"לא הצלחנו להגיע לכולם": מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר מסכם בראיון ל"מעריב" את השבוע האחרון, שהיה מבחינתו המאתגר ביותר בתפקיד. לדבריו, "8.25 מיליון תושבים, שהם 93% מאוכלוסיית הזכאים, קיבלו מענקים בהיקף של 6.5 מיליארד שקל, בתוכנית החלוקה המקיפה אי־פעם שבוצעה במוסד לביטוח לאומי".

ראש הממשלה נתניהו על אישור תוכנית המענקים

"מעולם לא היה מבצע כזה בתולדות המוסד", אומר שפיגלר, "עקב האכילס היו חשבונות הבנק שלא הצלחנו להגיע עליהם. למרות זאת ריכזנו 1.8 מיליון חשבונות בנק של אנשים שמעולם לא עבדו מולנו. מדובר באזרחים מעל גיל 18 המשרתים בצבא או רווקים ללא ילדים. "למעשה, טרם ריכזנו את חשבונות הבנק של כחצי מיליון אזרחים, בהם חוסים שפועלים דרך נאמנים או אפוטרופוסים או סתם אזרחים שאין להם חשבון בנק מסיבות שונות ומשונות. זה קיים בעיקר בקרב חרדים ובני מיעוטים בירושלים. גם תושבי מזרח ירושלים זכאים למענק כי לפי החוק הם תושבי מדינת ישראל".

ביטוח לאומי (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
ביטוח לאומי (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

בתשובה לשאלה האם המענק שולם במלואו גם למשפחות עם 20 ילדים, השיב שפיגלר: "בהחלט כן. הכסף חולק ללא מגבלה על מספר הילדים. אני אישית נחשפתי למשפחות עם 17 ילדים המגיעות בעיקר מהאוכלוסייה החרדית או מקרב הבדואים, שריבוי הילדים שם נובע גם בזכות הידועות בציבור. שילמנו את המענק במהלך יולי גם עבור תינוקות שעדיין לא נולדו, ומדובר בעשרות אלפי שקלים. מי שנפטר ולא הספיק לקבל את כספי המענק? הכסף יועבר ליורשים בהתאם לתנאי הצוואה".

בתשובה לשאלה מה יהיה עם אזרחים שחשבונות הבנק שלהם לא אותרו, הוסיף מנכ"ל המוסד: "במהלך השבוע הבא נפסיק לקלוט חשבונות בנקים ונעביר את הכסף לדואר עבור כל מי שלא קיבל את המענק. כדי לקבל את הכסף הם יתבקשו לגשת לסניף הדואר, להזדהות ולקבל את הכסף במזומן".

לדבריו, "במהלך ניסיונות האיתור השתמשנו בטכניקות של הצלבת נתונים ופילוחים, ופנייה לכל מיני סקטורים ספציפיים כמו החרדים. פנינו לראשי הקהילה החרדית בבקשה לסייע לנו באיתור בעלי חשבונות בנק. אבל למרות זאת כאמור אין לנו נתונים לגבי חצי מיליון איש".

אנשים בסניף של ביטוח לאומי  (צילום: פלאש 90)
אנשים בסניף של ביטוח לאומי (צילום: פלאש 90)

שפיגלר מספר כי "בהנהלת המוסד לביטוח לאומי גובש מתווה שיאפשר לעצמאים ולשכירים בעלי שליטה לקבל זכאות לדמי אבטלה. המתווה כעת אצל שר העבודה והרווחה איציק שמולי, ואנחנו פועלים בכל המסגרות כדי שיאמצו אותו. הנושא אושר בהנהלה המוסד ויובא לחקיקה.

"התשלום כרוך בעלות שנתית של 650־680 מיליון שקל. אם הוא לא יכלול בעלי שליטה מדובר ב־570 מיליון שקל. מקור הכסף יהיה מתקציב המדינה, כי מדובר בחריג לחוק הקובע את הזכאות לתשלום דמי אבטלה. אם העצמאים ישלמו פרמיה, ייתכן שהתשלום ייכנס למאגר השוטף של הביטוח הלאומי וישולם באופן קבוע".

הראיון המלא יפורסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"