שר המשפטים אבי ניסנקורן הפיץ היום (רביעי) את תזכיר החוק שגיבש לקביעת עונש מינימום של מאסר על אדם שיורשע בעבירת התעללות בפעוט ובחסר ישע. בנוסף, החוק החדש יכפיל את הענישה בגין תקיפת פעוט גם במקרה שבו לא נגרמה חבלה לגופו של הנפגע. במקביל, הכריז שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים איציק שמולי, על מבצע אכיפה חסר תקדים בהיקפו במסגרתו יגויסו עשרות פקחים ויבוצעו ביקורות פתע באלפי מסגרות ברחבי הארץ וכן יביא השר ליישום חוק המצלמות וחוק הפיקוח ללא כל דיחוי. 

בתקופה האחרונה התפרסמו תיעודים קשים של התעללות אכזרית בפעוטות על ידי מטפלות ומטפלים. למרות חומרת המעשים, הכרעות דין רבות הנגזרות על מורשעים נחשבות למקלות ומעוררות ביקורת ציבורית עזה. חלק מן המטפלים שפגעו בפעוטות אף הורשו לחזור ולעבוד בקרבתם. המהלך המקיף שמובילים כעת שרי המשפטים והרווחה נועד להגביר את ההרתעה ולחזק את ביטחונם של ההורים המפקידים את היקר להם בפעוטונים ובגנים.

פרשת ההתעללות ברמלה: סרטונים ממצלמות אבטחה

החוק שהציג השר ניסנקורן ויקודם בהליך חקיקה מזורז, יחייב כאמור את בתי המשפט להטיל עונש מאסר על מטפלת או מטפל שיורשעו בהתעללות. בנוסף, על פי החוק החדש, תקיפת פעוט בידי האחראים עליו תוגדר כתקיפה בנסיבות מחמירות גם אם לא הותירה חבלת גוף, והענישה בגין עבירה זו תוכפל משנתיים לארבע שנים. חוק מאסר מינימום יובא לאישור הממשלה כהוראת שעה לחמש שנים, וזאת על מנת לבחון את יעילותו. אם יתברר כי ההרתעה הנדרשת לא תושג, ניתן יהיה להחמיר את רף הענישה. 

כחלק מהמהלך המקיף, הכריז השר איציק שמולי כי משרד העבודה והרווחה יפתח במבצע רחב היקף של ביקורות פתע במסגרות השונות החל מחודש ספטמבר. במבצע מתוכננת ביקורת באלפי מסגרות, ולטובת המבצע יעמדו מפקחים מכלל זרוע העבודה ויגויסו מפקחים נוספים. החוק שעבר את אישור הכנסת לפני כשנה מחייב התקנת מצלמות בכל מעונות היום והפעוטונים ברחבי הארץ למעט במסגרות שבהן יותר מ70% מההורים מתנגדים לכך.   

השרים ניסנקורן ושמולי אמרו: "הפקרות העבר תיפסק כאן ועכשיו. תופעת ההתעללות בפעוטות חסרי ישע היא פשע מתועב שעלינו להילחם בו מלחמת חורמה עד שייעקר מן השורש. אנו מחויבים לדאוג לכך שההורים יוכלו לנשום לרווחה כאשר הם שולחים את היקר להם מכל למעונות. ננהל מאבק עיקש בתופעה האיומה הזו, בכל הכלים העומדים לרשותנו ולא נרפה עד למיגורה. החמרת הענישה נגד המתעללים, מבצע אכיפה חסר תקדים בהיקפו ויישום חוק הפיקוח וחוק המצלמות ללא כל דיחוי, ישלחו מסר ברור כי במדינת ישראל תהיה אפס סובלנות כלפי המתעללים. אנו נחושים לקדם את המהלך בהליך מזורז ומקווים לשיתוף פעולה מרבי מצד שאר חברי הממשלה. נשים סוף להזנחה ארוכת השנים שגבתה וגובה מחיר יקר ממאות משפחות בישראל".