אחרי הפיצוץ בנמל ביירות, ארה"ב שוקלת להטיל סנקציות חדשות על לבנון - כך פורסם היום (רביעי) ב"וול סטריט ג'ורנל". לפי הפרסום, ממשל טראמפ מתכוון להטיל סנקציות חדשות על פוליטיקאים ואנשי עסקים לבנונים הנחשבים לבעלי ברית של חיזבאללה.

מטרת הסנקציות היא להחליש את כוחו של חזבאללה, במצב החדש שנוצר בלבנון בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות. אחד הגורמים שהאיצו את הצורך בחידוש הטלת הסנקציות הוא התפטרות הממשלה הלבנונית, מצב שמאפשר שימוש בסנקציות כדי להשפיע על הרכב הממשלה החדשה. לפי הדיווח, אחד מהבכירים עליהם יוטלו הסנקציות הוא ג'בראן באסיל, שר החוץ הלבנוני לשעבר וחתנו של הנשיא מישל עאון.

לפי גורמים רשמיים בארה"ב ואחרים שמעורים בפרטי התוכנית, ממשל טראמפ מתכונן להטיל סנקציות נגד שחיתות נגד פוליטיקאים ואנשי עסקים לבנונים בולטים במטרה להחליש את השפעת חיזבאללה ביום שאחרי הפיצוץ בנמל ביירות בשבוע שעבר. הנשיא טראמפ השתמש בסנקציות ככלי מרכזי בקמפיין "מקסימום לחץ" שהוביל כנגד איראן. כעת, ישנם קולות בממשל טראמפ שרוצים לראות את הבית הלבן מפעיל לחץ גם על לבנון. 

לדברי הגורמים, מדובר בהזדמנות לתקוע טריז בין חיזבאללה לבין בעלי בריתו הלבנונים, כחלק ממאמץ מרחב יותר להכיל את ארגן הטרור השיעי שמגובה על ידי איראן. חיזבאללה היה חלק מהקואליציה בלבנון במשך יותר מעשור ומהווה את הסיכון האזורי הגדול ביותר לישראל, שהפציצה כוחות חיזבאללה בסוריה בלבנון כדי למנוע ממנו לצבור טילים מתקדמים. 

הפיצוץ בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
הפיצוץ בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

"אני לא רואה איך ניתן להגיב לאירוע מהסוג הזה באופן אחר מלבד 'מקסימום לחץ'", אמר אחד הגורמים. גורמים אחרים אמרו כי הם רוצים לפעול במהירות כך שהסנקציות יעבירו מסר, לפיו לבנון צריכה לשנות מסלול לפני שהיא מבקשת מיליארדי דולרים בסיוע בינלאומי לשיקום ביירות.

כזכור, ביירות ניצבת בפני מסע שייקום מאיים אחרי ש-2,750 טונות של דשן מתנדף שאוחסנו בנמל במשך שנים גרמו לאחד הפיצוצים הלא-גרעיניים הגדולים ביותר בהיסטוריה, שהחריב שכונות שלמות. הממשלה הלבנונית בת השמונה חודשים נאלצה לפרוש בעקבות מחאות הענק שפרצו אחרי הפיצוץ, ויצרה מחלוקת חדשה בנוגע לזהות ההנהגה החדשה של המדינה. 

גורמים רשמיים בארה"ב אמרו כי על ידי הטלת סנקציות על אישים שנבחרו בקפידה, הם שואפים לעצב את הממשלה החדשה עם שני יעדים עיקריים: להכריח את הפוליטיקאים בלבנון להתמקד במגפת השחיתות שכרסמה את המדינה ולהבטיח שחיזבאללה לא ישמור על אחיזתו בהחלטות הממשלה.

אולם, בעוד ארה"ב רואה באווירה הפוליטית הזדמנות ייחודית להטלת סנקציות שיניעו את לבנון, היעילות של סנקציות כלכליות כאלו הוכחה כחמקמקה. תוכניות הסנקציות הקיימות של הממשל נגד חיזבאללה, כמו אלה נגד איראן וונצואלה, גבו ממדינות אלו מחיר כלכלי אך לא שברו את אחיזתן הפוליטית בכוח.

"חלקנו מקווים שנוכל סוף סוף לנצל את המצב כדי לטלטל את העניינים בקרב האליטות הפוליטיות שם", אמר גורם בכיר בארה"ב שמתמחה במזרח התיכון. "נראה לי כי המחאה העממית הזועמת, יחד עם לחץ חיצוני שחושב בקפידה, יכולים לכפות שינויים גדולים באופן שבו האליטות מנהלות את עסקיהן הפוליטיים, שלא לדבר הכלכליים, ביחס לחיזבאללה".

ההפגנות בלבנון (צילום: AFP via Getty Images)
ההפגנות בלבנון (צילום: AFP via Getty Images)

הפיצוץ בשבוע שעבר מצטרף לבעיות מורכבות נוספות שדחפו את לבנון אל הסף להפוך למדינה כושלת. חודשים של משא ומתן עם קרן המטבע הבינלאומית על חילוץ לא הגיעו לשום מקום, במידה רבה מכיוון שהממשלה לא הצליחה לאשר את השינויים הכלכליים, הפיננסיים והמשפטיים ההכרחיים, לפי הקרן, לטיפול בשחיתות המערכתית. המטבע הלבנוני איבד למעלה מ- 80% מערכו תוך חודשים ספורים, והפך משכורות מעמד-בינוני נוחות לסכומים מגוחכים. ההיפר-אינפלציה מקשה על אזרחי לבנון לקנות מצרכים בסיסיים והפסקות חשמל נמשכות עד 22 שעות ביממה.

למרות שהרשויות בלבנון ובמקומות אחרים לא קיבלו אחריות לפיצוץ, רבים מהלבנונים אומרים כי השחיתות הפוליטית טיפחה את הסביבה שאפשרה זאת.

בכירים בארה"ב אומרים כי הם רוצים לנצל את התגובה הפוליטית בכדי לעצב ממשלה טכנוקרטית חדשה שמוכנה להתמודד עם השחיתות, חוסר השקיפות וחוסר לקיחת האחריות, שמאפשרים למימון הטרור ולהלבנת הון לשגשג במדינה. בלבנון מתייחסים בציניות רבה ליכולתה של כל ממשלה חדשה לבצע שינויים. הממשלה שהתפטרה השבוע הייתה אמורה להיות קואליציה טכנוקרטית, אך מעולם לא הצליחה לקדם רפורמות.

מעבר לסנקציות, ממשל טראמפ מתכנן למנף מיליארדי דולרים במימון הצרכים של ביירות כדי להתניע את הכלכלה הכושלת. ארה"ב היא בעלת המניות החזקה ביותר של קרן המטבע הבינלאומית, ומנכ"ל משרד האוצר לעניינים בינלאומיים לשעבר, דיוויד מלפס, עומד בראש הבנק העולמי, שמתכנן להעביר סיוע בינלאומי ללבנון.

ההרס בלבנון (צילום: REUTERS/Issam Abdallah)
ההרס בלבנון (צילום: REUTERS/Issam Abdallah)

בעוד ממשל טראמפ רואה במשבר הפוליטי הזדמנות להעביר רפורמות נגד שחיתות, ביטול השפעתו של חיזבאללה בלבנון הא אחד היעדים ארוכי הטווח באג'נדת מדיניות החוץ של וושינגטון. גורמים במערב אמרו כי "השחיתות המערכית אפשרה לחיזבאללה לבסס את שליטתו במערכות הכספיות והפוליטיות של לבנון".

גורם בכיר בממשל אמר כי "כדי להתמודד עם השחיתות בלבנון, אתה זקוק לממשלה שמוכנה ומסוגלת גם ... להגביר את השקיפות והאחריות ביחס לפעולות הממשלתיות והכספים". 

במהלך השנים האחרונות ארה"ב הטילה סנקציות על בכירי חיזבאללה ואנשי העסקים שלכאורה הם בעלי ממון מרכזי בקבוצה. לאחרונה אף הוטלו לראשונה סנקציות על חלק מבני הברית של חיזבאללה בממשלת לבנון, אולם גורמים בממשל חושבים כי הסביבה הפוליטית הלבנונית הנכחית הינה נוחה יותר להשפעת סנקציות. 

גורמים רשמיים בארה"ב אומרים כי הברית של חיזבאללה עם איראן מתדלקת את חוסר היציבות בלבנון ובכל האזור. לפי הגורמים, חיזבאללה מסתמך מאוד על פיקוח חלש על הכלכלה והמערכת הפיננסית כדי לממן את פעילותו מפעילות בלתי חוקית, ולכן מעוניין לשמור על מערכת פוליטית חלשה שהוא יכול לשלוט בה.

מפגינים בלבנון (צילום: רויטרס)
מפגינים בלבנון (צילום: רויטרס)

הסנקציות - המופעלות תחת סמכויות שנועדו להעניש עבירות על זכויות אדם, ניצול ושחיתות - מקפיאות את כל הנכסים שנמצאים בשטח השיפוט האמריקאי ומונעות מהם כניסה לארה"ב. הן יכולות גם לסייע בהגבלת השחיתות ומימון הטרור, מאחר שבנקים בינלאומיים, שותפי סחר וממשלות נוהגות להימנע ממגעים עם מי שמופיעים ברשימה השחורה של ארה"ב. 

כעת ממשל טראמפ מקיים דיונים לקביעת יעדי הסנקציות החדשים ומידת יעילותם לקידום המטרות האמריקאיות. אחד היעדים שנשקלים הוא ג'בראן באסיל, שר החוץ לשעבר, חתנו של נשיא לבנון מישל אעון, ואחד מבעלי הברית של חיזבאללה. "היה צריך להטיל סנקציות על ג'בראן באסיל לפני שנים רבות", אמר ג'פרי פלטמן, שכיהן כשגריר ארה"ב בלבנון תחת הנשיא ג'ורג' בוש, בהודעת דוא"ל שכתב. "אף אחד לא עשה יותר ממנו כדי לאפשר לחיזבאללה את השפעת היתר הפוליטית שהוא מחזיק בלבנון, בכדי לתת למיליציה השיעית הממומנת על ידי איראן סיפור-כיסוי נוצרי". מלשכתו של בסיל לא התקבלה תגובה. 

בפגישות האחרונות, על פי אנשים שמעורים בפרטי הדיונים, ארה"ב שוקלת שמות של פוליטיקאים ואנשי עסקים המקורבים לבסיל כיעדים אפשריים לסנקציות. מעבר לבעלי הברית של חיזבאללה, ארה"ב בוחנת אפשרות להטיל סנקציות על אחרים החשודים בשחיתות, כולל כמה אנשים מקורבים לסעד חרירי, שהתפטר מתפקיד ראש הממשלה באוקטובר האחרון, לאחר שבועות של הפגנות אנטי-ממשלתיות שהיו ברובן שלוות. עמדת ארה"ב היא כי "לא נכה בראש, נכה קודם בברכיים", סיכם אחד הגורמים שעודכנו בפרטי התוכנית המתפתחת.