מנכ"לית מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, שוחחה הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על הרעש הגדול שהחל סביב ההטרדות המיניות שחווה שרה נתניהו, ועל התלונה שהגישה במשטרה. " זה עבר כל גבול, התבטאות שלחלוטין אינה במקומה. פשוט גם המילים שם איומות נוראיות", והצהירה: "זה לא מעניין בכלל ההיבטים הפוליטיים ואל תנסה להכניס אותי לקופסאות האלה. אני לא רוצה שגברים במדינת ישראל יתייחסו לנשים בצורה מיזוגנית ובצורה מינית ובוטה ומעליבה, לא במילים ולא במעשים". 

שרה נתניהו: "אני אישה מוכה וילדיי הם ילדים מוכים"

המחאה נגד שרה נתניהו. צילום: באדיבות באזנט. לעמוד באזנט בפייסבוק

איפה אתם?
"מה זאת אומרת? לא הבנתי את השאלה".

התקפות על שרה נתניהו, בטוויטר, פגיעות מיניות ומשום מה כל ארגוני הנשים והפמיניסטיות שותקים.
"נראה לי שלא עשיתם את העבודה התחקירנית הבסיסית שלכם. חשבתי שאתם מתקשרים בגלל המכתב שהוצאנו ליועמ"ש בעניין הזה".

מתי?
"הוצאנו ב-9 באוגוסט. חשבתי שעל זה אתה מתקשר".

לפני 3 ימים.
"נכון".

נו בסדר, אחרי הסערה הציבורית.
"במקום להגיד 'סליחה, לא עשינו תחקיר'. אנחנו ארגון שעוסק כל יום בלעזור ולטפל ולהיאבק גם ברמה האישית, וגם ברמה המערכתית. נשים וגברים שעוברים פגיעות מיניות, דברים איומים ביותר, זה מה שאנחנו עושות. מרכזי הסיוע שלנו הם התנדבותיים, שעד עכשיו לא קיבלו את תקציבי המדינה שמגיעים להם, ועל זה היינו בכנסת אתמול. יש לנו אלפי מתנדבות ומתנדבים והמרכזים פועלים ברמה המערכתית, מכיוון שמבחינתנו האמירה הזאת הייתה אמירה בלתי מתקבלת על הדעת. אמירה שפשוט של אלימות מינית, של הטרדות מיניות. פנינו ליועמ"ש בדרישה לחקור את מי שעשה את זה".

על מה את מדברת?
"אני מדברת על הטוויטר, אתה בטח לא רוצה שאחזור על זה ברדיו".

רה"מ חזר על זה במכתב ליועמ"ש, לא הבנתי מה עבר לו בראש; ינון: מתי הבנת?
"אתה תמיד מחפש במקום הלא נכון. אני רוצה להעמיד אותך על מקומך. באמת, אתה מחפש במקומות שאין לך מה לחפש בהם. אנחנו ארגון נשים שהתפקיד שלנו, החזון שלנו והשאיפה שלנו כל היום והלילה - לעזור לאנשים שעוברים את אחת הטרגדיות הכי קשות בחיים. אלימות מינית וניצול אב את הבת שלו, או אונס של אישה של גבר שתוקף אותה, אנחנו רואים את היום שאחרי, את הנשים שאחרי, ואת הטרגדיות האישיות. כל פעם מחדש מנסה לחפש אצלנו היבטים פוליטיים? שמתקשרת אלינו בטלפון אישה או בחור שאומרים כך וכך קרה לי, ועשו לי, אנחנו מנסות לעזור ברמה הציבורית והמשפטית".

אין לי ספק שאתן עושות את עבודתכן נאמנה.
"בהקשר של שרה נתניהו - זה עבר כל גבול, התבטאות שלחלוטין אינה במקומה. פשוט גם המילים שם איומות נוראיות, אי אפשר לעבור על זה לסדר היום לכן עשינו את זה".

ברור שזה עניין אישי ביום-יום. ברמה המערכתית הוצאתם מאוחר את הפניה ליועמ"ש. בתחושה שלי.
"אתה אומר 'הוצאתם מאוחר', אתה מממן אותנו? תורם לנו? אנחנו ארגון שכולו ממומן על ידי אנשים טובים שאכפת להם מהנושא. אנחנו עושות את מיטב יכולתנו, יש לנו אין סוף אנשים לסייע להם. אתה אל תתחיל להגיד לי שהוצאתי שלשום או יום לפני, נו באמת. כאב לבנות שבטוח רוצה להגן על הבנות שלו".

אין לי בנות.
"אוקיי".

זה יפה שהוצאתם את המכתב. אני אומר באופן כללי. זהבה גלאון צחקה על זה.
"אני לא זהבה גלאון שאני מאוד מעריכה אותה, וגם היא ראיתי שלפני 15-10 שנה טומי לפיד ירד עליה ואמר לה משהו על המקצוע שהיא עוסקת בו, כאמירה מיזוגנית ומגעילה שהייתה לפני הרבה שנים. אני מתייחסת למה שהיה וזה לא מעניין בכלל ההיבטים הפוליטיים ואל תנסה להכניס אותי לקופסאות האלה. אני לא רוצה שגברים במדינת ישראל יתייחסו לנשים בצורה מיזוגנית ובצורה מינית ובוטה ומעליבה, לא במילים ולא במעשים".

בשרה אי אפשר לפגוע לעומת הנפגעות שמתקשרות לקו החם. הם בקטע של להיעלב, כמה הם מסכנים; את לא גינית את הזלזול של זהבה גלאון על הפגיעה.
"אני באמת אומרת לך, אני רוצה שאתה באמת תבוא ותראה את העולם שאני מתעסקת איתו. תראה מה זה להתעסק ולעזור לאנשים שהחיים שלהם קורסים".

את מדברת מהמקום שנוח לך, לא ענית אם את מגנה את מה שזהבה גלאון עשתה.
"המקום שלי, בגלל זה אני קיימת ובגלל זה אנשים תורמים, אני מתעסקת בדברים נוראיים, אדירים, וגדולים שקורים, גם ציבוריים, ולא מתעסקת מי אמר למי מה. כאן הייתה אמירה קיצונית".

אני בעד שתעשה יום במרכזי הסיוע.
"אני יכולה להזמין אותך עכשיו בשידור חי ברדיו?"

אז אורית יכולה לספר שאני הבאתי אותה לוואלה בזמנו.
"אני מזמינה אותך לבקר במרכז שקרוב לאזור המגורים שלך".

אין לי וויכוח על הפעולות שאתם עושים. אני רק אומר שבסוף יש עניינים של פמיניזם ופוליטיקה.
"אנחנו הגבנו כי מבחינתנו זו הייתה אמירה בוטה שאסור היה שתיאמר".

תנסי להגיד שההתבטאות של גלאון לא הייתה במקום.
"כל גבר שמעז להטריד מינית אישה או לאנוס אישה וכל בוס שנוגע ומלטף את הישבן, על זה תוציא ממני את כל המילים. כי בזה אני מתעסקת".

אבל אם זה היה ח"כ מיקי זוהר היה יותר קל לגנות.
"אני לא מתעסקת בדברים האלה, אני עוזרת לנשים וגברים שעוברים אלימות מינית ומנסים לחזור ולהתמודד עם כל ההשלכות של הטראומה, בזה אני עוזרת. אני רוצה שתפגוש ותבין מה לוקח לנו את כל זמן העבודה, במה אנחנו עוסקות. מה שלצערי הרב מדינת ישראל לא עושה. אתמול היינו בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת להשיג תוכנית לאומית למניעת אלימות מינית, ואפילו את כמה המיליונים הבודדים המסכנים שנותנים למרכזי הסיוע - גם הכסף הזה לא הגיע".