"רחובות ארוכים גועשי אדם/ מדינה אזוקה מבעבעת דם/ והדור שזועק אל מול מה שמשחית/ הכל חוזר לזמן בראשית" - אכן, זה היה באוויר ולאיש לא היה ספק שמחאת בלפור תזדעק ותתפרץ אלי שיר. זיו רובינשטיין, המלחין והמשורר שהוא גם זמר מעולה, עוקף עם שירו "זמן בראשית" את כל פייטני עידן הקורונה ומהדהד באופן הנוקב ביותר את תחושתם של רבים בימים אלה.

"אני ממשתתפי ההפגנות בבלפור", מעיד על עצמו רובינשטיין. "זה היה ערב יצרי, שבו יצא מאיתנו הזעם על כל מה שקורה ובעודי ברכב בחזרה בעבע מתוכי השיר ותוך כדי נסיעה הקלטתי אותו לתוך האייפון שלי. למרות השעה המאוחרת, אחרי חצות, כשהגעתי לתל-אביב הודעתי לנגנים שקודם הפגינו איתי - מאיה בלזיצמן (צ'לו), עידו זלזניק (קלידים), מתן אפרת (תופים), אייל הלר (גיטרות) ואלדד סומנר (בס) - לבוא לאולפן. בבוקר השיר כבר היה מוקלט".

ישנה עוד מישהי בהקלטה...
"קראתי גם לבתי, מיקה, שכבר בגיל 13 לומדת ברימון, שתבוא ותפזר מעל השיר מאבק הקסמים שלה, כשקולה (המלאכי  - י. ב-א) מהווה ניגוד לסערה בבלפור".

אם נרצה לזקק את מהות השיר, לא נוכל להתעלם מכך שיש בו איזו התפוצצות.
"נכון. לחלוטין. זאת ונטילציה. אדם סופג וסופג וסופג ואז הוא צריך להוציא את זה איכשהו כפי שהוא יכול. אצלי זה בא לביטוי בשיר".

שאם אתה כותב בו על מדינה אזוקה, אתה מתכוון לאלימות של שוטרים?
"לאו דווקא. אני חושב שהמשטרה אזוקה בסיטואציה לא פחות מהמפגינים. למעשה, כל המדינה אזוקה בידי שלטון שלא באמת פועל לטובתו של העם. זאת תאונת דרכים שבה רק האזרחים נפגעים. והכל בגלל שביבי נתניהו, שמנסה להימלט ממשפט ואגב כך מחריב את המדינה בעודו עושה מה שהוא יכול כדי לדחות את הקץ. כשאדם פרטי נוהג כך, לכל היותר הוא עלול לפגוע בקרובים אליו. לעומתו, ראש-ממשלה ככל שהוא דוחה את קיצו שלו, הוא מקרב את קיצה של המדינה".

ואם נעבור לקורונה?
"אני מ...מכחישי המגיפה. אמנם יש נגיף והוא מסוכן לאוכלוסיות מסוימות, אבל בסיכומו של דבר הוא יצר מחלה ששמה...היסטריה שלא במקומה ולא קורונה. ככל שצריך להיזהר, מפה ועד לסגור את המדינה, ללכת עם מסכות ולעצור את כל חיי התרבות של המדינה, לא בטוח שהמניעים כאן הם בריאותיים בלבד".

היכן תפסה אותך הקורונה?
"במפגש בינלאומי של מפיקים ומוזיקאים בלונדון. אחד הפנלים עסק באיזה נגיף שפרץ בסין ושמו קורונה. עלתה השאלה אם כשהנגיף יגיע לאירופה, איך היבשת תסתדר בחודש בלי הופעות. איש לא העלה אפשרות שיקרה מה שקרה".

וכשחזרת? 
"הבנתי שצריך למצוא מקורות הכנסה ולהפעיל את כישוריי ולכלכל את עצמי ואת ילדיי, לא להתחיל לבכות שהמדינה גמרה אותנו. האשמות לא יעזרו כשמוכרחים להביא אוכל הביתה".

בסיכומו של דבר נפגעת כלכלית?
"אם נפגעתי? - אני אומר בריש גלי מעל גבי העיתון, שכל חסכונותיי נעלמים אט-אט, כשמה שהכי חשוב לי זה לדאוג לילדיי מיקה, שהזכרנו ואחיה אדם, בן 17, שהוא מתופף. חיים מהמוזיקה. הגברתי את שיעורי הנגינה בפסנתר ובגיטרה. אם אגיע למצב שבו עלי לעבוד בחנות לכלי-נגינה, אעשה את זה. עד שהחיים יחזרו למסלולם, צריך לדעת לנשום מתחת למים".

רובינשטיין חוזר להפגנות: "חלק מהנשימה בימים שכאלה זה לצאת ולהפגין. אין ברירה כשהדבר הזה שנקרא מדינה לא באמת מנוהל. היא כמו ספינה ששטה בים ללא קברניט".

רובינשטיין הוא תל-אביב בן 50. מנעוריו הופיע בלהקות. לאחר שלא התקבל ללהקה צבאית, שירת בתותחנים. כשהשתחרר, נסע לעשות מוזיקה בניו-יורק, שם לצד "הופעות בפאב שכוח אל בווילג'", כדבריו, הצליח להשתחל לתחנת טלוויזיה מקומית. מאז שילב עשייה טלוויזיונית, בעיקר בערוץ 10, עם מוזיקה. רובינשטיין הוציא שלושה אלבומים ושני ספרי שירה. הוא מרבה לשתף פעולה עם אמנים אחרים ובעיקר הוא גאה בשיתוף הפעולה שהיה לו עם המלחין נחום היימן.

בעודי משוחח אתך ומתרשם מהרצינות שלך, אני תוהה אם זיו רובינשטיין של "זמן בראשית" הוא אותו זיו רובינשטיין שהיה לו קטע עם...מישל פייפר.
"זה אותו אדם. בגיל צעיר עושים כל מיני שטויות. ב-92', באחת מהמשימות המוטרפות שלו בתוכנית 'הראשון בבידור' דודו טופז הטיל עלי לטוס ללוס-אנג'לס כדי להביא צילום שלי עם...מישל פייפר. אכן, חזרתי לתוכנית הבאה עם המבוקש. כעבור יומיים פרצה שערורייה כשנודע שלמעשה הצטלמתי עם בובת קרטון בדמותה של השחקנית. זה היה בידיעתו של דודו ובדרישת ההפקה כאמצעי להשגת רייטינג. כילד בן 22, התפתיתי..."