מבית המשוגעים הפוליטי של מדינת ישראל, שם אין אף צדיק וצודק, אני רוצה לעבור ללבנון השכנה החרבה, הרקובה, שתמשיך להיות כך ואף יותר. חמש נקודות להבנת המצב: האחת, הפיצוץ היה אדיר, הרעיש את העולם. הנזק האמיתי הוא הרס מוחלט של נמל ביירות, המשמש כמעט לכל היבוא ללבנון, והרס המרכז המסחרי של העיר המוחזק ברובו המכריע על ידי אוכלוסייה סונית. כל זה על רקע מצב שבו לבנון כולה מצויה בחשיכה, כמעט בלי מזגנים, בלי מקררים, בגלל שאין אנרגיה לחשמל; עם חצי מהאוכלוסייה מתחת לקו העוני, עם ממשלה לא מתפקדת שפשטה את הרגל, עם לירה לבנונית שצללה לתהומות, בלי מטבע זר, עם אנרכיה. על כל אלו באה הקטסטרופה של הפיצוץ. עוד אחת משורה ארוכה של קטסטרופות שירדו על המדינה הזאת, ששרדה אותן.

השנייה, לבנון היא מדינה שהמציאו אותה, כמו שהמציאו את סוריה, עיראק וירדן; אין דבר כזה לאום לבנוני המפעיל מערכת מדינתית מודרנית. זאת יותר מדינת כנופיות מאפיה, כשהמשפחות הרצחניות בראשן. זה לא בא משמיים, זה בא מתוך האוכלוסייה היושבת בטריטוריה הלבנונית בשתי נקודות זמן: לפני 100 שנה הצרפתים, בלחץ הנוצרים המרונים, ששלטו באוטונומיה משלהם בגב הר הלבנון, יצרו טריטוריה של דרום לבנון, העיר ביירות, אזור טריפולי ובקעת הלבנון.

בכך יצרו את "לבנון הגדולה", בגבולות של היום, שבה היה לנוצרים רוב זעום. הרוב הזה הלך ונעלם עם הזמן. נקודת הזמן השנייה הייתה ב־1943, ערב העצמאות, כאשר ראשי העדות הגדולות (נוצרים, מוסלמים סונים ומוסלמים שיעים) כרתו את "האמנה הלאומית". הלב שלה: בלבנון יהיה משטר של עדות; כל מערכת השלטון, האדמיניסטרציה והפרלמנט יהיו בנויים על פי מפתח עדתי. העדה היא חזות הכל ומקור ההזדהות המרכזי. כאן קבור הכלב של אסונה של לבנון: שחיתות, נפוטיזם, אי־תפקוד, רציחות, בגידות, צמיחת משפחות פשע עדתיות, וכמובן פתיחת חלל גדול להתערבות גורמי חוץ.

השלישית, אף עדה לא יכלה להיות דומיננטית במערכת הפנימית הלבנונית בלי תמיכה של מעצמה זרה. בעבר הרחוק צרפת תמכה בנוצרים, אך בשעת מבחן זרקה אותם לכלבים; סעודיה תמכה בכסף רב בסונים. מי שידעה לנצל בצורה הטובה ביותר את משטר העדות הייתה איראן. היא זאת שהקימה בעדה השיעית את ארגון חיזבאללה, ושפכה עליו לא רק כסף אלא חימוש, אימון והדרכה, והפכה אותו לכוח צבאי חזק, ולבעל יכולת להקים מוסדות מדינתיים משלו (מוסדות בריאות, חינוך, רווחה, תקשורת). איראן בנתה את הכוח הצבאי של חיזבאללה נגד ישראל, לא כדי שישתלט על שאר העדות בלבנון. זה כמעט 20 שנה חיזבאללה הוא חלק מממשלת לבנון (גם במלחמת לבנון השנייה) ושותפה למשטר העדות הלבנוני.

הרביעית, מה רוצים המפגינים בחוצות ביירות ומי הם? רובם סונים, ומטרתם המוצהרת היא לבטל את משטר העדות. מהפכה של ממש. זה לא יעלה בידם, כי החסידים הגדולים ביותר של משטר העדות, קרי הסטטוס קוו, הם חיזבאללה ואיראן שמאחוריו. כמובן שגם הנוצרים והדרוזים יתנגדו לכך. יהיה הרבה רעש, בחירות, ממשלה חדשה, ומשטר העדות יימשך.

החמישית, לגבי ישראל, יש צורך לשנות את האסטרטגיה: לא להפריד את חיזבאללה מממשלת לבנון. חיזבאללה הוא ממשלת לבנון.