלה לעיניהם". 

במקביל, ההורים ממשיכים במסע גיוס המוני על מנת להילחם בתופעת האלימות במעונות וגני ילדים ולחייב התקנת מצלמות ולאשר את הפיקוח. מי שמוביל את החקיקה הוא חבר הכנסת אופיר כץ. נזכיר שמדובר באירוע שכבר תואר כ"חמור עשרות מונים" מפרשת כרמל מעודה.

בתוך כך, עו"ד סוזי עוזסיני ארניה ועו"ד ערן זמיר ממשרדה, המייצגים את מנהלת הגן ובעלה, מסרו: "כתב אישום יוגש ביום ראשון וחומר הראיות יימסר לנו לאחר הגשת כתב אישום. ואולם מהסרטונים שהופצו, מרשנו לא נצפו כמי שנקטו באלימות ולכן יש להבחין ביניהם לבין הסייעות שנצפות בסרטונים".

הסייעות החשודות בהתעללות - נירית שויד (מימין) ורוחמה סעד (משמאל) (צילום: פייסבוק)
הסייעות החשודות בהתעללות - נירית שויד (מימין) ורוחמה סעד (משמאל) (צילום: פייסבוק)

השופטת זוהר דיבון סגל אמרה בדיון להארכת מעצר החשודים בפרשה השבוע: "בעלת הגן נכחה וידעה באופן ברור על אלימות, ולכל הפחות הייתה אמורה לדעת על מקרי אלימות במצלמות. האלימות כללה הטחת הפעוטות על המזרנים, סטירות, מכות על חלקי הגוף השונים, השלכת אוכל על הצפה והשלכת חפצים. כל אלה הפכו לנורמה מקובלת ע"י צוות הגן ומדובר באלימות שלא דווחה. הגננת חשודה בנקיטת אלימות באופן ישיר כלפי פעוטות. אין להתעלם מכם שהיא הייתה נוכחת כשננקטה אלימות ע"י הסייעות כלפי הילדים, ואף הנחתה את צוות הגן לנקוט באלימות כלפי הפעוטות".