סגר מלא במסגרת הגל השני של התפשטות הקורונה עוד לא ירד מהפרק, כך עולה מפרסומים השבוע במעריב. לפי הדיווח, נתניהו ומקורביו דוחפים להטלת סגר בניגוד לדעתו של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו. בראיון  לגולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103FM הוא התייחס לדיווחים, ואמר כי הוא לא מרוצה מההגבלות הקיימות.  

גולן: פרופ' רוני גמזו, בוקר טוב. מספר המתים כל הזמן עולה, יש בתי חולים שמזהירים מאי ספיקה של המערכת, עד כמה אתה מודאג?
"בהחלט מדאיג, זה בהחלט נושא שאנחנו צריכים כל הזמן לעקוב אחריו. ברור שאנחנו עדיין לא באי ספיקה של המערכת. אני נפגשתי עם מנהלי בתי החולים לפני יומיים, וקיבלתי מהם חיזוק דווקא על כל המצב שלהם. צריך יותר לשים לב לחולים ה'סופר' קשים, אותם חולים שנמצאים בטיפול נמרץ וצריכים 'אקמו', אבל מבחינת כלל החולים הקשים והמונשמים, יש עדיין יכולת קליטה והחשיבות היא גם בוויסות בין בתי החולים באזורים השונים בארץ".

גולן: בגל הראשון הקשישים היו יותר חולים, בגל הזה אנחנו רואים תמונה אחרת?
"הגל הזה מתאפיין ביותר צעירים וגם מתוך הקשים אנחנו רואים יותר גילים צעירים, דבר שהופך את הטיפול לפעמים דווקא ליותר מורכב. כי אתה צריך לעיתים להשתמש בטכנולוגיות, במצבים שכאלו זמן הטיפול לפעמים מתארך, אנחנו רואים את זה. אבל צריך לזכור, רוב החולים הקשים במיוחד הקשים הצעירים - מחלימים מגיעים למצב קל. הטיפול בארץ בהקשר הזה הוא בין הטובים בעולם אם לא הטוב ביותר".

נתניהו מסמן מטרה בדרך לחיסון לקורונה. צילום: לע"

ענת: אתה תומך בשיטת הרמזור ורה"מ בעד סגר. יש ביניכם הבדל מהותי בגישות.
"כל הסיפור בתקשורת על הבדל בין הגישה שלי לגישה של המל"ל ורה"מ הוא באמת לא נכון. כולנו רוצים להקטין את התחלואה, כולנו מודאגים, הקטנו את התחלואה במעט, שבוע אחר שבוע במעט - אנחנו לא מרוצים מזה. זה עדיין מספרים שבסופו של דבר מתורגמים לחולים בתוך בתי החולים, ולתחושה של האטה, חרדה, גם בציבור. אנחנו כן רוצים לעשות הכול כדי להפחית את התחלואה, אף אחד לא רוצה סגר. המילה הזאת הפכה להיות מילה מאוד קשה ומפחידה. אנחנו רוצים ריסון המגעים שיוצרים הידבקות על ידי הקפדה על מסכה, ריחוק פיזי וכיו"ב".

"חלק מריסון המגעים זה הגבלות, ההגבלות שאנחנו עושים כרגע בתוך מבנה ומחוץ למבנה לא מספיק עוזרות לנו בהקטנת התחלואה. אפשר לראות את זה, זה לא יורד מספיק מהר. נגיע לעוד הגבלות אולי אבל לא לסגר. המילה הזאת חושבים: 'הולכים לסגור אותי בבית' - לא חושבים על זה. אנחנו רוצים לחזק את הכלכלה, להחזיר את הנורמליות, אבל חייבים להבין שכדי לעשות את זה צריך להוריד את התחלואה, איך? הגישה שלנו, גם שלי, היא גישה שקודם כל להשתמש בכל האמצעים ללא הגבלות נוספת, ללא סגר. אבל זה לוקח זמן, תהליך בניית גדיעת השרשראות שצה"ל עושה כרגע לוקח עוד שבוע - 3 שבועות, ניהול הערים האדומות באופן שיוריד את התחלואה ייקח זמן, שבועיים-שלושה. כל הדברים הללו לוקחים זמן. אנחנו חייבים את הזמן ולכן אנחנו עסוקים בחיזוק בתי החולים".

גולן: יש נתונים על הדבקות בהפגנות?
"נתונים מדויקים אין, יש לי היגיון בריא. כשאנחנו אומרים למנוע התקהלויות ולעשות ריחוק פיזי ואני רואה שלפעמים התקהלות כזו, חתונה או הפגנה או דברים כאלו - זה לא קורה, אני חושש מהדבקות. נתונים מדויקים על הדברים הללו קשה לומר כי אנשים לא היו רק בהפגנה, הם היו במסעדה ולפעמים בחוף הים, אז לדעת איפה בדיוק נדבק - אנחנו לא תמיד יודעים. אבל התקהלות כזו לאל הגנה לאל ריחוק פיזי בהחלט יכולה לגרום להדבקה. מבחינת האקט הדמוקרטי, אני לא חושב שסגר מונע הפגנות. המושג סגר שכולם משתמשים בו כאילו נועלים את כולם בבית זה לא המקום לא השאיפה, השאיפה העיקרית זה להקטין את ההתקהלויות, לסגור מספר עסקים או פעילויות במשק שיוצרים את האינטראקציה, אני לא שם כרגע. אני אומר לאזרחי מדינת ישראל - אנחנו משתדלים מאוד שלא, אני נאבק שלא, עושה את הכול כדי להקטין את התחלואה בכול דרך אחרת. אבל נזכור שכל העולם כדי להקטין את התחלואה כמו בישראל עשה סגרים כאלו. אז אני משתדל מאוד לא להגיע לשם, זו אחריות של כולנו".

ענת: הייתה לך גישה הרבה יותר מקבלה עוד לפני המינוי.
"ניהול הקורונה בכול מדינה צריך להיות לא רק ניהול רפואי, אני אמנם מנהל בית חולים אבל אמרתי 'שימו לב המחירים כאן של חברה וכלכלה מאוד משמעותיים'. לכן, 'כל הזמן תאזנו את הצעדים למול הרפואה, את הרפואה מול הכלכלה'. אם  מישהו ראה בזה גישה מקלה, מצטער - אני רואה בזה גישה מאזנת".

ענת: פתיחת שנת הלימודים, עמדתך?
"הסיפור הוא מאוד מורכב, כולנו רוצים לפתוח את שנת הלימודים, אנחנו צריכים גם להסתכל על התחלואה. יש הבדל בין גילים, בין הגילים צעירים וחטיבה עליונה, לחטיבה עליונה יש פוטנציאל הדבקה יותר גבוה, אולי דומה לאנשים מבוגרים. יש לנו מספיק עדויות ומומחים, החלטה בסופו של דבר היא של שר החינוך וממשלת ישראל, נשב איתו, נעביר את הנתונים, יחד איתי נקבל את ההחלטה ונמליץ למשרד החינוך, הממשלה צריכה להכריע. אנחנו צריכים לקבל את ההחלטה מהר, כבר השבוע ולא לחכות, כי ההורים רוצים וודאות. באופן אישי, אני חושב שבאמת אין בעיה בכיתות הנמוכות ובגנים, מעבר לכך צריך להסתכל ולחשוב. הייתי רוצה לעשות את זה בדיון עם שר החינוך ומשרד החינוך". 

גולן: איכוני השב"כ, אפליקציית מגן 2 לא מצליחה. אולי לוותר?
"במצב בו החקירות האפידמיולוגית ואיתור המגעים שלנו לא עובד טוב, ואנחנו מעבירים הכול לצה"ל ויש לנו הידבקויות שיכולנו למנוע אותן על ידי מהירות יותר גדולה, בידוד מגעים - התזמון כאן הוא דבר קריטי. אז בשביל הזה כל עוד לא הקמנו את המערכת בצה"ל, אנחנו נעזרים באיכוני השב"כ, שעוזרים לנו לאתר אנשים שצריכים להיכנס לבידוד ומונעים הידבקויות. נצטרך לבחון מחדש את היתרון שלהם כאשר מערכת גדיעת השרשראות תהיה הרבה יותר יעילה". 

ענת: נשיא רוסיה אמר שהם הצליחו לייצר חיסון בשיתוף פעולה עם ישראל, מה ידוע לך.
"באמת לא מכיר, כל היום הייתי עסוק רק בעבודה, ולא היה לי אפילו צ'אנס לצלול לתוך הסיפור הזה".

ענת: לסיום, אם החלטות יתקבלו בניגוד לעמדתך, תתפטר?
"החלטות מהותיות שאני ארגיש שמסכנות את המאבק שלנו בקורונה, בהחלט כן. אני לא אדם שעוזב תפקידים, אני נאבק מאבק מר כדי לשכנע, בד"כ מצליח לשכנע, בד"כ מצליח למצוא את הפרטנרים שיתמכו בי במצבים כאלו. אני מבטיח שאעשה הכול באותם צמתים כדי למנוע החלטות לא נכונות. את הקורונה צריך לנהל תוך החלטות מקצועיות אני איש מקצוע עד כה ראיתי שיתוף פעולה מלא, אנשים שמעו לי, לא עקפו אותי, אני חושב שככה זה ימשיך. אם אקלע למצבים כאלו, תאמינו לי - אני אאבק".