לקראת סבב הסלמה נוסף? המתיחות בדרום נמשכת, ובמערכת הביטחון מעריכים שגם בימים הקרובים יוסיף חמאס לשגר בלוני תבערה לעבר העוטף. בצבא נערכים להסלמה ביטחונית ולחידוש ירי רקטות מהרצועה. סוללות כיפת ברזל הוצבו בפריסה נרחבת בדרום לקראת אפשרות של הסלמה.

גם לאחר תקיפות חיל האוויר בעזה בלילה שבין שלישי לרביעי נמשך שיגור בלוני התבערה אל העוטף, ואלה הציתו לפחות 12 שריפות בשטחי המועצות האזוריות חוף אשקלון ואשכול.

שריפה שפרצה בעוטף כתוצאה משיגור בלוני תבערה (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז דרום)
שריפה שפרצה בעוטף כתוצאה משיגור בלוני תבערה (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז דרום)

המסר שמעביר חמאס לישראל הוא שהם לא מתכוונים לעצור את היחידות המשגרות את הבלונים ושהמגמה צפויה להימשך. הדילמה שבפני ישראל כרגע היא האם להחריף את עוצמת התגובה והתקיפות ברצועה, שעד עכשיו בוצעו בצורה מאופקת. בצה"ל כאמור מעריכים ששיגור הבלונים מהרצועה יימשך, וכי חמאס מעוניין להמשיך להפעיל לחץ על ישראל כדי לקבל הקלות בסגר על רצועת עזה. מאחורי הקלעים מנסים המצרים והקטארים לתווך ולהרגיע את השטח, אבל ההערכה המרכזית כרגע היא שבתמונת המצב הזאת קיים סיכוי גבוה שהאירועים האחרונים יובילו להסלמה חמורה יותר בין ישראל לחמאס.

בלילה שבין שלישי לרביעי תקפו מטוסים ומסוקי קרב יעדים של חמאס ברצועת עזה, בהם מתחם צבאי ופירי כניסה של מתקנים קרקעיים. במקביל, תקפו טנקים של צה"ל מספר עמדות תצפית של חמאס הסמוכות לגדר. התקיפות מכוונות נגד יעדים של חמאס, אבל צה"ל פועל במדיניות של פגיעה בתשתיות מבלי לפגוע בפעילי הארגון בשלב הזה, בניסיון שלא להגיע לעימות משמעותי יותר. כך או כך, במערכת הביטחון מעריכים כי ככל שיימשך רצף השריפות בעוטף גם בימים הקרובים, כך גם גובר הסיכוי לסבב הסלמה של ישראל מול עזה.

פעילי חמאס ברצועת עזה (צילום: רויטרס)
פעילי חמאס ברצועת עזה (צילום: רויטרס)

אתמול במהלך התקיפות התרחשה תקלה טכנית, כאשר טיל ששוגר ממסוק קרב לעבר מטרה בעזה נפל באחד היישובים במועצה האזורית אשכול, סמוך לרפת, וגרם לנזק קל מאוד לאחד ממבני העגלים.

מסיבה שאינה ברורה עדיין, הטיל שנורה מהמסוק לא התביית לעבר המטרה שאליה שוגר ונפל בשטח ישראל, אך לא התפוצץ. כוחות הביטחון סילקו את נפל הטיל שחדר לאדמה, ובימים הקרובים מומחי תחמושת יבדקו את הנפל, כדי לנתח את הגורם לתקלה הנדירה.

מסוק אפאצ'י (צילום: עופר זידון, פלאש 90)
מסוק אפאצ'י (צילום: עופר זידון, פלאש 90)

בחיל האוויר בוחרים בדרך כלל בשיגור של תחמושת ופתיחה באש במיקומים שבהם לא נשקפת סכנה לאזורים מיושבים בשטחנו במקרה של תקלה טכנית. לכן סביר להניח שגם בחירת נקודת הירי לעבר רצועת עזה מעל אזור מיושב בשטח ישראל תיבדק.